- W zimowych warunkach najlepszą przyczepność zapewniają dobre opony zimowe, zamiana przeciętnych opon zimowych na bardzo dobre jest odczuwalna od pierwszego obrotu koła
- Zimowe opony w naszym klimacie muszą jednak także być specjalistami od warunków przejściowych
- Niewiele jest opon zimowych, które dają poczucie pewności i wysoki poziom bezpieczeństwa w szerokim spektrum warunków
- W 2025 r. testy opon przeprowadzane przez Auto Bild, Auto Bild Sportcars, Sport Auto oraz niemiecki automobilklub ADAC jednoznacznie wskazują na markę i model opon zimowych, które zadowolą najbardziej wymagających kierowców
Nie patrz tylko na to, jak opona zimowa zachowuje się na śniegu. Prawda jest taka, że przez większość zimy przeciętny kierowca jeździ po czarnym asfalcie — tyle, że mokrym i w niskiej temperaturze.
Kierowcy nie bez powodu boją się mokrej, śliskiej nawierzchni — w takich warunkach droga hamowania wydłuża się drastycznie — nawet więcej niż dwukrotnie. I to jest bardzo dobry powód, aby kupić takie opony zimowe, które na mokrym asfalcie czują się znakomicie. Tak, są takie opony, choć należą one do mniejszości.
Naturalnie, śnieg na naszej drodze w sezonie zimowym może pojawić się w każdej chwili i musimy być na to gotowi. A suchy asfalt i kilkanaście, może ponad dwadzieścia stopni na plusie? Im bliżej wiosny, tym bardziej to prawdopodobne, ale przecież nie będziemy zmieniać opon zimowych na letnie w marcu, bo zima w każdej chwili może wrócić. To wszystko oznacza, że potrzebujemy opon, które zapewnią nam komfortową przyczepność i sterowalność auta praktycznie w każdych warunkach. W tym sezonie testerzy z różnych organizacji są zgodni: marką opon, na którą warto zwrócić szczególną uwagę, jest Bridgestone. Opona Bridgestone Blizzak 6.
Czego nie mają przeciętne opony zimowe?
Bardzo często tanie opony zimowe są reklamowane jako fantastyczne ogumienie na prawdziwe zimowe warunki. Owszem, zdarza się, że nawet budżetowe opony mają mocną stronę i w przypadku opon zimowych często ta mocna strona to właśnie przyczepność na śniegu. Gorzej, jeśli jest to jedyna mocna strona opon, a tak jest często.
Czy przyczepność na śniegu to wszystko, czego powinien oczekiwać kierowca od opon zimowych? Zdecydowanie nie — i to z kilku przyczyn.
— Po pierwsze, jazda po ośnieżonej nawierzchni, w przypadku większości polskich kierowców, jest raczej wyjątkiem niż regułą. Oczywiście, to się może zdarzyć — i wtedy przyczepność na śniegu będzie bardzo potrzebna.
— Po drugie, najwięcej jednak jeździmy po czarnych nawierzchniach, które bywają śliskie — i wtedy potrzebujemy opon zimowych, które nie boją się mokrego asfaltu. Tymczasem pogodzenie dwóch cech — dobrej przyczepności na śniegu i bezpiecznej przyczepności na mokrej nawierzchni jest bardzo trudne, wymaga zastosowania najdroższych materiałów i technologii — dlatego jest to niezwykle rzadkie w oponach budżetowych. Kupując tanie opony, zwłaszcza tanie opony mało znanych chińskich marek, ryzykujemy, że będą one bardzo mało uniwersalne: może dobre na śniegu, ale wtedy niemal na pewno będą bardzo słabo hamować na mokrej nawierzchni. Albo odwrotnie: będą one zapewniać akceptowalną przyczepność na mokrym asfalcie, ale bardzo słabą w warunkach prawdziwej zimy.
— Po trzecie, najlepsze opony zimowe mają jeszcze jedną cechę: nie boją się warunków przejściowych, gdy asfalt jest suchy, a temperatury wiosenne lub prawie letnie. To ważne, bo w ciągu kilku miesięcy od listopada do połowy maja, kiedy jeździmy na oponach zimowych, takie warunki — prawie letnie — trafią się na pewno. Przeciętne opony w takich warunkach dają takie wrażenie, jakby samochód chwiał się na zakrętach, a gwałtowne manewry mogą skończyć się utratą przyczepności.
Właśnie dlatego testerzy polecają Bridgestone. Bridgestone Blizzak 6
Marka Bridgestone dobrze wypada w testach opon od lat, jednak tegoroczne testy wskazują jednoznacznie, że takie modele opon zimowych tej marki jak Blizzak 6 należą do najlepszych bądź po prostu są najlepsze spośród testowanych modeli opon w poszczególnych rozmiarach. Osiągnięcia tej marki są warte odnotowania:
— Po serii testów opon w różnych rozmiarach, przeprowadzanych przez redakcje Auto Bild, Auto Bild Allrad oraz Auto Bild Sportscars marka Bridgestone otrzymała tytuł "Najlepszego Producenta Zima 2025". Bridgestone zajęło pierwsze miejsce w testach, w których brały udział opony 16 różnych producentów.
— Opona Bridgestone Blizzak 6 zajęła też pierwsze miejsce w teście 12 opon zimowych w rozmiarze 235/50 R19 zorganizowanym przez Auto Bild Sportscars.
— Ten sam model opony — Blizzak 6 — został oceniony jako "bardzo dobry" w teście Sport Auto — w tym przypadku testowano opony w rozmiarze 275/35 R19. Doceniono ten model opon za "bardzo zrównoważone właściwości jezdne na śniegu, bardzo krótką drogę hamowania oraz bezpieczne prowadzenie na mokrej i na suchej nawierzchni".
— Również eksperci ADAC testujący opony zimowe w rozmiarze 225/40 R18 Nie mieli wątpliwości, że Blizzak 6 to dobra opona, chwaląc "bezpieczeństwo oraz precyzyjne prowadzenie na mokrych nawierzchniach, dobre właściwości zimowe oraz odporność na zużycie". To ostatnie zdanie potwierdza obietnice producenta, który chwali się, że opony Blizzak 6 mają o 32 proc. dłuższą żywotność niż poprzedni model Bridgestone — Blizzak LM005. W praktyce oznacza to, że kupując nowy model opon, pojeździmy na nich co najmniej o sezon dłużej.
Dalsza część tekstu pod materiałem wideo
W czym dobre są opony Bridgestone Blizzak 6? Właściwie… we wszystkim
Jeśli podzielimy umownie właściwości opon zimowych na trzy kategorie — właściwości śniegowe, osiągi na mokrym asfalcie oraz jazdę po suchej nawierzchni — a następnie zapoznamy się ze szczegółowymi wynikami testów przeprowadzonych np. przez Auto Bild Sportscars, okaże się, że opona marki Bridgestone jest mocna w każdej sytuacji.
W odniesieniu do właściwości śniegowych testerzy docenili najlepszą trakcję wśród testowanych modeli opon, co czyni oponę Blizzak 6 idealną na zimowe warunki; ponadto chwalili bardzo krótką drogę hamowania i doskonałą przyczepność na zakrętach.
Na mokrym asfalcie Blizzak 6 wyróżnia się bardzo dobrą przyczepnością i bezpiecznym prowadzeniem, skutecznym hamowaniem oraz odpornością na aquaplaning. Na suchym asfalcie docenili niskie opory toczenia oraz wysoki komfort jazdy. Działa na wyobraźnię podsumowanie testu: "Blizzak 6 ekspert od jazdy po śniegu z najlepszą możliwą trakcją i wzorową przyczepnością na zakrętach, który idealnie sprawdza się także w testach na suchej i mokrej nawierzchni".
Czy styl jazdy ma wpływ na model opon zimowych, jakie powinniśmy wybrać?
W praktyce niezależnie od tego, czy jeździmy dynamicznie, czy też zachowawczo, zrobimy najlepiej, wybierając opony kategorii premium. Jest tak dlatego, że przewaga opon wysokiej klasy nad oponami budżetowymi najbardziej daje o sobie znać w sytuacjach awaryjnych, gdy np. trzeba gwałtownie zahamować. Taka sytuacja może zdarzyć się każdemu, nawet spokojnemu kierowcy.
Na co zwrócić uwagę, kupując nowe opony zimowe?
Co oczywiste, musimy wybrać opony we właściwym rozmiarze. Przykładowe oznaczenie rozmiaru — np. 235/55 R19 oznacza, że opona ma szerokość 235 mm, ma profil (stosunek szerokości do wysokości) 55 i ma średnicę osadzenia 19 cali, czyli pasuje wyłącznie na felgi 19-calowe. Jest bardzo wiele rozmiarów opon — musimy sprawdzić, jaki rozmiar jest odpowiedni do naszego auta.
Inny ważny parametr opon to indeks prędkości, np. T — 190 km na godz., H — 210 km na godz., V — 240 km na godz. W przypadku opon zimowych jest dopuszczalny montaż opon o zaniżonym indeksie prędkości, ale nie niższym niż T. Należy jednak zwrócić uwagę na indeks nośności — zwłaszcza na specjalne oznaczania, jak np. XL — opona wzmocniona, dostosowana do większego obciążenia. Montaż opon, które mają zbyt niską nośność, może być niebezpieczny.
Jak można porównać różne opony podobnej klasy?
Jeśli chodzi o osiągi opon, to warto zwrócić uwagę na oznaczenia etykiety, która jest dołączana do każdej nowej opony, występuje też w wersji cyfrowej, gdy kupujemy opony online. Etykieta mówi m.in. o energooszczędności opony — czyli o oporach toczenia. Im niższa litera w alfabecie przyporządkowana do tej kategorii osiągów, tym niższe opory toczenia opon. Przykładowo opona z oznaczeniem A jest lepsza niż opona z oznaczeniem B, przy czym porównywanie opon ma sens, jeśli porównujemy te same rozmiary opon.
Niezwykle ważnym parametrem jest przyczepność na mokrej nawierzchni — w tej kategorii oznakowanie literowe działa tak samo, jak w przypadku oporów toczenia: litera A jest lepsza niż B, B jest lepsze niż C itp. Etykieta mówi też o hałaśliwości zewnętrznej opony, podając liczbę decybeli — im więcej, tym głośniejsza opona. Etykieta nie mówi jednak o wielu innych ważnych parametrach opon. O parametrach trakcyjnych opon najwięcej mówią testy porównawcze przeprowadzane przez niezależne redakcje i instytucje.
Kiedy warto wymienić opony?
W przypadku opon premium, takich jak Bridgestone Blizzak 6, nie ma przeciwwskazań, by zamontować je na koła stosunkowo wcześnie, np. już w październiku. Jest tak dlatego, że opony te znakomicie sprawdzają się nie tylko w czasie mrozu i gdy pada śnieg, lecz także w warunkach jesiennych i także wtedy, gdy jest dość ciepło. W przypadku wielu tanich opon mało znanych marek bywa z tym bardzo różnie, ich osiągi bywają bardzo selektywne — opona może zapewniać dobrą przyczepność na śniegu, ale dużo gorszą np. na czarnym suchym asfalcie w temperaturze kilkunastu stopni "na plusie".
Problem w tym, że jeśli zbyt długo zwlekamy z wymianą opon i "doczekamy" do pierwszego śniegu, niemal na pewno utkniemy w kolejce do warsztatu oponiarskiego. Lepiej zrobić to wcześniej i mieć spokój.