W ostatnich latach SUV-y i crossovery niemal wyparły z rynku vany i kombi, mało kto też decyduje się jeszcze na zwykłe hatchbacki. Ile z tych SUV-ó i crossoverów ma napęd 4x4? Tego nie wie nikt! Większość ma jednak przynajmniej nieco większy prześwit niż typowa osobówka, a do tego bojowy wygląd – to już może wystarczyć, żeby skusić wielu do tego, żeby przy jakiejś okazji zjechać z asfaltu. Na typowych oponach do jazdy po asfalcie, takich, jakie zakłada się do zwykłych osobówek, często wystarczy odrobina piasku, błota, żwiru czy innego luźnego podłoża, żeby utknąć tak, że bez pomocy nie da się wyjechać.
Do tegorocznego testu wybraliśmy 10 modeli opon w rozmiarze 255/55 R 18. Wśród nich dwie propozycje niskobudżetowe marek Triangle i Hifly. Czy nawet niemal dwukrotnie droższa konkurencja klasy premium jest rzeczywiście zauważalnie lepsza?
Pozostałe opony pochodzą od renomowanych producentów: Pirelli, Bridgestone, Michelin, Falken, Vredestein oraz Kumho. Obok „ulicznych" opon Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6 przetestowaliśmy też model Goodyear Wrangler All-Terrain Adventure – to propozycja dla tych, którzy jazdę w terenie traktują poważnie. Jego solidny bieżnik i specjalna konstrukcja ścian bocznych mają być szczególnie odporne na uszkodzenia mechaniczne, o jakie łatwo w starciu z kamienistym podłożem czy... wysokimi krawężnikami.
SUV-y to przecież nie hardkorowe terenówki, tu najważniejsze jest przecież zachowanie na suchej i mokrej nawierzchni. Próby na mokrej i suchej nawierzchni, testy na odcinkach do badania podatności na aquaplaning to u nas program obowiązkowy. Dobre właściwości terenowe nie zwalniają u nas z wymogów dotyczących bezpieczeństwa. Czy opony o terenowym zacięciu są w stanie dotrzymać kroku na asfalcie oponom przeznaczonym głównie do jazdy po utwardzonych drogach?
Wszystkie testowane opony poradziły sobie z niezbyt trudnymi testami terenowymi całkiem dobrze. Bez niespodzianek: opony All-Terrain marki Goodyear wypadły najlepiej zapewniając maksymalną trakcję na trawie i piasku.

Testy w terenie Trakcja szuter, trawaŻródło: Auto Świat

Testy w terenie, prowadzenie trakcja na piaskuŻródło: Auto Świat
Co ciekawe, letnie opony Pirelli Scorpion, które na terenowe nie wyglądają, w końcowym rozrachunku w tej kategorii uzyskały taki sam wynik – chociaż oczywiście, na dłuższą metę prawdziwy teren mógłby im zaszkodzić bardziej niż masywniejszym AT-ekom. Pozostałe opony prezentowały dosyć wyrównany poziom, strata budżetowych gum do reszty stawki też nie była porażająca.
Test opon do SUV-ów: próby na mokrej nawierzchni

Test opon letnich do SUV-ów 2025: próby na suchej i mokrej drodze zostały wykonane na torze testowym Goodyeara w południowej Francji.Żródło: Auto Bild
Opony marki Goodyear na mokrej nawierzchni pokazały klasę, uzyskując ocenę bardzo dobrą. Ale uwaga! Ta pochwala dotyczy modelu Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6, bo Wrangler All-Terrain Adventure tej samej marki na mokrym podłożu dostarcza mocnych i niekoniecznie pozytywnych wrażeń. Droga hamowania wynosząca aż 65,4 m to wynik o 37 proc. gorszy niż w przypadku opon "ulicznych" tej samej marki! To trzy długości samochodu! Tak źle nie zachowała się nawet budżetowa opona marki Hifly.

Prowadzenie na mokrej drodzeŻródło: Auto Świat

AquaplaningŻródło: Auto Świat

Testy na mokrej nawierzchniŻródło: Auto Świat

Test opon letnich do SUV-ów 2025Żródło: Auto Bild
Test opon do SUV-ów: próby na suchej nawierzchni

Test opon letnich do SUV-ów 2025Żródło: Auto Bild
Model Falken Azenis FK520 wygrywa w tej kategorii, tuż za nim opony marek Vredestein, Pirelli i Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6. Michelin, Kumho i Bridgestone uzyskały ocenę dobrą. Opony All-Terrain wykazują również na suchej nawierzchni poważne deficyty w kwestiach bezpieczeństwa. Wypadają słabo w próbach prowadzenia, a droga hamowania jest na nich o 9 metrów dłuższa niż na oponach marki Falken.

Emisja hałasuŻródło: Auto Świat

Opory toczeniaŻródło: Auto Świat

Prowadzenie na suchym asfalcieŻródło: Auto Świat

Hamowanie na suchej nawierzchniŻródło: Auto Świat

Test opon letnich do SUV-ów 2025Żródło: Auto Bild
Dodatkowo są też głośne, choć gwoli sprawiedliwości trzeba przyznać, że Micheliny, które nie mają tak agresywnego bieżnika okazały się tylko nieznacznie cichsze od AT-eków Goodyeara. Najciszej podróżowaliśmy na oponach marek Pirelli i Trangle. Z kolei w dziedzinie prowadzenia tanie opony Hifly okazały się tylko nieznacznie lepsze od terenowych Goodyearów. Najniższe opory toczenia to coś, co zaoferować mogą opony marek Bridgestone, Falken i Michelin.

Test opon letnich do SUV-ów 2025Żródło: Auto Bild
Podsumowanie wyników testu opon do aut typu SUV
Aż 4 z 10 testowanych modeli uzyskały ocenę wzorową – to świetny wynik! Co ciekawe, poza podium znalazły się też produkty marek premium, ale z niezłymi wynikami. Opony o profilu typowo terenowym wypadły gorzej od najtańszych opon uniwersalnych – warto mieć tego świadomość, że wprawdzie gumy o mocnym, terenowym bieżniku wyglądają na SUV-ach świetnie i dodają im charakteru, ale jeśli ktoś nie zamierza regularnie opuszczać asfaltu, to powinien zostać przy zwykłych gumach. Uwaga! SUV-y bywają ciężkie – w tym segmencie indeks nośności ma olbrzymie znaczenie. To, że opony marki Pirelli wypadły nieźle w próbach terenowych, nie oznacza wcale, że polecamy je do jazdy terenowej. Po prostu, w ich przypadku można liczyć na to, że przy okazjonalnych wycieczkach poza asfalt uda się na nich pokonać niezbyt trudne przeszkody, a w trudniejszym terenie... będziemy musieli iść nieco dalej po traktor, niż w przypadku pozostałych opon.
GOODYEAR Eagle F1 Asymmetric 6

Żródło: Auto Bild
- Indeksy 109 Y
- Etykieta C/A/B 71
- Miejsce: 1
- Ocena: wzorowa
Zwycięzca testu opon letnich do SUV-ów 2025
Zalety
Zrównoważone pony, które sprawdzą się w każdych warunkach drogowych, dynamiczne prowadzenie na łukach, krótkie drogi hamowania, dobre zachowanie poza utwardzoną drogą.
Naszym zdaniem to ten model stanowi najlepszy kompromis: świetnie radzi sobie na asfalcie, a jednocześnie zapewnia niezłą trakcję także na trudniejszych podłożach.
Falken Azenis FK520

Żródło: Auto Bild
- Indeksy: 109 Y
- Etykieta B/A/A 70
- Miejsce: 2
- Ocena: wzorowa
Zalety
Przekonywujące zachowanie zarówno na asflacie, jak i w terenie, przyjemnie dynamiczne prowadzenie, krótkie drogi hamowania na suchej i mokrej nawierzchni, niskie pory toczenia, wysoki komfort jazdy.
Pirelli Scorpion

Żródło: Auto Bild
- Indeksy: 109 Y**
- Etykieta: B/A/A 69**
- Miejsce: 2
- Ocena: wzorowa
Zalety
Świetne wyniki w próbach terenowych, dynamiczne i bezpieczne zachowanie i krótkie drogi hamowania na asfalcie, wzorowo niska emisja hałasu, niskie opory toczenia.
Vredestein Ultrac

Żródło: Auto Bild
- Indeksy: 109 Y
- Etykieta: C/A/B 69
- Miejsce: 2
- Ocena: wzorowa
Zalety
Zrównoważone, bezpieczne prowadzenie na każdym rodzaju nawierzchni, niska podatność na aquaplaning, krótkie drogi hamowania, wysoki komfort toczenia, niski poziom hałasu.
Michelin Pilot Sport 4 SUV

MichelinŻródło: Auto Bild
- Indeksy: 109 Y
- Etykieta: C/A/B 72
- Miejsce: 5
- Ocena: dobra
Zalety
Dynamiczne prowadzenie i krótkie drogi hamowania na asfalcie, niska podatność na aquaplaning.
Wady
Ograniczone prowadzenie boczne poza utwardzoną nawierzchnią.
Kumho Ecsta PS71 SUV

Żródło: Auto Bild
- Indeksy 109 Y
- Etykieta: C/A/B 72
- Miejsce: 6
- Ocena: dobra
Zalety
Dynamiczne prowadzenie na mokrej nawierzchni i poza utwardzoną drogą, krótkie drogi hamowania, niskie opory toczenia.
Wady
Opóźnione reakcje na ruchy kierownicą na suchej nawierzchni.
Bridgestone Turanza 6

Żródło: Auto Bild
- Indeksy: 109 V
- Etykieta: A/A/B 71
- Miejsce: 7
- Ocena: dobra
Zalety
Zrównoważona, dobra dynamika jazdy na asfalcie i poza nim, niskie opory toczenia.
Wady
Lekka podsterowność na mokrej nawierzchni.
Triangle EffeX SUV TS 601

Żródło: Auto Bild
- Indeksy: 109 W
- Etykieta: B/C/B 73
- Miejsce 8
- Ocena: zadowalająca
Zalety
Tanie opony do SUV-ów, bez poważnych deficytów na mokrej i suchej drodze.
Wady
Ograniczone prowadzenie boczne i wydłużone drogi hamowania na mokrej nawierzchni.
Hifly HP 801 SUV

Żródło: Auto Bild
- Indeksy: 109 W
- Etykieta: C/C/B 73
- Miejsce:9
- Ocena: warunkowo polecana
Zalety
Przyzwoita trakcja w terenie, niska podatność na aquaplaning
Wady
Kiepska dynamika prowadzenia i wydłużone drogi hamowania na mokrej i suchej nawierzchni.
Goodyear Wrangler AT Adventure

Żródło: Auto Bild
- Indeksy: 109 H
- Etykieta: D/D/B 73
- Miejsce: 10
- Ocena: polecana warunkowo
Zalety
Solidny bieżnik, imponujące właściwości trakcyjne poza utwardzonymi drogami.
Wady
Ograniczony poziom bezpieczeństwa w normalnym ruchu ulicznym.