Porady Eksploatacja Retrofity LED w starszych autach. Tylko jeden typ jest legalny

Retrofity LED w starszych autach. Tylko jeden typ jest legalny

Opracowanie: 
  • Krzysztof Słomski

Kierowcy w Polsce coraz częściej korzystają z retrofitów LED jako zamienników tradycyjnych żarówek halogenowych. Te nowoczesne źródła światła zapewniają lepszą widoczność i atrakcyjniejszy wygląd samochodu, jednak ich stosowanie w większości przypadków jest nielegalne. Dotyczy to nawet produktów renomowanych producentów. Jak duże jest ryzyko?

Jak zamontować retrofity LED?
Auto Świat
Jak zamontować retrofity LED?
  • Retrofity LED są coraz popularniejsze w Polsce jako zamienniki tradycyjnych żarówek halogenowych
  • Zapewniają lepszą widoczność i trwałość, ale ich stosowanie jest w większości przypadków nielegalne
  • Unijne przepisy umożliwiły homologację niektórych modeli retrofitów, ale większość nadal nie jest dopuszczona
  • Niehomologowane retrofity mogą oślepiać innych kierowców i prowadzić do problemów prawnych

Niuanse dotyczące ledowych zamienników tradycyjnych żarówek halogenowych wyjaśnia w rozmowie z PAP dr inż. Piotr Kaźmierczak z Instytutu Transportu Samochodowego (ITS).

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Czym są retrofity LED?

To nowoczesne moduły świecące, którymi można zastąpić tradycyjne żarówki reflektorów. Ich montaż jest niezwykle łatwy, porównywalny do wymiany zwykłych żarówek. Retrofity LED emitują więcej światła o jasnej barwie, a jednocześnie są trwalsze i pobierają mniej energii. Wydają się zatem idealnym rozwiązaniem w starszych samochodach, w których jakość oświetlenia pozostawia wiele do życzenia.

Retrofit LED
Retrofit LEDMaciej Brzeziński / Auto Świat

Plusów jest dużo, jednak warto zdawać sobie sprawę z dużego minusa. W większości przypadków stosowanie takich zamienników w Polsce jest całkowicie niezgodne z przepisami, może też stwarzać zagrożenie dla innych.

Samochód z retrofitami LED — co za to grozi?

Zgodnie z przepisami obowiązującymi w Polsce w lampach homologowanych można stosować jedynie homologowane źródła światła. Ekspert ITS wyjaśnia, że różnice między klasycznymi żarówkami a retrofitem mogą prowadzić do niezgodności optycznych w reflektorach. Takie światła mogą po prostu oślepiać innych kierowców, szczególnie gdy zamontujemy je w zniszczonych lampach kilkunastoletniego lub jeszcze starszego pojazdu.

Jednym z głównych zagrożeń dla kierowców używających retrofitów bez homologacji jest możliwość wykrycia takiego rozwiązania podczas kontroli policyjnej. Funkcjonariusze mogą ocenić, czy źródło światła jest zgodne z homologacją lampy. Dla kierowcy oznacza to mandat karny i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego pojazdu.

Znacznie gorzej, jeśli dojdzie do wypadku drogowego, zastosowanie niedopuszczonych elementów może skutkować klasyfikowaniem pojazdu jako niespełniającego wymagań technicznych. W opinii dr. inż. Kaźmierczaka może to prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych.

Z powodu retrofitów LED samochód może nie przejść również okresowego badania technicznego. Wiele zależy od diagnosty.

Retrofity LED
Retrofity LEDADAC / Auto Świat

Zmiana przepisów w sprawie retrofitów LED

Dopiero niedawno wprowadzona unijna zmiana przepisów umożliwiła homologację retrofitów, jednak na obecną chwilę dotyczy ona wyłącznie zamienników żarówek H11, w dodatku tylko niektórych producentów. Niewykluczone, że wkrótce do stosowania zostaną dopuszczone popularne retrofity LED H4 i H7, jednak obecnie nie są one legalne.

Ekspert radzi kierowcom, żeby nie szukali rozwiązania problemu słabego oświetlenia w montażu niehomologowanych retrofitów LED. Jeśli lampa jest zużyta (ma mikropęknięcia, jest zmatowiała) powinno się ją wymienić na nową. Ze swojej strony sugerujemy jeszcze skontrolowanie ustawienia świateł.

Opracowanie: 
  • Krzysztof Słomski