- Na koniec 2024 r. na polskim rynku było obecnych kilkanaście chińskich marek samochodowych, w połowie 2025 r. mamy ich już 23
- Chińskie marki systematycznie notują wzrosty sprzedaży i zaczynają być widoczne w raportach
- MG, Omoda, Jaecoo, BAIC, BYD – te nazwy kojarzy coraz więcej Polaków. Pierwsza firma zajmuje wysokie 14. miejsce w rankingu wszystkich marek
Producenci samochodów z Chin obrali za cel Europę, poszukując nowych rynków zbytu. Nie zamierzają ograniczać swoich ogromnych możliwości produkcyjnych, które przewyższają nawet lokalny popyt. Przez lata poczynili znaczne postępy, ich samochody nie są już pokracznymi kopiami europejskich modeli. Skala ekspansji jest ogromna.
Sprzyja im elektromobilność, w której mają przewagę nad innymi graczami – Chiny produkują najwięcej akumulatorów trakcyjnych na świecie, kontrolują wydobycie kobaltu i litu. Jednak chińscy producenci nie oferują wyłącznie elektryków. Potrafią szybko dopasować się do sytuacji, np. w Polsce sprzedają głównie auta spalinowe i hybrydowe, które cieszą się największą popularnością. Wszystkie ich pojazdy mają trzy cechy wspólne – atrakcyjną cenę, bogate wyposażenie i długą gwarancję (przeważnie na 7 lat lub 150 tys. km przebiegu).
Pierwsza piątka i długo, długo nic
Nadal są to nieduże liczby, jednak chińskie marki systematycznie notują wzrosty sprzedaży i zaczynają być widoczne w comiesięcznych raportach dotyczących rejestracji nowych samochodów. Według danych Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar piąty miesiąc 2025 r. był rekordowy, jeśli chodzi o udział w rynku samochodów chińskich — wyniósł 7,1 proc. (skumulowany wynik po pięciu miesiącach to 5,8 proc.).
MG, Omoda, Jaecoo, BAIC, BYD – te nazwy kojarzy coraz więcej Polaków. Samochody tych marek widać na drogach, pojawiają się w reklamach. Niekwestionowanym liderem jest MG, które do maja br. włącznie zajmuje wysokie 14. miejsce w rankingu wszystkich marek.
Oto czołówka chińskich producentów w Polsce:
- MG - 5457 rejestracji;
- Omoda - 2475;
- Jaecoo – 2137;
- BAIC – 1630;
- BYD – 1250.
Źródło: Samar na bazie Centralnej Ewidencji Pojazdów
Trzycyfrowe skumulowane wyniki zanotowały jeszcze Leapmtor (309 rejestracji) i Forthfing (283). Pozostałe chińskie marki mają po kilkadziesiąt lub kilkanaście rejestracji od początku roku. Przy wielu pojawiają się też pojedyncze sztuki, a nawet okrągłe zera. Powstaje pytanie, ile z nich pozostanie na stałe na polskim rynku, jednak jest zdecydowanie zbyt wcześnie, żeby cokolwiek prognozować. Wiele z nich dopiero startuje, tworzy swoje oficjalne struktury w Polsce.
Trwa seria debiutów. Kwietniowy Poznań Motor Show, choć zorganizowany z mniejszym rozmachem, przypominał targi w Pekinie, ponieważ został zdominowany przez importerów samochodów z Chin. W poznaniu po raz pierwszy oficjalnie zaprezentowały się: Dongfeng, JAC, Honqi i Bestune, premiery miało również wiele nowych modeli dostępnych już firm.
Rekordzistą pod względem liczby wprowadzonych do Polski marek z Chin jest spółka Asian Automotive Distribution Center (AADC), która odpowiada za dystrybucję aż siedmiu z nich.
Na koniec 2024 r. na polskim rynku było obecnych kilkanaście chińskich marek samochodowych. W połowie 2025 r. mamy ich już 23, wliczając Chery, które rozpoczęło sprzedaż pod koniec czerwca.
MG
Foto: / Krzysztof Wojciechowicz / Auto Świat
Foto: / Krzysztof Wojciechowicz / Auto Świat
Foto: / Krzysztof Wojciechowicz / Auto Świat
Foto: / Tomasz Kamiński / Auto Świat
Foto: / MG Motor
Marka MG ma brytyjskie korzenie, jednak jej właścicielem jest chiński SAIC Motor, a auta produkowane są w Chinach. Do tego koncernu należą także marki: Roewe, Maxus, Baojun i Wuling oraz spółki typu joint venture, w tym SAIC-Volkswagen, SAIC-GM.
Do Polski MG weszło ponownie pod koniec 2023 r. Obecnie w jej ofercie znajduje się pięć modeli: SUV klasy średniej o oznaczeniu HS (bestseller), miejski SUV ZS, hatchback MG 3 oraz całkowicie elektryczne — kompakt MG 4 i roadster Cyberster.
Omoda
Foto: OMODA & JAECOO Polska
Foto: / Krzysztof Wojciechowicz / Auto Świat
Foto: / Krzysztof Wojciechowicz / Auto Świat
Omoda to marka należąca do koncernu Chery. Obecnie dostarczane samochody mają plakietki "made in China", jednak w przyszłości mają być produkowane również w Hiszpanii. Początkowo w sprzedaży były dwa kompaktowe SUV-y: spalinowy Omoda 5 i elektryczny E5. Niedawno gama poszerzyła się o większego SUV-a klasy średniej z napędem hybrydowym. Jeszcze w tym roku do sprzedaży mają trafić Omoda 7 Super Hybrid, czyli SUV w stylu coupe.
Jaecoo
Do tego samego koncernu Chery należy marka Jaecoo (czyt. "dżejku"), która razem z Omodą ma wspólnego importera, punkty sprzedaży i serwisy. W salonach dostępny jest Jaecoo 7, czyli kompaktowy SUV utrzymany w bardziej podróżniczym stylu i z większym prześwitem. W ostatnim czasie do wersji spalinowej z silnikiem 1.6 T-GDI dołączyła odmiana Super Hybrid, czyli hybryda typu plug-in. Według zapowiedzi kolejną premierą będzie mniejszy model Jaecoo 5.
BAIC
Foto: / Mateusz Pokorzyński / Auto Świat
Foto: Auto Świat / Maciej Brzeziński
Foto: / Mariusz Kamiński / Auto Świat
Foto: / BAIC
Foto: / BAIC
BAIC to skrót od Beijing Automotive Group Co. Na początku w ofercie dostępne były trzy SUV-y różnej wielkości z serii Beijing: 3, 5 i 7. W kwietniu br. pojawiły się dwa kolejne modele z zapowiadanej serii BJ o bardziej terenowym charakterze - BJ30 i BJ60. Trzeci BJ40 ma trafić do sprzedaży w późniejszym terminie. Wszystkie modele są spalinowe (BJ30 jest hybrydą HEV), do wielu proponowana jest instalacja LPG montowana bezpośrednio u dealera. To najważniejsza marka bogatego portfolio wspomnianego dystrybutora AADC.
BYD
Foto: / BYD
Foto: / BYD
Foto: Auto Świat / Paweł Krzyżanowski
Foto: / BYD
Foto: / Krzysztof Grabek / Auto Świat
Foto: / BYD
BYD to jedna z najbardziej znanych chińskich marek w Europie. Produkuje samochody NEV (New Energy Vehicle), do których zalicza elektryki i hybrydy plug-in. Tych drugich nie ma jednak zbyt wiele, wersje DM-i są dostępne tylko w przypadku dwóch modeli — sedana Seal 5 oraz SUV-a Seal U. W sumie ta chińska marka ma bogatą ofertę składającą się z siedmiu modeli, poza wspomnianymi w wersjach EV są to: Dolphin Surf, Atto2, Sealion 7, Seal i Tang. W ekspansji na europejskie rynki ma pomóc planowana fabryka samochodów na Węgrzech.
Leapmotor
Chińska marka, wspierana na wybranych europejskich rynkach przez koncern Stellantis, na razie ma w ofercie tylko dwa modele: typowo miejski T03 oraz SUV-a klasy średniej o oznaczeniu T10. Pierwszy jest całkowicie elektryczny, a drugi występuje jako elektryk lub hybryda plug-in (REEV). Marka zapowiada następne premiery, pod koniec 2025 r. do gamy dołączy kompaktowy SUV B10.
Forthfing
Samochody Forthinga sprowadził do Polski ten sam importer (Asian Automotive Distribution Center), który ma w ofercie m.in. marki BAIC i KGM (dawny SsangYong). Na razie gaam tej marki składa się z kompaktowego SUV T-Five oraz luksusowego minivana U-Tour. Oba modele mogą mieć napęd czysto benzynowy lub hybrydowy.
DFSK
DFSK to kolejna chińska marka reprezentowana przez wspomnianego wyżej importera. Obecnie w sprzedaży są trzy modele. Dwa z nich to widoczne za zdjęciach SUV-y FX600 i E5. Pierwszy jest napędzany silnikiem benzynowym 1.5 turbo, a drugi hybrydą plug-in. W ofercie jest także lekki samochód użytkowy o oznaczeniu C31, z dwuosobową kabiną i sporą skrzynią załadunkową o ładowności 1020 kg.
XPeng
Foto: Auto Świat / Maciej Brzeziński
Foto: Auto Świat / Maciej Brzeziński
Foto: Auto Świat / Maciej Brzeziński
To młoda chińska marka premium oferująca samochody elektryczne będące konkurencją m.in. dla Tesli. Na polskim rynku dostępne są trzy modele: sedan P7, średniej wielkości SUV G6 oraz luksusowy SUV G9. Za dystrybucję odpowiada firma Inchcape (dealer m.in. BMW), która posiada jeden salon marki Xpeng w Warszawie.
SWM
SWM również jest reprezentowana w Polsce przez Asian Automotive Distribution Center. Należy do Shineray Group, który w 2014 r. przejął włoskiego producenta motocykli SWM. Od 2016 r. chiński koncern oferuje pod tą marką również samochody osobowe. Oficjalna premiera odbywała się podczas Poznań Motor Show, a pierwsze samochody trafią do dealerów w trzecim kwartale tego roku. W gamie znajdą się trzy nowoczesne SUV-y: G01F, G03F oraz G05.
JAC
JAC Motors (czyt. "dżak") to chiński producent samochodów osobowych, dostawczych i ciężarowych. Wyłącznym importerem i strategicznym partnerem odpowiedzialnym za salony dealerskie tej marki została Grupa Bemo. W Polsce trzon sprzedaży mają stanowić modele spalinowe. Na początku dostępne będą trzy modele: SUV JS8 Pro, pickup T8 Pro oraz fastback J7 Plus. W planach są już kolejne modele, w tym użytkowy.
Dongfeng
Foto: Auto Świat / Filip Trusz
Foto: Auto Świat / Filip Trusz
Foto: / Auto Fus Group
Foto: / Dongfeng
To kolejna z chińskich marek, która już pojawiła się w Polsce, i to od razu z czterema modelami. Gama składa się z małego elektryka Box, spalinowego sedana Shine oraz dwóch SUV-ów - Huge i Mage (również z silnikami benzynowymi). Na szczycie oferty znajduje się luksusowa terenówka z napędem elektrycznym Mhero w cenie 799 tys. zł.
Skywell
Skywell to producent specjalizujący się w produkcji m.in. aut dostawczych, ciężarowych i autobusów. Do Polski importowano elektryczny model ET5, jednak SUV nie zdobył uznania wśród klientów. Przez pierwsze trzy miesiące 2025 r. odnotowano zaledwie trzy nowe rejestracje.
Bestune
Bestune to marka własna koncernu FAW Group, która istnieje od 2016 r. (początkowo pod nazwą Besturn). W Polsce będą sprzedawane jej trzy modele: sedan B70 i dwa SUV-y T77 i T90. Podczas targów motoryzacyjnych w Poznaniu dystrybutor AADC przygotował oferty specjalne na 100 zamówień. Pierwsze egzemplarze trafią do klientów w trzecim kwartale tego roku.
Skyworth
Ta chińska marka próbuje swoich sił w segmencie samochodów elektrycznych (modele K) oraz hybrydowych (model K-i). Oba to SUV-y.
Avantier
Amerykańska marka Cenntro Electric produkuje samochody w USA, Kanadzie, Niemczech i Chinach. Pojazdy oferowane w Polsce sprowadzane są z tego ostatniego państwa. Dostępny u nas Avantier C to dwuosobowy, miejski mikorsamochód z napędem elektrycznym. Od niedawna w ofercie jest także "doroślejszy", czteromiejscowy hatchback Avantier Commuter, również elektryczny.
Maxus
Maxus należy do koncernu SAIC (razem z MG). Poza samochodami osobowymi oferuje również pickupy i pojazdy dostawcze (to na nich zamierza się skupić). Samochody tego producenta zadebiutowały w Polsce w 2023 r., jednak teraz zapowiada on ofensywę za sprawą nowej generacji modeli — z napędem elektrycznym (e-Deliver 3, e-Deliver 5, e-Deliver 7 i e-Deliver 9) oraz z silnikami Diesla w przypadku większych modeli (Deliver 7 i Deliver 9). W rozbudowanej ofercie można również znaleźć auta osobowe: SUV-a Euniq 9 oraz minivany Euniq 5 i Mifa9 (wszystkie są elektrykami). W sprzedaży są też pickupy: elektryczny eTerron 9 i wysokoprężny T60 Max.
Voyah
Od 2023 r. na polskim rynku jest dostępny Voyah. To marka premium należąca do koncernu Dongfeng. Dystrybutorem jest znana grupa Auto Fus. Na początku wo ofercie znajdował się tylko jeden SUV klasy wyższej o nazwie Free, w późniejszym czasie dołączył do niego luksusowy minivan Dream. Oba samochody mają napęd całkowicie elektryczny.
Chery
Foto: / Krzysztof Wojciechowicz / Auto Świat
Foto: / Krzysztof Wojciechowicz / Auto Świat
Foto: / Krzysztof Wojciechowicz / Auto Świat
Foto: / Krzysztof Wojciechowicz / Auto Świat
Polska jest pierwszym krajem Unii Europejskiej, w którym pojawią się modele kluczowej marki koncernu Chery Automobile, czyli właśnie Chery. Tego samego właściciela mają także znane już nad Wisłą marki Omoda i Jaecoo. W sprzedaży początkowo pojawią się wyłącznie SUV-y, od razu cztery, różnej wielkości: Tiggo 4, Tiggo 7, Tiggo 8 i Tiggo 9. Wszystkie będą dostępne zarówno w wersjach spalinowych, jak i PHEV (hybryda typu plug-in z dużym akumulatorem trakcyjnym).
Hongqi
Do Polski trafiła także jedna z najstarszych i najbardziej prestiżowych chińskich marek samochodów, której początek datowany jest na 1958 r. Hongqi (czyt. "Hon-szi") w języku chińskim oznacza "czerwoną flagę". Początkowo auta tej marki (należy do koncernu FAW) były przeznaczone wyłącznie dla najwyższych rangą urzędników państwowych. W ofercie w Polsce znalazły się dwa SUV-y (HS3 i HS5) oraz trzy modele czterodrzwiowe (H3, H5, a także flagowa limuzyna H9).
Seres
Bardzo wcześnie na polskim rynku pojawiła się marka Seres (w 2022 r.), która należy do grupy Dongfeng Sokon Automobile znanej jako DFSK. W ofercie znalazły się oczywiście SUV-y: kompaktowy Seres 3 i większy Seres 5 (oba elektryczne). Nie odniosły sukcesu, w tym roku nie odnotowano jeszcze ani jednej rejestracji.
Foton
Foton należy do koncernu BAIC i jest dużym producentem samochodów użytkowych w Chinach, założonym w 1996 r. Trzon oferty w Polsce ma stanowić pickup Tunland G7 - to on w pierwszej kolejności trafi do sprzedaży. Zamówić można będzie także modele w rozmiarach amerykańkich, czyli Tunland V7 i Tunland V9.
Nio
NIO to znany producent z Chin, który zadomowił się już w wybranych krajach Europy, jednak na polskim rynku nie doczekał się jeszcze oficjalnego przedstawicielstwa. Do tej pory samochody pochodziły z prywatnego importu. Marka zapowiedziała, że to się zmieni, więc możemy spodziewać się jej ekspansji. NIO zasłynęło ze stworzenia sieci punktów wymiany akumulatorów w swoich elektrykach. Najbliższe znajdują się w Niemczech.