- Czujnik nasłonecznienia w samochodzie znajduje się zazwyczaj na desce rozdzielczej, często w formie półokrągłej obudowy
- Jego zadaniem jest mierzenie intensywności promieniowania słonecznego, co pozwala systemowi klimatyzacji dostosować temperaturę i nawiew
- W autach z klimatyzacją dwustrefową mogą być dwa czujniki, co umożliwia precyzyjne dostosowanie warunków termicznych dla każdej strefy
Wielu kierowców nie zwraca uwagi na niewielki, bardzo często półokrągły plastikowy element — stąd właśnie określenie "kulka" w tytule tego materiału, choć oczywiście nie wszystkie tego typu elementy muszą mieć taki kształt — umieszczony na podszybiu samochodu, tuż pod przednią szybą. A jeżeli już zwracają na niego uwagę, to choć "tajemnicza" kulka ich ciekawi, to zwykle często szybko dają sobie spokój z rozwikływaniem tej "zagadki" i dalej jeżdżą swoim autem jakby nigdy nic. Wyjaśnijmy więc, co to tak naprawdę jest, do czego służy i jak ważne jest w codziennym użytkowaniu samochodu.
- Przeczytaj także: Plastikowy guzik na pasach. Czy wiesz, do czego tak naprawdę służy?
Do czego służy "kulka" na desce rozdzielczej samochodu?
Element ten, choć na pierwszy rzut oka może wydawać się nieistotny, pełni bardzo ważną funkcję — to czujnik nasłonecznienia, który odpowiada za prawidłowe działanie systemu klimatyzacji w nowoczesnych autach.
Czujnik nasłonecznienia, często montowany na środku podszybia lub po jego bokach (ale tylko wtedy, gdy producent zdecydował się na użycie dwóch osobnych czujników, bo gdy jest jeden to najlepiej działa właśnie pośrodku deski — a dokładniej pośrodku podszybia), mierzy intensywność promieniowania słonecznego docierającego do wnętrza pojazdu.
Do czego służy czujnik nasłonecznienia?
Zebrane przez niego dane są wykorzystywane przez system automatycznej klimatyzacji do regulowania temperatury oraz siły nawiewu. W słoneczne dni, kiedy wnętrze auta nagrzewa się szybciej, to właśnie czujnik pozwala systemowi klimatyzacji odpowiednio zwiększyć chłodzenie (obniżyć temperaturę), utrzymując przyjemną atmosferę w kabinie. Ujmując to najprościej, jak się da — dzięki temu czujnikowi system klimatyzacji "wie", ile promieni słonecznych dociera do środka pojazdu i jak gorąco jest na zewnątrz, a co za tym idzie — "wie", jak ma ustawić siłę nawiewu i jego temperaturę, aby we wnętrzu panowała temperatura ustawiona przez kierowcę lub pasażera na panelu klimatyzacji.
Właściwe działanie czujnika nasłonecznienia jest kluczowe dla efektywnej pracy klimatyzacji. Jeśli element ten zostanie zasłonięty przez przedmioty, takie jak maskotki czy dokumenty, system może nieprawidłowo ocenić poziom nasłonecznienia i nieadekwatnie reagować na zmieniające się warunki. W efekcie temperatura wewnątrz pojazdu może stać się niekomfortowa dla kierowcy i pasażerów.
Jak wyglądają czujniki nasłonecznienia?
Czujniki nasłonecznienia mogą mieć różne kształty i być umieszczane w różnych miejscach w zależności od modelu auta, ale bardzo często mają obudowę w formie właśnie "kulki", albo innego bardzo zbliżonego kształtu — najwyraźniej taki właśnie sprawdza się najlepiej.
W pojazdach wyposażonych w klimatyzację dwustrefową bardzo często, zamiast jednej "kulki" pośrodku deski, zobaczyć można dwa czujniki — po jednym dla każdej strony kabiny. Taki układ pozwala na jeszcze bardziej precyzyjne dostosowanie warunków termicznych do potrzeb pasażerów — czujniki mierzą bowiem temperaturę osobno dla każdej "strefy" działania klimatyzacji.
Czy o czujnik nasłonecznienia trzeba dbać?
Jeśli chcemy zadbać o czujnik nasłonecznienia, warto po prostu sprawdzać, czy nie jest przykryty żadnymi przedmiotami oraz, czy jego powierzchnia pozostaje czysta. Kurz i zabrudzenia mogą zakłócać prawidłowe działanie tego elementu. Brudny czujnik może dawać błędne odczyty, co może prowadzić do zaburzeń w pracy klimatyzacji. Nie będzie wtedy działać poprawnie — temperatura, która została ustawiona na panelu może się "nie zgadzać" z tą, która faktycznie będzie panować we wnętrzu samochodu.
W przypadku problemów z regulacją temperatury w samochodzie, mimo czystego czujnika, warto skontrolować jego stan. Oczywiście w razie potrzeby warto także postąpić tak samo, jak w przypadku każdej innej usterki. Jeśli nie jesteśmy w stanie poradzić sobie sami, warto skorzystać z pomocy specjalisty, który przeprowadzi diagnostykę systemu klimatyzacji i pracy czujników i w razie czego przeprowadzi albo odpowiednią naprawę, albo np. wymieni czujnik na nowy.