Rynek motoryzacyjny dynamicznie zmienia się na naszych oczach. Postępuje elektryfikacja napędów, a jednocześnie pojawiają się nowi gracze z dalekiej Azji, którzy z rozmachem tworzą lokalne struktury i zaczynają konkurować z europejskimi, japońskimi i koreańskimi producentami. W rezultacie na polskich drogach widać coraz więcej chińskich samochodów, a ich egzotycznie brzmiące nazwy przestają być anonimowe.
Zobacz też: Wielki przegląd chińskich marek samochodowych dostępnych w Polsce
Koszt serwisu "chińczyka" kontra Skody i Toyoty
Do porównania kosztów okresowych przeglądów serwisowych wybraliśmy modele chińskich marek znajdujących się na najwyższych miejscach rankingu rejestracji nowych pojazdów w Polsce. Są to: MG, Omoda i Jaecoo oraz BAIC. Jeśli chodzi o modele, zdecydowaliśmy się na kompaktowe SUV-y, które nie są najtańsze, ale cieszą się zdecydowanie największym powodzeniem wśród klientów. Pod maskami znalazły się podstawowe silniki benzynowe.
Koszty wizyt w ASO porównaliśmy z liderami polskiego rynku, czyli z SUV-ami Toyoty i Skody. Dla niektórych wyniki mogą być zaskakujące.
Ile kosztuje przegląd chińskiego samochodu? Ceny mogą się różnić
Często przedstawicielami chińskich marek są znane duże grupy dealerskie. Różnice w cenach przeglądów wyraźnie różnią się w zależności od konkretnego punktu ASO. To żadna sensacja, dzieje się tak również u innych marek. Warto poprosić o ofertę w kilku różnych serwisach, jeśli takie znajdują się w niewielkiej odległości od siebie, np. w Warszawie, ponieważ można sporo zaoszczędzić.
Podane kwoty są orientacyjne, to ostateczne ceny dla klienta z uwzględnieniem robocizny. Mogą ulec zmianie wraz z upływem czasu (w głównej mierze zależą od cen części i stawek za roboczogodzinę).
MG HS 1.5 T 170 KM — cena od 117 tys. 900 zł

MG HS (druga generacja; od 2024 r.)Krzysztof Wojciechowicz / Auto Świat
MG HS to zdecydowanie najpopularniejszy model chińskiej produkcji. W tym roku zarejestrowano w Polsce już ponad 2,3 tys. egzemplarzy.
- Gwarancja: 7 lat lub 150 tys. kilometrów.
- Okres międzyprzeglądowy: co rok lub 24 tys. km.
- Koszt pierwszego serwisu (olej silnikowy i filtry): 1250-1500 zł.
- Koszt drugiego serwisu (j.w. plus filtr kabinowy, płyn hamulcowy): 1900-2100 zł.
- Koszt trzeciego serwisu (olej silnikowy i filtry, pasek osprzętu, świece zapłonowe): około 2300 zł.
Omoda 5 1.6 T-GDI DCT — cena od 115 tys. 500 zł / Jaecoo 7 1.6 T-GDI — od 139 tys. 900 zł
Omodę i Jaecoo opisujemy wspólnie, ponieważ to bliźniacze modele, a obie marki mają tych samych dealerów i punkty serwisowe (obie nalezą do Grupy Chery).
- Gwarancja: 7 lat lub 150 tys. km.
- Okres międzyprzeglądowy: co rok lub 15 tys. km.
- Koszt pierwszego serwisu (olej silnikowy, filtr oleju, filtr kabinowy): 1220-1400 zł.
- Koszt drugiego serwisu (j.w. plus płyn hamulcowy): 2060-2500 zł.
- Koszt trzeciego serwisu (olej silnikowy i filtry, świece zapłonowe): 1950 zł.
- Koszt czwartego serwisu (olej silnikowy, filtry, płyny, świece zapłonowe): 2900 zł.
BAIC Beijing 5 1.5 T DCT — cena od 132 tys. 800 zł

BAIC Beijing 5Mateusz Pokorzyński / Auto Świat
BAIC 5 jest oferowany z LPG, które ma obniżyć koszty eksploatacji. Koszt montażu to 6900 zł, choć można trafić na promocyjną ofertę za złotówkę. Instalacja marki Europegas nie jest fabryczna, tylko montowana u dealera. Gwarancja producenta na samochód ma zostać zachowana, choć na infolinii jednego z salonów usłyszeliśmy, że wcale tak być nie musi, ponieważ jest to ingerencja w samochód. Warto upewnić się przed podjęciem decyzji.
- Gwarancja: 5 lat lub 100 tys. km.
- Okres międzyprzeglądowy: co rok lub 20 tys. km.
- Koszt pierwszego serwisu (olej silnikowy i filtry): 935 zł-1400 zł. Z instalacją LPG należy doliczyć jeszcze 650-700 zł.
- Koszt drugiego serwisu (j.w. plus świece zapłonowe, płyn hamulcowy): 2086 zł-2750 zł.
- Koszt trzeciego serwisu (olej silnikowy, filtry, płyn chłodzenia, olej w automacie): 1700-2680 zł.
Skoda Karoq 1.5 TSI 150 KM — cena od 130 tys. 700 zł

Skoda Karoq 1.5 TSIIgor Kohutnicki / Auto Świat
Interwał serwisowy w Skodzie, tak jak w Volkswagenie i Seacie, jest bardzo długi. To obniża koszty eksploatacji, jednak radzimy częściej wymieniać olej — standardowo po roku lub 20 tys. kilometrów. Ze względu na gwarancję producenta powinno się to robić na oryginalnych częściach.
- Gwarancja: 2 lata bez limitu lub 3 lata z limitem 60 tys. km.
- Okres międzyprzeglądowy: co dwa lata lub co 30 tys. km.
- Koszt pierwszego serwisu (olej silnikowy, filtry, płyn hamulcowy): 1600-1800 zł.
- Koszt pierwszego serwisu (olej silnikowy i filtry, świece zapłonowe): 2100-2600 zł.
Toyota RAV4 2.5 Hybrid eCVT — cena od 176 tys. 100 zł

Toyota RAV4Toyota
To schodząca generacja modelu RAV4 i zdecydowanie najdroższy w zakupie samochód w zestawieniu, dostępny z pełnym napędem hybrydowym (HEV). Do porównania wybraliśmy tego SUV-a, ponieważ jest on znacznie popularniejszy w Polsce niż tańsza Corolla Cross.
- Gwarancja: 3 lata lub 100 tys. km.
- Okres międzyprzeglądowy: co rok lub 15 tys. km.
- Koszt pierwszego serwisu (olej silnikowy, filtry): 1400-1600 zł.
- Koszt drugiego serwisu (j.w. plus filtr kabinowy, płyn hamulcowy): 2200 zł.
- Koszt trzeciego serwisu (olej silnikowy, filtry): 1550 zł.
W ciągu pięciu lat podczas wizyty w ASO wykonywany jest bezpłatny test stanu baterii układu hybrydowego.
Podsumowanie
Koszty wizyt w ASO chińskich marek są porównywalne do tych u popularnych producentów europejskich czy japońskich. Nie są więc niskie, o czym należy wiedzieć, kupując nowe auto z salonu. To szczególnie ważne, jeśli do tej pory ktoś użytkował starszy samochód po gwarancji, którego obsługa w nieautoryzowanych warsztatach była tania.
Importerzy zapewniają, że z częściami zamiennymi nie będzie problemów. Wielu chińskich producentów ma magazyny w Europie i współpracuje z lokalnymi dostawcami.