- Aut z elektrycznie sterowanym hamulcem ręcznym jest coraz więcej
- Klasyczny hamulec ręczny znaleźć można niemal tylko w podstawowych wersjach z niższej półki
- To nieprawda, że hamulca ręcznego nigdy nie wolno używać podczas jazdy
- Jedną z funkcji takiego hamulca jest właśnie hamowanie awaryjne, kiedy zawiedzie standardowe sterowanie hamulcami, albo... kierowca
- W wielu nowych modelach nie da się już sprowokować poślizgu, uruchamiając ręczny podczas jazdy
Używanie hamulca ręcznego w czasie jazdy to coś, co przez dziesięciolecia kusiło młodocianych kierowców. Bo choć hamulec ręczny był pomyślany w osobówkach jako hamulec postojowy (do unieruchamiania zatrzymanego auta) i ewentualnie jako hamulec awaryjny, pozwalający zahamować, gdyby np. zablokował się pedał albo rozszczelnił się układ hamulcowy, to "szybcy i wściekli" doskonale wiedzieli, że użycie go w czasie jazdy, połączone z odpowiednim ruchem kierownicą, to świetny sposób na wprowadzenie auta w (teoretycznie) kontrolowany poślizg.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoTakie eksperymenty często kończyły się z autem na dachu, w rowie, czy na latarni, szczególnie gdy zapadka dźwigni zaskoczyła za mocno i samozwańczy mistrz kierownicy nie był w stanie w porę jej zwolnić. Albo poza drogą, gdy okazywało się, że w aucie "ręczny" działał na koła przednie (tak było np. w niektórych modelach Citroenów).
Jak działa elektryczny hamulec postojowy
Tyle że dziś takie klasyczne, mechanicznie sterowane hamulce ręczne to już rzadkość, spotykana przede wszystkim w autach z niższej półki. W większości nowych modeli od lat stosowane są hamulce postojowe/awaryjne sterowane elektrycznie (elektronicznie). Powodów jest wiele – począwszy od łatwiejszego rozplanowania wnętrza (przycisk zajmuje mało miejsca i można umieścić go niemal wszędzie), aż po bezpieczeństwo, bo w większości nowych aut elektryczny hamulec postojowy po zatrzymaniu pojazdu i wyłączeniu silnika, domyślnie zaciąga się sam, dzięki czemu nie ma ryzyka, że auto się np. stoczy. Czy taki elektryczny ręczny może służyć również jako hamulec awaryjny? A przede wszystkim, co się stanie, jeśli spróbujemy użyć go w czasie jazdy? Nie chodzi tu przecież tylko o zabawę, ale o możliwość użycia go w ekstremalnych sytuacjach. Czy pasażer może zatrzymać auto, kiedy kierowca np. straci przytomność?
Po pierwsze: w autach stosowanych jest kilka rozwiązań elektrycznego ręcznego, które dla użytkownika wyglądają podobnie, ale mogą działać na różne sposoby. Pierwsze rozwiązanie polega na tym, że ręczny jest w zasadzie mechaniczny, ale zamiast ręcznej dźwigni sterowany jest siłownikiem albo silniczkiem (tzw. centralnym aktywatorem), który ciągnie linkę, taką samą, jak przy zwykłym hamulcu ręcznym.
Drugie rozwiązanie jest takie, że w zaciskach hamulcowych znajdują się elektryczne silniczki (siłowniki, nastawniki), które są sterowane przyciskiem – nie ma żadnych linek, sterowanie jest w pełni elektryczne.
Są też i auta, w których naciśnięcie przycisku hamulca postojowego powoduje za pośrednictwem pompy ABS/ESP uruchomienie hamulców wszystkich kół.
Co się stanie, jeśli włączymy elektroniczny ręczny podczas jazdy
- To, co we wszystkich tych systemach działa tak samo to to, że w przeciwieństwie do zwykłego hamulca ręcznego, w przypadku uruchomienia go podczas jazdy koła są hamowane tylko tak długo, jak długo trzymamy przycisk. Jeśli puścimy go w czasie, kiedy auto jeszcze się toczy, to hamulce przestaną trzymać. Hamulec zostanie "zaciągnięty" dopiero gdy przycisk będzie trzymany jeszcze po całkowitym zatrzymaniu pojazdu.
- Układ może być zabezpieczony przed omyłkowym użyciem, może nie zareagować na pierwsze użycie przycisku. Bez obaw, w sytuacji awaryjnej, przy braku reakcji hamulców, kierowca i tak pociągnie go kolejny raz.
- W nowszych modelach hamulec awaryjny/postojowy jest wspierany przez układ ABS/ESP – nie ma możliwości celowego doprowadzenia do poślizgu, zarzucania tyłem.
- W wielu nowych modelach funkcja hamowania awaryjnego działa na wszystkie koła, a nie tylko na przednią czy tylną oś – tak jest bezpieczniej.
- Uwaga! Hamulec ręczny czy postojowy to zupełnie co innego niż pozycja "P" w automatycznej skrzyni biegów. W nowoczesnych autach z reguły nie ma możliwości włączenia pozycji "P" podczas jazdy. W starszych autach da się to zrobić, ale wykonanie takiego manewru podczas jazdy, nawet przy niewielkiej prędkości i na przyczepnej nawierzchni, z reguły kończy się uszkodzeniem skrzyni biegów.
- Elektryczny hamulec postojowy może mieć funkcję "hill-holdera", czyli układu zapobiegającego staczaniu się auta przy ruszaniu pod górę.