Logo
PoradyEksploatacjaMandat za opony M+S? Tak, bo musi być coś jeszcze. Wyjaśniamy, co muszą mieć opony zimowe

Mandat za opony M+S? Tak, bo musi być coś jeszcze. Wyjaśniamy, co muszą mieć opony zimowe

Od jesieni 2024 r. w Niemczech kierowcy, którzy w zimowych warunkach korzystają z opon, których jedynym wskaźnikiem przydatności do jazdy zimą jest symbol M+S, narażają się na mandat o równowartości minimum 250 zł. Niemieckie przepisy nie pozostawiają wątpliwości: w zimowych warunkach dozwolone są tylko opony naprawdę zimowe. A co z oponami całorocznymi? Wyjaśniamy.

Opona z oznakowaniem M+S: czy to opona zimowa?
Auto Świat
Opona z oznakowaniem M+S: czy to opona zimowa?
  • Symbol M+S (ang. Mud and Snow – błoto i śnieg) zgodnie z przepisami stosowanymi coraz częściej w różnych państwach nie przesądza, że mamy do czynienia z oponami zimowymi. Jeśli opona M+S nie ma dodatkowych oznaczeń, traktowana jest jak letnia
  • W praktyce rzeczywiście pojawiają się na rynku opony z symbolem M+S, które nie nadają się do jazdy zimą, bo nie są to opony zimowe
  • Wyjazd zimą za granicę na oponach letnich jest bardzo ryzykowny – w wielu krajach opony zimowe są obowiązkowe, choć obowiązek ten zależy niekoniecznie od kalendarza
  • W Europie stosowany jest specjalny symbol na oponach, który przesądza o tym, czy opona jest zimowa i chroni kierowców przed mandatem

W Niemczech nie ma daty, od której stosowanie zimowych opon jest obowiązkowe – inaczej niż choćby w Czechach. W Niemczech masz je mieć, gdy no na drodze panują zimowe warunki: jest gołoledź, leży śnieg, błoto pośniegowe, lód lub szron.

Gołoledź: w Niemczech w takich warunkach nie wolno jeździć na zimowych oponach
Gołoledź: w Niemczech w takich warunkach nie wolno jeździć na zimowych oponachBenjamin Kralj / Shutterstock

Ile wynosi mandat za brak zimowych opon?

Najmniejszy mandat za brak zimowych opon, gdy powinniśmy je mieć, wynosi w Niemczech 60 euro. Jeśli w związku z brakiem odpowiednich opon kierowca spowoduje trudności na drodze, płaci 80 euro. Mandat za spowodowanie zagrożenia w związku z brakiem odpowiedniego ogumienia to już 100 euro.

To nic w porównaniu do Austrii, gdzie spowodowanie zagrożenia, jeśli kierowca w warunkach zimowych jedzie na letnich oponach, grozi grzywna nawet 5000 euro.

Co jest nie tak z oponami M+S?

Przez wiele lat opony z symbolem M+S były utożsamiane z oponami zimowymi, co jednak było nie do końca słuszne. Po pierwsze, dlatego, że wiele opon terenowych, które w zupełności nie są dostosowane do jazdy po ośnieżonym asfalcie, nosi symbol M+S. Po drugie, w wielu krajach (m.in. w USA) symbol M+S pojawia się nawet na oponach, które są ewidentnie letnie.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Niemniej jeszcze do jesieni 2024 r. w Niemczech obowiązywały przepisy przejściowe: można było jeździć w warunkach zimowych na oponach M+S, o ile wyprodukowane były w 2018 r. lub wcześniej. Od blisko roku symbol M+S na oponach traktowany jest w Niemczech neutralnie bez względu na datę produkcji opon: nie jest bynajmniej zakazany, ale też nie dowodzi, że mamy opony zimowe. Jeśli brakuje dodatkowego zimowego oznaczenia na oponach, kierowca dostaje mandat.

Jakie jest prawidłowe oznakowanie opony zimowej? Czy masz śnieżynkę na oponie?

Opona zimowa – oznaczenie 3PMSF, czyli "śnieżynka"
Opona zimowa – oznaczenie 3PMSF, czyli "śnieżynka"Maciej Brzeziński / Auto Świat

Obecnie jedynym oznaczeniem opony, które przesądza o tym, że opona jest zimowa i chroni kierowcą przed mandatem, jest tzw. symbol alpejski, który producent może umieścić na oponie tylko wtedy, gdy opona spełnia co najmniej minimalne, określone przepisami wymagania, jakie stawia się przed oponami zimowymi. To symbol "śnieżynkI" na tle trzech górskich szczytów fachowo określany skrótem 3PMSF (ang. Three Peak Mountain Snow Flake).

Co z oponami całorocznymi – czy można na nich jechać za granicę?

Prawdziwe opony całoroczne, jakie oferowane są kierowcom w Europie od dobrych kilku lat, niemal bez wyjątku noszą symbol 3PMSF, co oznacza, że po pierwsze, są one homologowane jako opony zimowe i po drugie, że można na nich jeździć w każdym kraju, w którym opony zimowe są obowiązkowe.

To, że na oponie obok symbolu alpejskiego jest także symbol M+S, w niczym nie przeszkadza. Z punktu widzenia kierowcy istotne jest, aby opona miała na boku widoczną "śnieżynkę" - ale nie byle jaką – chodzi o "płatek śniegu na tle trzech górskich szczytów".

Kupując opony całoroczne z takim symbolem, możecie być spokojni, że w bardzo mało prawdopodobnym przypadku pojawienia się w Polsce obowiązku jazdy na oponach zimowych, będziecie mogli dalej z nich legalnie korzystać także zimą.

Autor Maciej Brzeziński
Maciej Brzeziński
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji