- Solaris istnieje od 1996 r. Choć obecnie należy do hiszpańskiej Grupy CAF, to wszystkie autobusy są projektowane i produkowane w Polsce
- W 2024 r. aż 83 proc. dostarczonych przez Solarisa pojazdów miało napęd elektryczny, wodorowy bądź hybrydowy
- Solaris rozpoczął ekspansję w USA
Solaris przeżywa złote lata. Spółka właśnie ogłosiła, że w 2024 r. sprzedała 1525 pojazdów. To o 4,7 proc. więcej niż w 2023 r., ale przede wszystkim najwięcej od 2020 r., kiedy zanotowała wynik na poziomie 1560 sztuk. To zresztą tylko przysłowiowy wierzchołek góry lodowej. Bo jeśli chodzi o pieniądze...
W 2024 r. Solaris miał największe roczne przychody w swojej 28-letniej historii: wyniosły one aż 927 mln euro, czyli ponad dwa razy więcej niż jeszcze w 2018 r. (458 mln euro). Największe wrażenie robi jednak ranking pierwszych rejestracji autobusów zeroemisyjnych w Europie.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoPrzeczytaj także: Beijing, Xiaomi, Xpeng. Spytałem Chińczyka, jak wymawiać nazwy chińskich marek aut. Też będziesz zaskoczony
Solaris numerem 1 w Europie
Pod względem liczby rejestracji nowych autobusów zeroemisyjnych w latach 2012-2024 w Europie Solaris okazał się niekwestionowanym liderem, wyprzedzając wielkie sławy. Oto jak wygląda Top 5 dla miejskich autobusów z napędem elektrycznym i wodorowym o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej ośmiu ton (dane: DVV Media Group, z wyłączeniem Wielkiej Brytanii i Irlandii):
- Solaris: 3074 pojazdy
- Mercedes: 2381 pojazdów
- BYD: 2114 pojazdów
- Iveco: 1888 pojazdów
- VDL: 1830 pojazdów
Co ciekawe, Volvo zajmuje dopiero ósme miejsce z wynikiem blisko 3-krotnie gorszym od polskiej marki (1126 pojazdów).
Przeczytaj także: Trudny i zwodniczy quiz o samochodach PRL. Zapomnij o lepszym wyniku niż 4/10
Ten sukces oznacza jeszcze jedno: statystycznie co siódmy zeroemisyjny autobus eksploatowany w Europie to właśnie Solaris!
W samym 2024 r. polska marka ustąpiła już na tym polu Mercedesowi, zajmując drugie miejsce w Europie (930 vs 705 pojazdów). Niemniej pojazdy z napędem elektrycznym, wodorowym i hybrydowym stanowiły aż 83 proc. zeszłorocznych dostaw Solarisa. To niesamowity skok: w 2020 r. ten udział wynosił tylko 44 proc., zaś w 2018 r. zaledwie 29 proc.
2024 r. był dla Solarisa wyjątkowy z jeszcze jednego powodu.
Solaris wjeżdża do USA
W 2024 r. firma podpisała pierwszy kontrakt w Stanach Zjednoczonych na dostawę autobusów elektrycznych. Chodzi o umowę ze spółką King County Metro świadczącą usługi w Seattle i 34 innych miastach. Solaris dostarczy dwa 40-stopowe autobusy elektryczne i dwa 60-stopowe przegubowe, przy czym w kontrakcie zapisano opcję na kolejny tuzin pojazdów. Dostawy ruszą w drugiej połowie 2026 r.