- Najbardziej typowe jesienno-zimowe problemy mogą pojawić się w każdym samochodzie niezależnie od marki i modelu
- Radzimy, jak poradzić sobie z zaparowanymi szybami, wilgocią w samochodzie oraz przymarzaniem uszczelek
- Niektóre jesienno-zimowe problemy kierowców wynikają z usterek – typowe "domowe" triki działają doraźnie, ale nie usuwają problemu. Podpowiadamy też, co warto naprawić
- Dużo czytania, a mało czasu? Sprawdź skrót artykułu
Przeczytaj także: Ten tani kuchenny środek doskonale odmraża szyby i zapobiega zamarzaniu. Kierowcy go stosują, a potem żałują
Jeśli trzymasz samochód na zewnątrz, być może już jesienią musisz sięgać po skrobaczkę, by rano pozbyć się lodu i szronu osadzającego się na szybach. A tymczasem jest co najmniej kilka sposobów, by lód i szron na szybach auta w ogóle się nie pojawił.
- Jeśli możesz zaparkować samochód pod zadaszeniem, z reguły to wystarczy, by szyby pozostały czyste i przejrzyste niemal niezależnie od pogody. Nie musi to być zamknięty garaż – wystarczy zadaszenie. Czasami pomaga – jeśli jest to możliwe – stawianie samochodu z drugiej strony budynku od bardziej nasłonecznionej strony.
- Zamiast skrobać szyby, lepiej już jesienią zaopatrzyć się w osłonę przedniej szyby wykonaną z materiału, który nie przymarza do szkła i lakieru. Łatwiej jest rano zdjąć taki pokrowiec niż skrobać – wypróbuj, a się przekonasz.
- Miej w domu – nie w samochodzie – odmrażacz do szyb. Lepiej mieć go w domu, bo podgrzany do temperatury pokojowej jest o wiele bardziej skuteczny niż schłodzony do temperatury, która panuje na zewnątrz. No i – jeśli nie jest bardzo zimny – zużywa się go mniej.
Rada na głęboką zimę: jeśli wieczorem parkujesz samochód i pada śnieg, jest duże ryzyko, że śnieg roztopi się na ciepłej szybie, a potem zamarznie – pokrywa lodu na szybie będzie wyjątkowo gruba i trudna do usunięcia. Jeśli jednak otworzysz drzwi, by samochód się schłodził i szyba nie podgrzewała się ciepłem wnętrza, efekt rozpuszczania się śniegu i zamarzania wody będzie mniejszy.
Poznaj kontekst z AI
Przymarzające uszczelki? Lepiej je zabezpiecz
Z uszczelkami drzwi lepiej uważać – gdy przymarzną do karoserii i gwałtownie otworzymy drzwi, mogą się porwać, a nie są to tanie rzeczy – bywa, że jedna uszczelka kosztuje nawet kilkaset zł. Wystarczy jednak raz na kilka tygodni użyć spreja z sylikonem do uszczelek, by uszczelki zachowały swoją miękkość i nie przymarzały. Zamiast spreja można użyć specjalnego sztyftu do uszczelek – działa tak samo dobrze.
Czy jest jakiś sposób na parowanie szyb?
Chłód i wilgoć to idealne warunki do pokrywania się parą od wewnątrz. Niektórzy kierowcy kupują specjalny sprej nanoszony na szyby od wewnątrz i tak – w znacznym stopniu ogranicza od parowanie szyb, choć nie na stałe i nie zawsze w wystarczającym stopniu. Mechanicy radzą jednak, aby w samochodzie, w którym jest problem z parowaniem szyb, sprawdzić stan filtra kabinowego, który w 99 proc. przypadków jest przyczyną problemów z wentylacją wnętrza.
Jakie są sposoby na wilgoć w aucie?
Wilgoć w samochodzie to jedna z przyczyn parowania szyb, ale też źródło nieprzyjemnych zapachów. Uwaga: jeśli dywaniki są mokre, lepiej nie odkurzać ich odkurzaczem – to grozi uszkodzeniem urządzenia, a nawet porażeniem prądem – no chyba że jest to odkurzacz przystosowany do zbierania wody.
A może koci żwirek? Jest to jeden ze sposobów na osuszenie auta, ale uwaga: nie każdy żwirek się nadaje. Praktycznie jedyny bezpieczny jego rodzaj to żwirek sylikonowy: nie zbryla się, nie brudzi i da się go odkurzyć.
Można też użyć starych gazet, które wkładamy pod dywaniki. Po kilku godzinach gazety nasiąkną wodą – wtedy można je po prostu wyrzucić.
Mechanik radzi: lepiej upewnij się, skąd woda w twoim samochodzie – rzadko się zdarza, by tak dużo wnieść wody czy śniegu na butach. Potencjalne źródła: zużyte, "uklepane" uszczelki drzwi, uszkodzony odpływ wody z szyberdachu albo skorodowana ramka pod szybą. Ten ostatni przypadek jest typowy dla starszych, kilkunastoletnich samochodów i wiąże się, niestety, z wymontowaniem szyby i zaspawaniem dziur. To jedna z typowych usterek w wielu samochodach.