Szukamy najbardziej wszechstronnych opon do najbardziej wszechstronnych aut, czyli SUV-ów. W teście 10 modeli opon całorocznych w rozmiarze 235/65 R17. Które z nich najlepiej nadają na zimę, ale nie zawiodą także latem?
SUV-y biją rekordy popularności, a nabywcy uwielbiają je za ich wszechstronność i uniwersalność. A co pasowałoby lepiej do wszechstronnego samochodu od równie wszechstronnych opon? Takich, które niezależnie od pory roku i warunkach drogowych są gotowe na spontaniczne przygody. Takie właśnie powinny być opony całoroczne. Najlepsze spośród nich stały się już prawdziwymi bohaterami ruchu drogowego, bez względu na to, czy pada deszcz, śnieg, czy świeci słońce, zapewniają bezpieczeństwo na drodze, co pokazały już nasze testy z ostatnich lat.
To nie znaczy jednak, że wszystkie nowe modele opon całorocznych są godne polecenia i nie wszystkie wypadły dobrze w naszym teście. Wśród 10 modeli opon w rozmiarze
235/65 R 17 już podczas pierwszych testów bezpieczeństwa, czyli prób hamowania na mokrej i suchej nawierzchni, opony marek Uniroyal, Kenda i Imperial zasłużyły na czerwoną kartkę, bo ich drogi hamowania okazały się po prostu zbyt długie.
W naszych rozbudowanych testach na śniegu, mokrej i suchej nawierzchni, opony całoroczne musiały nie tylko zmierzyć się ze swoimi bezpośrednimi konkurentami, ale także z referencyjnymi oponami letnimi i zimowymi. Ale nawet w tym porównaniu, najlepsze modele opon całorocznych wcale nie wypadają blado na tle opon sezonowych.
Nowoczesne technologie, zwłaszcza w dziedzinie mieszanek gumowych, w ostatnich latach pozwoliły uzyskać zauważalną poprawę osiągów. Efekt: niezawodne opony, które pozwalają zrezygnować z sezonowych wymian, ale nie kosztem nadmiernych kompromisów w kwestii bezpieczeństwa.
Ranking opon całorocznych: sprawdzili je na śniegu

Dla dobrego kierowcy jazda po ubitym śniegu to przyjemność. Pod warunkiem, że auto ma doskonałe oponyAuto Bild
Jak widać po wykresach, w dziedzinie prowadzenia na śniegu dobre opony całoroczne mogą mieć osiągi zbliżone do opon zimowych, nie da się ich porównać z fatalnymi w takich warunkach oponami letnimi. Te, które oznaczyliśmy na zielono, uznajemy za całkowicie bezpieczne. Opony marek Bridgestone i Michelin zapewniają doskonałe prowadzenie boczne, nie ustępują w tej kwestii ogumieniu typowo zimowemu. Za to wyjazd na narty autem wyposażonym w opony całoroczne marki Kenda nie jest przesadnie bezpiecznym pomysłem.

Prowadzenie na śnieguAuto Bild
Ranking opon całorocznych - slalom w trudnych warunkach
Dobre prowadzenie boczne pozwala pewnie utrzymać auto na właściwym torze jazdy. To ważne szczególnie podczas zjazdów ze wzniesień, szczególnie tak ciężkimi autami, jak nowoczesne SUV-y. Od tego zależy bezpieczeństwo jazdy. Michelins Cross-Climate 2 SUV i Bridgestone Turanza All Season 6 poradziły sobie w tej dyscyplinie testu nawet lepiej od referencyjnych opon zimowych.

Slalom i trakcja na śnieguAuto Bild
Ranking opon całorocznych: testy na śniegu — trakcja
Napęd 4x4 ułatwia jazdę w warunkach zimowych, dzięki niemu trakcja jest znacznie lepsza niż przy napędzie tylko na jedną oś. Ale przy stromych podjazdach nawet najlepszy napęd nie zastąpi dobrej przyczepności opony do podłoża. Opony marek Toyo i Kenda nie spisały się w tej próbie najlepiej, wyposażone w nie koła wcześnie zaczynały buksować.
Ranking opon całorocznych: testy na śniegu — hamowanie

Hamowanie na śniegu należy do najważniejszych prób naszego testu.Auto Bild
Hamowanie na śniegu należy do najważniejszych prób podczas naszych testów opon zimowych i całorocznych. Już przy hamowaniu z 50 km/h różnice w drogach hamowania pomiędzy poszczególnymi oponami dochodzą do jednej długości samochodu. To dużo. Opony Uniroyal AllSeasonExpert 2 niemal dorównują referencyjnym zimówkom, wyniki opon marek Kenda i Falken są jedynie zadowalające.
Przeczytaj także: Jak sprawdzić głębokość bieżnika? Znajdź tajemniczy "garbik"

Hamowanie na śnieguAuto Bild
Ranking opon całorocznych: testy na mokrej nawierzchni — aquaplaning i aquaplaning na łukach
Nawet jeśli dzięki nowoczesnym systemom asystującym obawy przed aquaplaningiem są mniejsze niż dawniej, prawa fizyki wciąż działają i stawiają przed oponami wyraźne granice. Opony marek Michelin i Goodyear są najmniej podatne na aquaplaning.

Aquaplaning i aquaplaning na łukachAuto Bild
Ranking opon całorocznych: testy na mokrej nawierzchni — prowadzenie i jazda po okręgu
Na oponach Vredestein, Hankook i Goodyear najszybciej pokonywaliśmy tor testowy, a jazda na nich w takich warunkach sprawiła naszym kierowcom najwięcej przyjemności. Opony marek Uniroyal, Imperial i Kenda wykazują znaczną tendencję do podsterowności, wyposażone w nie auto wyślizguje się na łukach przednimi kołami z toru jazdy.

Prowadzenie na mokrymAuto Bild

Jazda po okręgu na mokrymAuto Bild
Ranking opon całorocznych: testy na mokrej nawierzchni — hamowanie

Nie wszystkie opony całoroczne radzą sobie z hamowaniem na mokrej drodze.Auto Bild
W tej dziedzinie widać, jak wiele dzieli dobre opony całoroczne od przeciętniaków i opon z niskiej półki. Najkrótsze drogi hamowania w takich warunkach oferuje Turanza All Season 6 marki Bridgestone, który spisuje się tu lepiej od referencyjnych opon letnich. Na oponach marek Kenda i Imperial drogi hamowania na mokrym wydłużają się o ok. 10 metrów, to powód, żeby dać im czerwoną kartkę.

Hamowanie na mokrymAuto Bild
Ranking opon całorocznych: testy na suchej nawierzchni — opory toczenia
Różnica w zużyciu paliwa między autem wyposażonym w niskooporowe opony marki Uniroyal, a takim, które porusza się na oponach Bridgestone, wynosi ok. 3-4 proc. To już coś.

Opory toczenia i emisja hałasuAuto Bild
Ranking opon całorocznych: testy na suchej nawierzchni — hałas
Opony marki Hankook toczą się cichutko. Znacznie głośniej jeździ się na oponach marki Kenda, choć we wnętrzu auta różnice nie są wcale aż tak bardzo słyszalne.
Ranking opon całorocznych: testy na suchej nawierzchni — prowadzenie
Niesamowite, na oponach całorocznych marek Goodyear, Michelin i Falken jeździ się po krętym torze niemal tak samo, jak na testowanych dla porównania oponach letnich. Znacznie mniej przyjemności z jazdy dają gumy marek Kenda i Uniroyal.

Prowadzenie na suchymAuto Bild
Ranking opon całorocznych: jak radzą sobie z hamowaniem?

Zadziwiająco dobre wyniki prób hamowania na suchym. Ale nie u wszystkich.Auto Bild
Na oponach całorocznych nie da się uzyskać tak krótkich dróg hamowania, jak na oponach letnich, ale i tak wyniki nie są złe. Tylko opony całoroczne marki Uniroyal spisały się tu słabo.

Hamowanie na suchymAuto Bild
1. miejsce: Bridgestone Turanza All Season 6

BridgestoneAuto Bild
- 108 V
- Etykieta energetyczna: C/B/B 70 dB
- Ocena: wzorowa
Mocne strony
Wzorowa opona całoroczna o imponujących właściwościach jezdnych w każdych warunkach pogodowych.
Słabe strony
Nieznacznie zwiększone opory toczenia.
1. miejsce: Michelin CrossClimate 2 SUV

MichelinAuto Bild
- 108 W
- Etykieta energetyczna: B/B/B 71 dB
- Ocena: wzorowa
Mocne strony
Wszechstronny talent o zrównoważonym potencjale osiągów, przekonujące osiągi na mokrej i suchej nawierzchni, bardzo dobre rezerwy aquaplaningu.
Słabe strony
Wysoka cena.
3. miejsce: Goodyear Vector 4Seasons Gen-3 SUV

GoodyearAuto Bild
- 108 W
- Etykieta energetyczna: C/B/B 72 dB
- Ocena: wzorowa
Mocne strony
Specjalista od mokrej nawierzchni, o niskiej podatności na aquaplaning, dobre właściwości jezdne na mokrych i suchych nawierzchniach, przekonujące właściwości zimowe.
Słabe strony
Nieznacznie wydłużona droga hamowania na suchej nawierzchni.
3. miejsce: Hankook Kinergy 4S²X

HankookAuto Bild
- 108 V
- Etykieta energetyczna: C/B/B 72 dB
- Ocena: wzorowa
Mocne strony
Sprawdzony bieżnik całoroczny o zrównoważonych, wysokich osiągach, dynamiczne prowadzenie na mokrej i ośnieżonej nawierzchni, korzystna cena.
Słabe strony
Nieznacznie wydłużona droga hamowania na suchej nawierzchni.
5. miejsce: Vredestein Quatrac Pro +

VredesteinAuto Bild
- 108 W
- Etykieta energetyczna: C/B/B 72 dB
- Ocena: dobra
Mocne strony
Dynamiczne prowadzenie i precyzyjne prowadzenie boczne na mokrej nawierzchni, niskie opory toczenia.
Słabe strony
Umiarkowana trakcja na śniegu, zadowalające właściwości w dziedzinie aquaplaningu.
6. miejsce: Falken EuroAllSeason AS220 Pro

FalkenAuto Bild
- 108 V
- Etykieta energetyczna: C/B/B 71 dB
- Ocena: zadowalająca
Mocne strony
Zrównoważone prowadzenie na mokrej i suchej nawierzchni, korzystna cena
Słabe strony
Tylko zadowalające właściwości jezdne na lodzie i śniegu, umiarkowane rezerwy bezpieczeństwa w dziedzinie aquaplaningu
7. miejsce: Toyo Celsius AS2

ToyoAuto Bild
- 108 W
- Etykieta energetyczna: C/B/B 71 dB
- Ocena: zadowalająca
Mocne strony
Dobra odporność na aquaplaning, krótkie drogi hamowania na suchej nawierzchni
Słabe strony
Podsterowność na śniegu i suchych nawierzchniach, umiarkowana trakcja na śniegu, ograniczony komfort
8. miejsce: Uniroyal AllSeasonExpert 2

UniroyalAuto Bild
- 108 V
- Etykieta energetyczna: C/C/B 72 dB
- Ocena: niepolecana
Mocne strony
Oszczędność paliwa, niskie opory toczenia, dobry komfort
Słabe strony
Przeciętne prowadzenie boczne i podsterowność na mokrych i suchych nawierzchniach
9. miejsce: Imperial All Season Driver

ImperialAuto Bild
- 108 W
- Etykieta energetyczna: C/B/B 71 dB
- Ocena: niepolecana
Mocne strony
Niewielka emisja hałasu, niska cena
Słabe strony
Jedynie zadowalające właściwości jezdne na śniegu i mokrych nawierzchniach, wydłużona droga hamowania na mokrej nawierzchni, niskie rezerwy bezpieczeństwa w dziedzinie aquaplaningu.
10. miejsce: Kenda Kenetica 4S SUV KR609

KendaAuto Bild
- 108 V
- Etykieta energetyczna: C/B/B 72 dB
- Ocena: niepolecana
Mocne strony
Dobra odporność na aquaplaning
Słabe strony
Wyraźna podsterowność na śniegu, opóźnione reakcje na ruchy kierownicą, długa droga hamowania na mokrej nawierzchni, podwyższona emisja hałasu.
Czy należy bać się opon wielosezonowych?
Jeśli do jazdy samochodem i do jego utrzymania podchodzimy rozsądnie, decyzja o wyborze opon całorocznych w miejsce sezonowych to kwestia w mniejszym stopniu bezpieczeństwa, a w największym – dotycząca kosztów. Jak pokazują powyższe testy, nowoczesne opony całoroczne potrafią zaskoczyć dobrymi parametrami. Mają swoje ograniczenia, ale dla wielu kierowców okażą się w zupełności wystarczające.