- Klimatyzacja w samochodzie jest przydatna tak samo jesienią i zimą, jak latem
- Filtr kabinowy to jeden z jej kluczowych elementów - jeśli się zużyje lub zabrudzi, może to mocno wpłynąć na działanie całego systemu
- Bardzo często znajduje się on w jednym z "ukrytych schowków" samochodu
- Warto znać to miejsce, a filtr regularnie sprawdzać i wymieniać w razie konieczności
Czy włączać klimatyzację jesienią i zimą?
Mimo, że część kierowców jest innego zdania, klimatyzacja jesienią i zimą przydaje się tak samo, jak latem. Co więcej, w wielu współczesnych samochodach jazda już jesienią, bez klimatyzacji staję się dosłownie niemożliwa. Można się o tym przekonać samemu, kiedy wyłączy się ją w deszczowy dzień — szyby auta niemal natychmiast pokrywają się wtedy warstwą pary wodnej. Po włączeniu "klimy" ta wkrótce znika a szyby znowu stają się przejrzyste. Zatem, czy włączać klimatyzację zimą? Oczywiście, że tak.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo- Przeczytaj także: Też włączasz klimatyzację w rozgrzanym aucie. To poważny błąd. Najpierw trzeba zrobić coś innego
Dlaczego? Zadaniem współczesnych systemów klimatyzacyjnych nie jest wyłącznie schładzanie wnętrza, jak sądzi jeszcze wielu kierowców. Między innymi dlatego właśnie klimatyzacja dziś jest domyślnie włączona, a nie wyłączona, jak miało to miejsca w starszych modelach samochodów, i włączana tylko wtedy, kiedy robi się nieznośnie gorąco — np. latem i kierowca potrzebuje schłodzić wnętrze swojego auta.
Czy klimatyzacja zwiększa zużycie paliwa?
Zasadniczo panuje powszechne przekonanie, że włączona klimatyzacja zwiększa zużycie paliwa. To do pewnego stopnia prawda, ale zależy to przede wszystkim od obciążenia systemu klimatyzacji. Jeśli na zewnątrz jest bardzo gorąco, a kierowca ustawi sobie niską temperaturę w środku samochodu, kompresor klimatyzacji musi pracować "pełną parą", więc stawia wysoki oprór. W takich sytuacjach zużycie paliwa faktycznie rośnie — czasami sporo. Ale w przypadku współczesnych systemów klimatyzacji, kiedy kompresor nie musi bardzo schładzać powietrza, trafiającego do wnętrza auta, opory kompresora są znikome — układ klimatyzacji owszem działa, ale nie chłodzi, więc spalanie nie wzrasta.
Kiedy szyby parują mimo włączonej klimatyzacji?
Wielu kierowców zauważa, że czasami nawet przy działającej klimatyzacji szyby w samochodzie potrafią parować. Najczęściej przyczyną tego zjawiska jest zużyty lub zatkany filtr kabinowy, który przestaje prawidłowo spełniać swoją funkcję. Filtr ten odpowiada za oczyszczanie powietrza zasysanego do wnętrza pojazdu, a jego zanieczyszczenie prowadzi do zaburzeń w obiegu powietrza.
W miarę jak filtr kabinowy gromadzi zabrudzenia, jego przepustowość maleje, co skutkuje coraz większym oporem dla powietrza. W skrajnych przypadkach w filtrze mogą gromadzić się drobne liście, gałązki czy inne resztki organiczne, które z czasem zaczynają się rozkładać. W takich warunkach, jak podkreślają specjaliści, mogą rozwijać się grzyby i inne mikroorganizmy, a ich obecność zdradza charakterystyczny, nieprzyjemny zapach.
Jak wymienić filtr kabinowy?
Najprostszym i najskuteczniejszym sposobem na zaparowane szyby jest wymiana filtra kabinowego. Po jego wymianie klimatyzacja powinna niemal natychmiast przywrócić prawidłową cyrkulację powietrza i wyeliminować problem parowania szyb. Mechanicy często proponują przy okazji dezynfekcję układu wentylacji lub ozonowanie wnętrza samochodu, co może dodatkowo poprawić komfort jazdy, jednak najważniejsza jest regularna wymiana filtra.
Warto pamiętać, że zaniedbanie tej czynności nie tylko prowadzi do zaparowanych szyb, ale także może negatywnie wpływać na jakość powietrza w kabinie. Regularne sprawdzanie stanu filtra kabinowego i jego wymiana to prosty sposób na to, żeby uniknąć problemów z zaparowanymi szybami oraz z nieprzyjemnymi zapachami we wnętrzu auta.
Gdzie samochody mają "ukryty schowek"?
Sprawę tę przypomniał jeden ze znanych "internetowych mechaników" Scotty Kilmer. Jak wspomina, w większości współczesnych aut filtr kabinowy znajduje się za schowkiem w desce rozdzielczej — to tzw. ukryty schowek, bo aby się do niego dostać, zwykłe nie wystarczy tylko otworzyć schowek.
Ekspert podkreśla, że mechanicy często przypominają o jego istnieniu swoim klientom, jednak wielu kierowców wciąż nie wie o tej części. Dostęp do tego filtra bywa utrudniony, ale — jak pokazuje Kilmer — wcale nie jest to aż takie trudne. Zazwyczaj wystarczy ścisnąć odpowiedni element i przekręcić pokrywę, aby go wyjąć.
Tak, jak już i my pisaliśmy wcześniej, tak samo i Scotty Kilmer zaleca regularne czyszczenie i wymianę filtra, co pozwala uniknąć poważniejszych problemów z układem klimatyzacji. Zwraca uwagę, że jeśli filtr jest zatkany, powietrze nie będzie prawidłowo krążyć, a klimatyzacja nie spełni swojej roli. Ekspert podkreśla, że dbając o ten element, można zapobiec kosztownym naprawom w przyszłości.
Jak zadbać o filtr kabinowy?
Specjalista radzi, by filtr czyścić poprzez potrząsanie lub delikatne opukiwanie, co pozwala pozbyć się kurzu i zanieczyszczeń. Jeśli jednak filtr jest mocno zabrudzony, lepiej zdecydować się na zakup nowego i jego wymianę. Sposób wymiany filtra kabinowego opisaliśmy wyżej w tym materiale.