- Jeep Grand Cherokee jako pierwszy otrzyma benzynowy silnik 2.0 Hurricane 4 Turbo
- Nowy motor wyróżnia się wysokimi wartościami mocy i momentu obrotowego jak na tak małą pojemność
- W przyszłości może trafić do samochodów innych marek koncernu Stellantis
- Dużo czytania, a mało czasu? Sprawdź skrót artykułu
U nas Grand Cherokee jest autem niszowym, jednak w Ameryce Północnej to popularny, bardzo ważny model dla Jeepa. To tam zmiany zostaną wprowadzone w pierwszej kolejności, jednak nowy silnik jest nazywany globalnym, więc w przyszłości może trafić do różnych modeli innych marek koncernu oferowanych na innych rynkach. Nie jest tajemnicą, że jednostka może zostać wykorzystana również w napędach hybrydowych, w tym typu plug-in.
Poznaj kontekst z AI
342-konny 2.0 Hurricane 4 Turbo — co to za silnik?
Motor ma tylko cztery cylindry i dwa litry pojemności. Otrzymał przydomek "Hurricane", który idealnie do niego pasuje, ponieważ imponuje parametrami: generuje moc 324 KM przy 6000 obr./min (162 KM na litr) oraz 450 Nm momentu obrotowego w zakresie 3000-4500 obr./min. To obszary zarezerwowane dla jednostek sześciocylindrowych, więc bez trudu poradzi sobie z napędzaniem niemałego przecież Jeepa Grand Cherokee.
Producent wyjaśnia, że takie wartości osiągnięto dzięki zastosowaniu opatentowanej technologii TJI (Turbulent Jet Ignition), wykorzystywanej w Formule 1 i supersamochodach Maserati. Nowy Hurricane 4 Turbo zużywa o 10 proc. mniej benzyny i zapewnia o 20 proc. wyższą moc niż dotychczasowy silnik 2.0 DOHC I-4.
"Innowacyjny system zapala niewielką ilość paliwa w przypominającej miseczkę komorze wstępnej na szczycie każdego cylindra. Paliwo rozpręża się i wpada do komory spalania, powodując szybsze i pełniejsze spalanie mieszanki paliwowo-powietrznej. Dzięki tej technologii inżynierowie osiągnęli bardziej wydajne i czystsze spalanie" - doprecyzowano w komunikacie.
Stopień sprężania wynosi 12:1, a każdy cylinder ma dwie świece zapłonowe — dla systemu TJI i dla głównej komory spalania. Ponadto motor Hurricane 4 Turbo wykorzystuje turbosprężarkę o zmiennej geometrii, aby zapewnić wysokie doładowanie przy niskich obrotach. Silnik wykorzystuje zarówno bezpośredni wtrysk paliwa, jak i pośredni.
Silnik Hurricane 4 Turbo będzie montowany w amerykańskiej fabryce Stellantis w Dundee, w stanie Michigan, a w przyszłości również w Kokomo, w Indianie. Produkcja Jeepa Grand Cherokee odbywa się w oddalonych o około 80 kilometrów zakładach w Detroit (Jefferson i Mack). Ceny nowej wersji napędowej zostaną ogłoszone w późniejszym terminie.
Przeczytaj także: Jeździłem nowym Jeepem Grand Cherokee
Jaka jest gama Jeepa Grand Cherokee w USA?
Duży SUV o ponadprzeciętnych możliwościach terenowych występuje na rynku północnoamerykańskim również z silnikiem 3.6 V6 i lub z hybrydą plug-in. Tylko ta ostatnia wersja jest dostępna w Europie — ma oznaczenie 4xe, a jej moc systemowa wynosi 381 KM.
W Stanach Jeep Grand Cherokee jest dostępny także w większej wersji L wyposażonej w trzy rzędy foteli.