Logo

Właściciele starszych aut dostali nowy przywilej. Unia Europejska zmieniła przepisy

  • Unia Europejska zalegalizowała stosowanie homologowanych retrofitów LED H11 w starszych pojazdach
  • Dotychczas stosowanie retrofitów LED w Polsce było całkowicie zabronione, groziło mandatem do 3000 zł
  • Homologowane retrofity LED H11 są już legalne w całej UE. Kiedy przyjdzie czas na popularniejsze żarówki H4 i H7?
  • Dużo czytania, a mało czasu? Sprawdź skrót artykułu

Nie ma co ukrywać – jakość oświetlenia w starszych samochodach, zwłaszcza tych wyposażonych w reflektory z klasycznymi żarówkami H4 czy H7, pozostawia wiele do życzenia. W zestawieniu z LED-owymi modułami, które coraz częściej spotykamy na drogach, różnica jest kolosalna. Wystarczy nocna przejażdżka, by zauważyć, które auta korzystają z nowoczesnych technologii, a które ledwie się jarzą.

Nic dziwnego, że kierowcy starszych aut szukają sposobów na poprawę widoczności. Jednym z popularnych rozwiązań jest montaż retrofitów LED, czyli pasujących na zasadzie "plug and play" zamienników tradycyjnych żarówek halogenowych. Niestety, nielegalnych w Polsce. Ale właśnie pojawiło się światełko w tunelu, bo coś drgnęło w tym kierunku.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Poznaj kontekst z AI

Co to są retrofity LED H11?
Jakie zmiany wprowadziła Unia Europejska dla właścicieli starszych aut?
Jakie żarówki nie mają jeszcze homologacji?
Czy retrofity LED H11 są legalne we wszystkich krajach UE?

Nowoczesne światła LED w starszych autach. Retrofity w końcu legalne?

Reflektory z tradycyjnymi żarówkami halogenowymi przez lata były standardem w branży, jednak kiepsko zniosły upływ czasu – na tle dzisiejszych technologii oferują nie tylko ograniczony zasięg, ale też trwałość. W efekcie wielu kierowców sięga po kosztujące 100-250 zł retrofity LED. To sporo, ale w większości samochodów takie zamienniki można bez problemu zamontować w miejscu starych żarówek, a rezultat jest widoczny gołym okiem (niestety, także dla policjanta i diagnosty...) – jaśniejsze, chłodniejsze światło i większy zasięg.

Dotychczas jednak stosowanie retrofitów LED w Polsce było całkowicie zabronione. Zgodnie z prawem żarówka w reflektorze musi być taka, z jaką go homologowano. Inne źródła światła sprawiają, że w razie kontroli drogowej narażamy się na mandat w wysokości do 3000 zł i odebranie dowodu rejestracyjnego, a w konsekwencji konieczność ponownego przejścia badań technicznych. Zjawienie się z retrofitami u diagnosty może zaś skutkować negatywnym wynikiem inspekcji. Powód? Ryzyko oślepienia innych kierowców.

Przykład aplikacji retrofitów LED (H4) w Dacii Duster
Przykład aplikacji retrofitów LED (H4) w Dacii DusterAuto Świat

Pierwsze legalne retrofity LED do starszych samochodów

Co jest tym wspomnianym już światełkiem w tunelu? Przełom nastąpił dzięki nowym regulacjom Unii Europejskiej, które pozwalają na stosowanie homologowanych retrofitów LED H11 w starszych pojazdach. Oznacza to, że kierowcy mogą teraz legalnie korzystać z tych zamienników w całej UE, bez konieczności dodatkowych badań reflektorów (do tej pory jedyną drogą było indywidualne dopuszczenie do ruchu po kosztownych badaniach w Instytucie Transportu Samochodowego).

"Homologowany zamiennik LED H11 można zastosować w każdej lampie samochodowej współpracującej z żarówką halogenową kategorii H11" – objaśnia serwisowi auto.dziennik.pl dr inż. Piotr Kaźmierczak z Zakładu Homologacji i Badań Pojazdów w ITS-ie. "Uzyskanie homologacji dla zamiennika LED powoduje, że jego stosowanie w lampie jest legalne we wszystkich krajach UE" – dodaje.

Ustawienie świateł w starym samochodzie
Ustawienie świateł w starym samochodzieAuto Świat

Większość kierowców wciąż czeka na zalegalizowanie innych retrofitów LED

Mimo że zalegalizowanie retrofitów LED wstawianych w miejsce tradycyjnych żarówek H11 to duży krok naprzód, w praktyce mało kierowców skorzysta z tego rozwiązania. Takie źródło światła najczęściej znajdziemy w reflektorach przeciwmgłowych, a nie światłach mijania. Większość modeli wykorzystuje znacznie popularniejsze żarówki H4 i H7, które nie dostały jeszcze homologacji.

Czy kiedyś to się zmieni? Dopuszczenie do użytku retrofitów LED H11 to tylko początek zmian w oświetleniu pojazdów. Kaźmierczak przekazał dziennikowi, że w najbliższym czasie ma nastąpić wprowadzenie do procesu homologacji zamienników LED kolejnych kategorii żarówek, w tym H7 i H4. I to zalegalizowanie tego typu retrofitów LED będzie prawdziwą rewolucją, ale na razie trzeba uzbroić się w cierpliwość.

Posłuchaj artykułu
Posłuchaj artykułu
Przeczytaj skrót artykułu
Zapytaj Onet Czat z AI
Poznaj funkcje AI
AI assistant icon for Onet Chat
Skrót artykułu

To jest materiał Premium

Dołącz do Premium i odblokuj wszystkie funkcje dla materiałów Premium:

czytaj słuchaj skracaj

Dołącz do premium