Auto Świat Porady Eksploatacja Nie każdy wulkanizator stosuje się do tych zasad. Opony mogą na tym poważnie ucierpieć

Na to zwróć uwagę u wulkanizatora. W ten sposób uchronisz swoje opony

Wulkanizatorzy w najbliższych tygodniach będą mieli ręce pełne roboty. Jako specjaliści, którzy mają szeroką wiedzę na temat opon, raczej powinni doskonale wiedzieć, jak obchodzić się z różnymi rodzajami ogumienia. Nie oznacza to jednak, że nie powinniśmy kontrolować tego, jak przebiega proces wymiany w naszym pojeździe. W ten sposób możemy uniknąć niespodziewanych i niebezpiecznych sytuacji na drogach.

Wulkanizatorzy są specjalistami w wymianie opon. Zdjęcie ilustracyjne
Wulkanizatorzy są specjalistami w wymianie opon. Zdjęcie ilustracyjneVirrage Images / Shutterstock
  • Najprostszymi w montażu są opony symetryczne. W ich przypadku nie ma znaczenia, w którym kierunku będą się obracać w trakcie jazdy
  • Opony kierunkowe z kolei zostały skonstruowane z myślą o obracaniu się w konkretnym kierunku. Ich bieżnik układa się w kształt litery "V", czy też tzw. jodełki
  • W przypadku opon asymetrycznych bieżnik pozbawiony jest symetrii. Na ich bokach znajduje się oznaczenie "inside" i "outside", co wskazuje kolejno na stronę wewnętrzną oraz zewnętrzną
  • Więcej ważnych informacji znajdziesz na stronie głównej Onetu

Nadeszła wiosna, a to oznacza, że w najbliższych tygodniach zakłady wulkanizacyjne mogą przeżywać istne oblężenie. Wielu kierowców będzie chciało skorzystać z pomocy specjalistów podczas wymiany opon w swoich samochodach. Udając się w takie miejsca, warto jednak mieć podstawową wiedzę na temat rodzajów opon, które możemy założyć w pojazdach.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Dzielimy je na: symetryczne, kierunkowe oraz asymetryczne. Przy montowaniu każdego z tych rodzajów trzeba zwracać uwagę na inne szczegóły.

Zobacz: Sprawdziliśmy opony do SUV-ów. Są niespodzianki, faworyci i... pułapka. "Polecę je warunkowo"

Opony symetryczne — w ten sposób można je montować

Najprostszymi w montażu są opony symetryczne. W ich przypadku nie ma znaczenia, w którym kierunku będą się obracać w trakcie jazdy, a także którą stroną na zewnątrz będą założone. Bieżnik w takich gumach po obu stronach ma taki sam kształt i ma zawsze zapewniać takie same właściwości trakcyjne. Cztery opony symetryczne mogą zostać zamontowane na kołach w dowolny sposób.

Przeczytaj: Oznaczenia i symbole na oponach. Co oznaczają ZR, 91H i inne liczby?

Opony kierunkowe — na to zwróć uwagę przy montażu

Opony kierunkowe z kolei zostały skonstruowane z myślą o obracaniu się w konkretnym kierunku. Ich bieżnik układa się w kształt litery "V", czy też tzw. jodełki. To właśnie z niego możemy wywnioskować, w jaki sposób powinna zostać założona opona. Na jej boku można zobaczyć także strzałkę, która ma ułatwiać tę sprawę.

By zapewnić sobie odpowiednią przyczepność i stabilność na drodze ważne jest, aby przestrzegać kierunku obrotu opony kierunkowej, którą ustalił producent. Zaniedbanie tej kwestii może skutkować pogorszeniem właściwości jezdnych przede wszystkim na mokrych i śliskich nawierzchniach.

Sprawdź: Ciśnienie w oponach. Prawie zawsze za niskie, rzadko zbyt wysokie

Opony asymetryczne — przy montażu, zwróć uwagę na oznaczenia

W przypadku opon asymetrycznych bieżnik pozbawiony jest symetrii. Na ich bokach znajduje się oznaczenie "inside" i "outside", co wskazuje kolejno na stronę wewnętrzną oraz zewnętrzną. Ten typ ogumienia będzie zachowywał się we właściwy sposób wyłącznie, gdy zostanie założony w odpowiedni sposób. Inaczej specjalnie skonstruowany bieżnik nie spełni swojej funkcji.

Wejdź: Kiedy opona robi się zła i trzeba ją wymienić? Sprawdź te rzeczy, zanim zrobi to policjant [Lista]

Na którą oś zakładać opony w lepszym stanie?

Wielu kierowców, a także wulkanizatorów uważa, że mniej zużyte opony powinno przekładać się z tylnej osi na przednią. Argumentem ma być fakt, że to właśnie przednia oś wyznacza kierunek jazdy samochodu. Lepiej jednak pozostawiać takie ogumienie na tylnej osi. Wszystko dlatego, że większość kierowców jest w stanie lepiej poradzić sobie z poślizgiem podsterownym niż nadsterownym.

Ogumienie w gorszej kondycji założone na tylną oś może zwiększać ryzyko, że auto będzie tracić przyczepność na tylnej osi, a tym samym stanie się nadsterownym. Tym samym może dochodzić do zarzucania tyłem auta np. na zakrętach.

MĆw
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków