- W niektórych starszych samochodach można znaleźć czwarty pedał, który jest hamulcem postojowym obsługiwanym nogą
- Rozwiązanie to było popularne w samochodach amerykańskich oraz w modelach Mercedesa,
- Dziś mechanicznie sterowane hamulce ręczne to rzadkość, producenci stosują elektryczne hamulce postojowe
Normalnie wygląda to tak: po prawej stronie znajduje się pedał przyspieszenia, na środku hamulca, a po lewej stronie sprzęgła. W sumie trzy pedały. Oczywiście w samochodzie z automatyczną skrzynią biegów nie ma tego ostatniego. Zdarzają się jednak przypadki, że po skrajnej lewej stronie kierowca ma jeszcze dodatkowy, czwarty lub trzeci pedał. Co to takiego?
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoOpisywane rozwiązanie można spotkać w wielu samochodach amerykańskich. Z europejskich marek stosował je Mercedes, zarówno w modelach dostawczych, jak i osobowych (i to jeszcze do niedawna).
Przeczytaj też: O tej funkcji hamulca zapominają nawet doświadczeni kierowcy
Do czego służy czwarty pedał w samochodzie?
Czwarty pedał to hamulec postojowy, czyli popularny "ręczny", który jednak w tym przypadku jest nożny, jak dziwnie by to nie brzmiało. Świetny pogląd daje nagranie z niemieckiego youngtimera, czyli Mercedesa W124.
Jak działa nożny hamulec postojowy?
Hamulec "ręczny-nożny" może działać w różny sposób. Pedał do jego obsługi może służyć wyłącznie do zaciągania hamulca postojowego. Wtedy zwalnia się go poprzez pociągnięcie dźwigienki (jak na powyższym filmiku) lub naciśnięcie przycisku.
Dodatkowy pedał może służyć także do zaciągania, jak i do zwalnia hamulca postojowego. Należy wcisnąć go nogą drugi raz, żeby hamulce puściły.
To dość oryginalne rozwiązanie, które się nie upowszechniło. Nie jest zbyt wygodne i intuicyjne dla kierowcy. W nowoczesnych samochodach wyeliminował je elektromechaniczny lub elektryczny hamulec postojowy sterowany przyciskiem. Tradycyjny hamulec ręczny obsługiwany dźwignią spotkał ten sam los.
Mały przycisk od hamulca ręcznego
Dziś elektryczne hamulce postojowe są standardem w większości nowych samochodów, nawet tych marek popularnych. Dlaczego producenci tak chętnie rezygnują z tradycyjnej dźwigni na rzecz niewielkiego przycisku? Powodów jest kilka.
Jednym z głównych argumentów jest łatwiejsze rozplanowanie wnętrza. Tradycyjna dźwignia ręcznego wymagała sporej przestrzeni w konsoli środkowej, a przycisk aktywujący elektryczny hamulec jest mały i można go umieścić praktycznie w dowolnym miejscu – obok dźwigni zmiany biegów czy na kokpicie.
Zobacz także: Co się stanie, jeśli w czasie jazdy użyjesz elektrycznego hamulca ręcznego?
Równie istotny powód dotyczy bezpieczeństwa. Elektryczny hamulec postojowy automatycznie aktywuje się po zatrzymaniu pojazdu i wyłączeniu silnika lub otwarciu drzwi. To eliminuje ryzyko przypadkowego stoczenia się samochodu.
Ponadto elektryczny hamulec postojowy może ułatwiać płynne ruszanie pod górę (funkcja "hill holder"), a także umożliwia hamowanie awaryjne, kiedy zawiedzie standardowe sterowanie hamulcami albo kierowca.