- Test ADAC porównał 31 modeli opon zimowych. Ujawinił duże różnice w bezpieczeństwie i jakości
- Tanie opony, głównie z Chin, często nie spełniają wymagań w zmiennych warunkach drogowych
- Najlepsze wyniki uzyskały opony renomowanych marek
Największy w historii test opon zimowych (po raz pierwszy klub porównał ze sobą aż 31 różnych opon zimowych), przeprowadzony przez ADAC przyniósł niepokojące rezultaty. ADAC nie był w stanie polecić aż połowy z testowanych modeli. Aż jedenaście opon całkowicie zawiodło w kluczowych kategoriach. Specjaliści podkreślają, że tanie opony, szczególnie te z segmentu budżetowego, często nie radzą sobie z pogodzeniem wymagań stawianych przez różne warunki drogowe. W sumie testom poddano aż 31 modeli opon w rozmiarze 225/40 R18.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo- Przeczytaj także: Zrobili test i ostrzegają: takich opon nie używaj. Szokujące wyniki
W teście ADAC, Wśród tanich opon (głównie produkowanych w Chinach), znalazły się jednak też dwa modele, które wypadły pozytywnie. Jednak zwycięzcami testu zostały produkty renomowanych producentów, które są jednocześnie droższe. Wyniki testu oparto w 70 proc. na bezpieczeństwie jazdy, a w 30 proc. na kryteriach środowiskowych, takich jak trwałość i koszt eksploatacji.
Jakie modele opon zimowych są najlepsze?
Najlepszą ocenę uzyskała opona Goodyear UltraGrip Performance 3, która według testerów oferuje bardzo dobre właściwości na mokrej nawierzchni oraz imponuje przewidywanym przebiegiem przekraczającym 76 tys. km.
Drugie miejsce w rankingu zajęła opona Michelin Pilot Alpin 5, a wysokie noty za bezpieczeństwo jazdy otrzymały także modele Dunlop i Bridgestone. Wiele innych opon uzyskało ocenę "zadowalającą".
Czy tanie opony zimowe są bezpieczne?
Jednak wśród produktów budżetowych testerzy wykryli poważne braki, zwłaszcza w zakresie bezpieczeństwa. Eksperci ADAC zwracają uwagę, że niemal wszystkie tanie opony nie radzą sobie z pogodzeniem wymagań stawianych przez suchą i mokrą nawierzchnię oraz zimowe warunki drogowe. Jedenaście modeli z tej grupy uzyskało tak słabe wyniki w przynajmniej jednym z testów, że zostały sklasyfikowane jako niezadowalające. Do najsłabiej ocenionych należą marki Nankang, Landsail, Goodride, Evergreen, Tomket i Syron.
Wśród opon budżetowych najlepiej wypadły Momo W-20 North Pole oraz Matador MP93 Nordica, które otrzymały "ograniczoną rekomendację" od testujących.
Pełne wyniki testu opon ADAC:
Jak hamują tanie opony zimowe?
Testy wykazały duże różnice w skuteczności hamowania, szczególnie na mokrej nawierzchni. Przykładowo, samochód wyposażony w opony Goodyear zatrzymuje się po 31 metrach, podczas gdy pojazd na tanich oponach Syron Everest 2 po przejechaniu tych samych 31 metrów, wciąż porusza się, i to z prędkością aż 45 km na godz. Test hamowania wykonano przy prędkości 80 km na godz. Eksperci ADAC podkreślili, że pogodzenie różnych wymagań — takich jak właściwości jezdne w zmiennych warunkach, cena czy trwałość — stanowi poważne wyzwanie dla niektórych producentów opon.
Kiedy zmieniać opony na zimowe?
Przed sezonem zimowym warto pamiętać o kilku kluczowych zasadach dotyczących opon:
Czy opony zimowe są obowiązkowe?
W Polsce nie ma przepisów nakazujących zmianę opon na zimowe. Warto to jednak zrobić dla własnego bezpieczeństwa.
Kiedy zmieniać opony?
Niemieccy eksperci zalecają stosowanie zasady "od O do O", co oznacza wymianę na opony zimowe w październiku, a powrót do letnich w okolicach Wielkanocy. Jednak zmienne warunki pogodowe wymagają od kierowców elastyczności w tej materii. Opony letnie tracą swoje właściwości poniżej 7 stopni Celsjusza. Dlatego właśnie znaczna większość ekspertów powołuję się na utartą formułkę: wtedy, kiedy średnia dobowa temperatura przekracza 7 stopni Celsjusza, ale nasza rada jest taka, aby śledzić prognozy długoterminowe i nie czekać do samego końca, czyli do opadów śniegu, kiedy przed serwisami tworzą się ogromne kolejki.
Zaplanuj wymianę z wyprzedzeniem
W okresie jesienno-zimowym warsztaty mogą być przeciążone, dlatego warto umówić się na wymianę opon odpowiednio wcześniej, o czym pisaliśmy w poprzednim punkcie.
Opony całoroczne to kompromis czy wygoda?
Opony całoroczne to rozwiązanie pośrednie, które sprawdzi się głównie w miastach i przy umiarkowanych przebiegach. W regionach, gdzie zimy są surowsze, lepiej postawić na klasyczne opony zimowe.
Jak sprawdzić głębokość bieżnika?
Można użyć do tego specjalnej miarki. Niektórzy korzystają także z monety. Prawo wymaga minimum 1,6 mm bieżnika, ale np. Michelin podkreśla, że użytkowanie opon do tej granicy nie pogarsza ich właściwości jezdnych. Wskaźniki zużycia bieżnika również pomagają ocenić, kiedy należy wymienić opony.
- Dowiedz się więcej: Jak sprawdzić głębokość bieżnika? Znajdź tajemniczy "garbik"
Regularnie sprawdzaj ciśnienie w oponach
Optymalne ciśnienie wydłuża żywotność opon i zmniejsza zużycie paliwa. Informacje o prawidłowym ciśnieniu można znaleźć na naklejce w słupku drzwi, w klapce wlewu paliwa lub w instrukcji obsługi. Nie zapominaj o kole zapasowym.
Przechowywanie i pielęgnacja opon
Opony najlepiej przechowywać w suchym, zacienionym miejscu, najlepiej oznaczone, by uniknąć pomyłek przy montażu. Jeśli są zamontowane na felgach, można je układać jedna na drugiej lub korzystać ze specjalnych stojaków. Przed przechowywaniem warto zwiększyć ciśnienie o 0,5 bara powyżej standardu.
Wyważanie kół
Nierównomierne zużycie opon może prowadzić do wibracji podczas jazdy. Wyważanie kół, choć wiąże się z dodatkowymi kosztami, poprawia komfort i bezpieczeństwo.
System monitorowania ciśnienia w oponach (TPMS)
Nowoczesne auta są wyposażone w systemy TPMS, które automatycznie informują o spadku ciśnienia. W zależności od typu systemu, kalibracja może być prostsza lub bardziej złożona i czasem generuje dodatkowe koszty przy wymianie opon.