Auto Świat Porady Eksploatacja Jak sprawdzić głębokość bieżnika? Znajdź tajemniczy "garbik"

Jak sprawdzić głębokość bieżnika? Znajdź tajemniczy "garbik"

Na większości opon samochodowych producenci umieszczają specjalne znaczniki, które pozwalają ocenić stopień zużycia ogumienia. Te "garbiki" są jednak różne – nie zawsze mają to samo znaczenie. Są i takie opony, które mają dwa rodzaje wskaźników, informujących o głębokości bieżnika – jeden o znaczeniu czysto formalnym i drugi, który warto traktować na serio. Wyjaśniamy.

Wskaźniki zużycia opon. Jeśli ich nie widać, czeka Cię wymiana ogumienia
Wskaźniki zużycia opon. Jeśli ich nie widać, czeka Cię wymiana ogumieniaŻródło: Auto Świat
  • "Urzędowy" wskaźnik zużycia umieszczony na oponach pokazuje zazwyczaj zużycie graniczne, gdy bieżnik opony ściera się do 1,6 mm
  • Większość producentów zaleca jednak wymianę opon już wcześniej, a dotyczy to zwłaszcza opon zimowych, które – by zapewnić bezpieczeństwo – potrzebują wyższego bieżnika
  • Z tego względu niektórzy producenci umieszczają w oponach dodatkowe, alternatywne wskaźniki

W miarę obniżania się głębokości bieżnika opony zmniejsza się jej zdolność do odprowadzania wody, a w przypadku opon zimowych – także błota pośniegowego. Im mniej bieżnika, tym wyższa podatność opon na aguaplaning, co może prowadzić do utraty kontroli nad autem, gdy jedziemy w deszczu. Przykładowo opona, która oderwała się od nawierzchni podczas jazdy po warstwie wody, nie skręca.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Co przepisy mówią o głębokości bieżnika opon samochodu?

Jest prawdą (choć niecałą) twierdzenie, że minimalna głębokość bieżnika opon samochodu osobowego to 1,6 mm. Otóż obowiązujący w Polsce (i w większości krajów Europy) przepis mówi, że samochód nie może być wyposażony w opony, których wskaźnik zużycia pokazuje zużycie graniczne. Jeśli wskaźnika zużycia nie ma, obowiązuje minimalna wartość 1,6 mm.

Wskaźniki zużycia (TWI – Treadwear Indicator) są jednak stosowane w większości opon samochodów osobowych. Z reguły mają one postać niewielkich "garbików" umieszczonych w rowkach opony. Te garbiki rozmieszczone są w kilku miejscach opony (zwykle sześciu) po to, aby wskazywać zużycie opony w różnych miejscach bieżnika. Aby taki garbik łatwiej było znaleźć i aby nie było wątpliwości, że "to ten", z boku na krawędzi bieżnika producenci umieszczają napis TWI albo jakimś inny symbol. Np. Michelin umieszcza w tym miejscu miniaturę swojego "ludzika", który wskazuje, gdzie jest "garbik".

Opona Michelin – ludzik wskazuje, w którym punkcie obwodu oponu szukać wskaźnika zużycia na bieżniku
Opona Michelin – ludzik wskazuje, w którym punkcie obwodu oponu szukać wskaźnika zużycia na bieżnikuŻródło: Auto Świat / Maciej Brzeziński

Wskaźniki zużycia opon "ustawione są" z reguły właśnie na 1,6 mm – jeśli garbik w rowku opony zrówna się z bieżnikiem, opona staje się "nielegalna".

Większość producentów przyznaje jednak, że zużycie bieżnika do wysokości 1,6 mm to absurd. Większość deklaruje, że opona zimowa nie powinna mieć mniej bieżnika niż 4 mm, a letnia – 3 mm.

Wskaźniki zużycia mogą być różne i pokazywać co innego

Skoro większość producentów zaleca wymianę opon letnich, gdy bieżnik osiągnie głębokość 3 mm, a zimowych – gdy zetrze się do 4 mm, może wydać się dziwne, że wskaźniki zużycia "ustawione są" na 1,6 mm. No cóż – takie są przepisy.

Tymczasem jednak producenci umieszczają w oponach "konkurencyjne" wskaźniki zużycia. Np. Continental umieszcza na oponach dwa wskaźniki: ten, który mówi o "legalnej" wysokości bieżnika i obok inny, który jest zgodny z rekomendacją producenta: letni (3 mm) umieszczony na oponach letnich oraz zimowy (4 mm) umieszczony na oponach zimowych.

Podwójne wskaźniki zużycia na oponie Continental: jeden dla formalności, a drugi mówi, jak jest: po prawej – gdzie go szukać, po lewej – "garbiki" pokazujące zużycie opony
Podwójne wskaźniki zużycia na oponie Continental: jeden dla formalności, a drugi mówi, jak jest: po prawej – gdzie go szukać, po lewej – "garbiki" pokazujące zużycie oponyŻródło: Auto Świat / Maciej Brzeziński

Alternatywny do TWI wskaźnik stosuje też m.in. Nokian i nazywa go DSI (Driving Safety Indicator – ang. wskaźnik bezpieczeństwa jazdy) w postaci cyfr wytłoczonych w żebrach bieżnika: 8 – 6 – 4. Gdy opona jest nowa, widać ósemkę, z czasem ósemka znika i widoczna jest cyfra sześć, z czasem pozostaje "cztery". Gdy znika czwórka, to wiadomo, że bieżnik jest niższy niż 4 mm.

A co z oponami całorocznymi? Przykładowo Continental na swoich nowych oponach całorocznych All Season Contact 2 daje zwykły wskaźnik TWI (1,6 mm) i obok wskaźnik "zimowy" (4 mm). "Zalecamy wymianę opon całorocznych w warunkach zimowych właśnie przy takiej głębokości bieżnika. Kiedy eksploatację opon wielosezonowych kończymy w sezonie letnim, możemy z powodzeniem użytkować je do głębokości bieżnika wynoszącej 3 mm".

Pomiar głębokości bieżnika

Oczywiście głębokość opony można mierzyć specjalną miarką, suwmiarką lub choćby linijką, jeśli jednak opona ma "realny" wskaźnik zużycia, linijka i miarka nie będą niepotrzebne.

Pomiar głębokości bieżnika
Pomiar głębokości bieżnikaŻródło: Auto Świat / Maciej Brzeziński
Autor Maciej Brzeziński
Maciej Brzeziński
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków