Auto Świat Wiadomości Aktualności Polska marka motoryzacyjna to w tym segmencie lider w Europie. Wyprzedza Mercedesa i Volvo

Polska marka motoryzacyjna to w tym segmencie lider w Europie. Wyprzedza Mercedesa i Volvo

Solaris króluje w Europie. W latach 2012-2024 ta polska marka była liderem pod względem liczby rejestracji nowych autobusów zeroemisyjnych na Starym Kontynencie, wyraźnie wyprzedzając drugiego w rankingu Mercedesa i blisko 3-krotnie dystansując Volvo. Na dodatek w 2024 r. Solaris zanotował rekordowe roczne przychody — przeszło dwa razy wyższe niż w 2018 r.

Solaris Urbino
Solaris UrbinoSolaris
  • Solaris istnieje od 1996 r. Choć obecnie należy do hiszpańskiej Grupy CAF, to wszystkie autobusy są projektowane i produkowane w Polsce
  • W 2024 r. aż 83 proc. dostarczonych przez Solarisa pojazdów miało napęd elektryczny, wodorowy bądź hybrydowy
  • Solaris rozpoczął ekspansję w USA

Solaris przeżywa złote lata. Spółka właśnie ogłosiła, że w 2024 r. sprzedała 1525 pojazdów. To o 4,7 proc. więcej niż w 2023 r., ale przede wszystkim najwięcej od 2020 r., kiedy zanotowała wynik na poziomie 1560 sztuk. To zresztą tylko przysłowiowy wierzchołek góry lodowej. Bo jeśli chodzi o pieniądze...

W 2024 r. Solaris miał największe roczne przychody w swojej 28-letniej historii: wyniosły one aż 927 mln euro, czyli ponad dwa razy więcej niż jeszcze w 2018 r. (458 mln euro). Największe wrażenie robi jednak ranking pierwszych rejestracji autobusów zeroemisyjnych w Europie.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Przeczytaj także: Beijing, Xiaomi, Xpeng. Spytałem Chińczyka, jak wymawiać nazwy chińskich marek aut. Też będziesz zaskoczony

Solaris numerem 1 w Europie

Solaris Urbino 18 Hydrogen
Solaris Urbino 18 HydrogenSolaris

Pod względem liczby rejestracji nowych autobusów zeroemisyjnych w latach 2012-2024 w Europie Solaris okazał się niekwestionowanym liderem, wyprzedzając wielkie sławy. Oto jak wygląda Top 5 dla miejskich autobusów z napędem elektrycznym i wodorowym o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej ośmiu ton (dane: DVV Media Group, z wyłączeniem Wielkiej Brytanii i Irlandii):

  1. Solaris: 3074 pojazdy
  2. Mercedes: 2381 pojazdów
  3. BYD: 2114 pojazdów
  4. Iveco: 1888 pojazdów
  5. VDL: 1830 pojazdów

Co ciekawe, Volvo zajmuje dopiero ósme miejsce z wynikiem blisko 3-krotnie gorszym od polskiej marki (1126 pojazdów).

Przeczytaj także: Trudny i zwodniczy quiz o samochodach PRL. Zapomnij o lepszym wyniku niż 4/10

Ten sukces oznacza jeszcze jedno: statystycznie co siódmy zeroemisyjny autobus eksploatowany w Europie to właśnie Solaris!

W samym 2024 r. polska marka ustąpiła już na tym polu Mercedesowi, zajmując drugie miejsce w Europie (930 vs 705 pojazdów). Niemniej pojazdy z napędem elektrycznym, wodorowym i hybrydowym stanowiły aż 83 proc. zeszłorocznych dostaw Solarisa. To niesamowity skok: w 2020 r. ten udział wynosił tylko 44 proc., zaś w 2018 r. zaledwie 29 proc.

2024 r. był dla Solarisa wyjątkowy z jeszcze jednego powodu.

Solaris wjeżdża do USA

W 2024 r. firma podpisała pierwszy kontrakt w Stanach Zjednoczonych na dostawę autobusów elektrycznych. Chodzi o umowę ze spółką King County Metro świadczącą usługi w Seattle i 34 innych miastach. Solaris dostarczy dwa 40-stopowe autobusy elektryczne i dwa 60-stopowe przegubowe, przy czym w kontrakcie zapisano opcję na kolejny tuzin pojazdów. Dostawy ruszą w drugiej połowie 2026 r.

Autor Krzysztof Wojciechowicz
Krzysztof Wojciechowicz
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków