Logo

Oszczędne hybrydy biją rekordy popularności. Czy ich serwis też jest tani? Spytałem mechaników

  • Napędy hybrydowe, w tym pełne (HEV) i miękkie hybrydy (MHEV), zdobywają popularność na polskim rynku dzięki oszczędnościom na paliwie i wyższym komforcie jazdy
  • Miękkie hybrydy są prostsze w serwisowaniu, więc może się nimi zająć każdy warsztat
  • Serwisowanie "prawdziwych" hybryd jest bardziej wymagające, co zwiększa koszty obsługi
  • Dużo czytania, a mało czasu? Sprawdź skrót artykułu

Rosnące wymagania dotyczące emisji CO2 sprawiają, że producenci samochodów sięgają po napędy hybrydowe. Równie chętnie robią to także klienci, ponieważ większość układów — tych pełnych i najprostszych — nie wymaga od kierowców żadnych dodatkowych czynności, a mniejsza lub większa pomoc dla silnika spalinowego oznacza spore oszczędności w zużyciu paliwa i emisji spalin. Korzyści są najbardziej widoczne w ruchu miejskim, w którym dużo zwalniamy i ruszamy. Nie bez znaczenia jest także komfort jazdy, który podnosi seryjna w takich układach automatyczna skrzynia biegów. Jednak, jak zauważa Adam Lehnort, ekspert sieci ProfiAuto, decyzja o zakupie konkretnej hybrydy powinna być przemyślana.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Poznaj kontekst z AI

Jakie rodzaje hybryd można wyróżnić na rynku?
Dlaczego serwisowanie pełnych hybryd jest droższe?
Czym różni się miękka hybryda od pełnej?
Kto może serwisować hybrydy i jakie uprawnienia są wymagane?

Dawniej wybór był prosty. Diesel pod względem kosztów eksploatacji najlepiej sprawdzał się na długich trasach, benzyna – wszędzie, choć korzystniej wypada w mieście. I co ważne, każdy z tych silników można było naprawić w dowolnym warsztacie. Hybrydy zmieniają tę rzeczywistość. Decydując się na taki napęd, powinniśmy brać pod uwagę nie tylko oszczędności związane z paliwem, ale i kwestie serwisowemówi Adam Lehnort, ekspert należącej do firmy Moto-Profil sieci ProfiAuto.

Czym różni się miękka hybryda (MHEV) od pełnej hybrydy (HEV)?

Hybryda hybrydzie nierówna. Warto o tym wiedzieć, ponieważ oferta tego typu napędów na rynku jest bardzo duża i stale rośnie, a niektóre nazwy stosowane przez producentów mogą być mylące.

Rozróżniamy trzy rodzaje hybryd o następujących oznaczeniach:

  • miękką/łagodną MHEV (Mild Hybrid Electric Vehicle);
  • pełną (HEV) (Hybrid Electric Vehicle);
  • plug-in PHEV (Plug-in Hybrid Electric Vehicle).
Napęd hybrydowy
Napęd hybrydowyandrzej kondratczyk / Auto Świat

Pierwsza to najprostsze rozwiązanie. Nie pozwala na jazdę wyłącznie na prądzie, ale potrafi efektywnie wykorzystać energię odzyskaną podczas hamowania. Wspiera jednostkę spalinową: pomaga w płynnym ruszaniu czy umożliwia tzw. tryb żeglowania. Coraz więcej nowych samochodów z podstawowymi silnikami jest wyposażana w te układy.

Jak dodaje Adam Lehnort, "miękka hybryda to w rezultacie rozbudowany system Start&Stop". – To wciąż klasyczna mechanika, bez wysokiego napięcia. Dzięki temu obsługą takiego auta zajmie się praktycznie każdy warsztat, a koszty serwisu nie odbiegają znacząco od standardowych aut – wskazuje.

Pełna hybryda HEV zapewnia większy udział napędu elektrycznego. Mocniejszy silnik zasilany energią z większego akumulatora trakcyjnego w określonych warunkach może samodzielnie napędzać samochód. Efekt? Znaczne oszczędności paliwa, szczególnie w ruchu miejskim, gdzie hybryda często pracuje w trybie elektrycznym.

Najbardziej zaawansowana opcja, czyli hybryda typu plug-in, to już w połowie auto elektryczne. Najnowsze generacje takich napędów są w stanie przejechać nawet znacznie ponad 100 kilometrów bez zużycia kropli paliwa. Wymagają jednak regularnego ładowania, ponieważ jazda z pustą, dużą i ciężką baterią nie ma sensu.

Volkswagen Golf eHybrid Edition 50
Volkswagen Golf eHybrid Edition 50Żródło: Auto Świat / Krzysztof Słomski

Czy hybrydy są tanie w serwisowaniu?

Oszczędności na paliwie są znaczne. W hybrydach wolniej zużywają się także klocki hamulcowe, a układy niektórych producentów uchodzą za długotrwałe. To prawda, jednak zasilanie wysokim napięciem z baterii trakcyjnej sprawia, że serwisowanie zelektryfikowanych samochodów staje się bardziej wymagające, więc droższe.

– W takich samochodach zwykły mechanik poradzi sobie z wymianą filtrów, świec czy elementów układu jezdnego. Ale wiele napraw wymaga odpowiednich uprawnień, m.in. elektrycznych SEP do 1 kV, a także specjalistycznych szkoleń z BHP i obsługi pojazdów zelektryfikowanych. Jednak to nie wszystko, bo samo stanowisko warsztatowe w serwisie musi być odpowiednio wydzielone, oznakowane i wyposażone w izolowane narzędzia – tłumaczy Adam Lehnort.

Dobrym przykładem jest, wydawać by się mogło, rutynowy serwis klimatyzacji. Czynnik chłodniczy wymienia się wraz z olejem. "W pojazdach hybrydowych nie może to być jednak zwykły olej, lecz taki o właściwościach dielektrycznych. Ponieważ sprężarka klimatyzacji zasilana jest prądem z pokładowej baterii, a nie bezpośrednio z silnika spalinowego to czynności serwisowe z jej udziałem wymagają specjalistycznej wiedzy i odpowiednich uprawnień. Dlatego nawet tak pozornie rutynowa obsługa może sprawiać trudności w znalezieniu odpowiednio przygotowanego warsztatu" – wyjaśnia ekspert ProfiAuto.

Inwestycje, jakie ponosi warsztat, wpływają na ceny świadczonych usług. Decydując się na samochód z napędem hybrydowym, należy pamiętać, że wymagają one fachowej obsługi. Niższe koszty paliwa mogą wiązać się z wyższymi wydatkami w serwisie, co nie każdemu kierowcy się opłaci.

Samochód hybrydowy PHEV
Samochód hybrydowy PHEVKrzysztof Słomski / Auto Świat
Posłuchaj artykułu
Posłuchaj artykułu
Przeczytaj skrót artykułu
Zapytaj Onet Czat z AI
Poznaj funkcje AI
AI assistant icon for Onet Chat
Skrót artykułu

To jest materiał Premium

Dołącz do Premium i odblokuj wszystkie funkcje dla materiałów Premium:

czytaj słuchaj skracaj

Dołącz do premium