Logo
WiadomościAktualnościVolkswagen w końcu wprowadzi hybrydę HEV. To może być przełom w rywalizacji z Toyotą

Volkswagen w końcu wprowadzi hybrydę HEV. To może być przełom w rywalizacji z Toyotą

Toyota na przestrzeni lat zdominowała segment samochodów z prostymi hybrydami HEV, które nie wymagają ładowania, a umożliwiają bardzo oszczędną jazdę. Ostatnio japońskiej marce przybywa jednak konkurentów. Już niedługo do tej rywalizacji przystąpi także Volkswagen, który do tej pory nie oferował tego typu napędu na dużą skalę.

Nowy Volkswagen T-Roc
Zobacz galerię (7)
Volkswagen
Nowy Volkswagen T-Roc
  • Toyota od lat dominuje w segmencie pełnych hybryd (HEV), oferując oszczędne samochody, które nie wymagają ładowania
  • Volkswagen planuje wprowadzenie napędu HEV w 2026 r., zaczynając od modelu T-Roc
  • Nowe układy hybrydowe VW będą bazować na silniku 1.5 TSI evo2, do wyboru będą dwa poziomy mocy

W ciągu ostatnich lat niemiecki koncern w Wolfsburga mocno zelektryfikował spalinowe modele, jednak dotąd oferował albo zaawansowane i drogie hybrydy typu plug-in (PHEV), których duże akumulatory trakcyjne należy ładować, albo najprostsze miękkie hybrydy (MHEV) wspierające tylko silniki benzynowe. Brakowało wariantu pośredniego (wyjątkiem była Jetta poprzedniej generacji), czyli pełnej hybrydy (HEV), która jest filarem znakomitej sprzedaży Toyoty.

Taki układ ładuje się automatycznie podczas jazdy, a silnik elektryczny ma spory udział w pracy napędu, dzięki czemu zużycie paliwa jest bardzo niskie. W przypadku kompaktowych Toyot — modele Corolla i C-HR — średnie spalanie oscyluje w granicach 4,5-5,0 l/100 km.

Kiedy Volkswagen wprowadzi hybrydy HEV?

Niedługo sporo się zmieni. Punktem zwrotnym w przypadku Volkswagena będzie nowy T-Roc, który miał światową premierę na początku września podczas targów IAA Mobility w Monachium.

Zobacz też: Kto jest liderem hybryd w Polsce? Tych z literą "m"

Początkowo kompaktowy crossover będzie oferowany z miękkimi hybrydami 48 V — opublikowano już cennik i rozpoczęto przyjmowanie zamówień — jednak przełomu należy spodziewać się w 2026 r. To najprawdopodobniej wtedy pierwszy model VW otrzyma dwa całkowicie nowe napędy hybrydowe typu HEV.

Układ napędowy typu full hybrid (HEV) w Volkswagenie
Układ napędowy typu full hybrid (HEV) w VolkswagenieŻródło: Auto Świat / Filip Trusz

Jaką moc będą miały hybrydy HEV Volkswagena?

Wiemy, że bazę będzie stanowił dobrze znany czterocylindrowy silnik 1.5 TSI evo2. Oba HEV-y Volkswagena otrzymają napęd na przednie koła. Zagadką wciąż pozostaje skrzynia biegów. Do wyboru będą dwa poziomy mocy układu hybrydowego:

  • 136 KM;
  • 170 KM.

Podane wartości są zbliżone do tych z pełnych hybryd Toyoty, które mają moc: 140 oraz 178-197 KM.

Oczywiście nowy napęd trafi do wielu popularnych modeli Volkswagena, po nowym T-Rocu zapewne do Golfa i Tiguana. Następnie można spodziewać się jego transferu do pozostałych marek koncernu, na czele ze Skodą, która również stanowi poważną konkurencję dla wspominanej Toyoty.

Przeczytaj także: Dwupaliwowa hybryda 4x4 w Daciach. Takiej jeszcze nie było

Wróćmy jeszcze do nowego Volkswagena T-Roca, w którym nie będzie już możliwości zamówienia silnika Diesla. Docelowo, obok standardowych 1.5 eTSI o mocy 116 i 150 KM oraz wspomnianych dwóch pełnych hybryd, w ofercie pojawi się silnik 2.0 TSI z napędem 4Motion (na cztery koła), który również otrzyma wsparcie miękkiej hybrydy. Nie zabraknie też sportowego wariantu R. T-Roc to następny model VW (po Passacie, Tiguanie i Tayronie), w którym zrezygnowano z ręcznych skrzyń biegów. Wszystkie wersje 1.5 i 2.0 mild hybrid będą współpracować z 7-stopniową, dwusprzęgłową skrzynia biegów DSG.

Hybryda Toyoty czy Volkswagena?

To starcie zapowiada się niezwykle interesująco. Nowy napęd hybrydowy typu HEV produkcji Volkswagena może mocno namieszać na rynku. Obecnie pełne hybrydy są bardzo popularnym wyborem wśród klientów. Jak zawsze najważniejszymi czynnikami w tej rywalizacji będą: zużycie paliwa, komfort jazdy oraz, a może przede wszystkim — ceny.

Oczywiście rywalizacja będzie dużo bardziej zacięta, ponieważ poza Toyotą pełne hybrydy oferują już m.in. Kia i Hyundai, Ford oraz Renault.

Autor Krzysztof Słomski
Krzysztof Słomski
Wydawca AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji