- Nowoczesne szyby samochodowe coraz częściej są skomplikowanymi technicznie konstrukcjami, co wpływa na wzrost kosztów ich wymiany
- Średni koszt naprawy pękniętej szyby w Niemczech w ub.r. wyniósł 900 euro, co oznacza wzrost o 7 proc. w ciągu roku
- Wysokie koszty napraw są również efektem coraz większej powierzchni oszklenia
- Dużo czytania, a mało czasu? Sprawdź skrót artykułu
Według danych niemieckiego stowarzyszenia ubezpieczeniowego GDV w ub.r. średni koszt naprawy pękniętej szyby wyniósł 900 euro (ok. 3,8 tys. zł). To oznacza, że tylko na przestrzeni roku mówimy o wzroście cen na poziomie siedmiu procent. Gdy ubiegłoroczne dane zestawimy z tymi sprzed dziesięciu lat, okaże się, że przednie szyby zdrożały o 50 proc. Jeszcze bardziej, bo o aż 90 proc., podrożały tylne światła.
Poznaj kontekst z AI
Dlaczego wymiana szyby jest tak droga?
Jednym z powodów rosnących kosztów wymiany szyb jest wzrost stawek godzinowych pracowników serwisów. Serwis t-online.de podaje, że u naszych zachodnich sąsiadów warsztaty samochodowe podniosły stawki średnio o osiem proc. w ciągu roku. O tym, jak ogromne są to koszty, świadczy fakt, że tylko w ub.r. niemieccy ubezpieczyciele wypłacili ok. 2 mld euro za 2,2 mln zgłoszonych szkód związanych z pęknięciem szyb.
Ale to nie stawki godzinowe są głównym czynnikiem wzrostu kosztów napraw. Tym są same szyby, w szczególności przednie. Kiedyś były to po prostu szklane elementy, dzisiaj coraz częściej mówimy o skomplikowanych technicznie konstrukcjach. I właśnie ten poziom skomplikowania winduje ceny szyb do nawet czterocyfrowych kwot.
- Przeczytaj także: Kontrolka ciśnienie powietrza wszczyna alarm bez powodu? Mylisz się – nie bez powodu. Przebicie opony? Niekoniecznie
Jakie funkcje pełnią dzisiaj szyby w samochodach?
Obecnie nowoczesne szyby muszą spełniać znacznie więcej funkcji niż jeszcze kilka lat temu. Teraz oprócz ochrony przed promieniowaniem słonecznym i hałasem muszą też zapewniać transmisję sygnałów radiowych i obsługiwać zaawansowane systemy wspomagania kierowcy. Okazuje się, że obecnie przednie szyby mogą realizować nawet 28 różnych funkcji.
Serwis t-online.de wyjaśnia, że dzisiaj ponad połowa szyb samochodowych w Europie wyposażona jest w izolację akustyczną, a podobny odsetek posiada ochronę termiczną lub funkcję ogrzewania. Jakby tego było mało, niemal wszystkie nowe auta mają od jednej do trzech kamer z przodu, które umieszczane są w specjalnych obudowach za szybą. Te czujniki wideo dostarczają danych do systemów takich jak rozpoznawanie znaków drogowych czy autopilot poziomu trzeciego.
Szyby w roli ekranów i elementu stylistycznego
Niekończący się wzrost cen szyb jest również efektem wprowadzania nowoczesnych rozwiązań do modeli z coraz niższych segmentów. Przykładem są m.in. wyświetlacze head-up, które kiedyś były zarezerwowane dla klasy premium i to tej droższej. Dzisiaj przednia szyba pełni funkcję ekranu już w autach kompaktowych wyposażanych, przeważnie za dopłatą, w wyświetlacze head-up.
Coraz częściej u podstaw rosnących kosztów szyb leży także wzrost powierzchni oszklenia. W Tesli Model X kopułowa przednia szyba ma powierzchnię 2,85 mkw. i waży 32,8 kg. Dla porównania standardowa przednia szyba waży średnio 12,8 kg. Już tylko to potwierdza, że coraz bardziej wyszukana stylistyka samochodów prowadzi do wzrostu kosztów produkcji szyb.
- Przeczytaj także: Natychmiast włącz tę funkcję w swoim telefonie. Eksperci alarmują