- Renault i Ford ogłosiły strategiczne partnerstwo w obszarze samochodów osobowych na europejskim rynku
- Pierwsze efekty współpracy mają pojawić się w 2028 r., w postaci dwóch elektrycznych modeli Forda produkowanych we Francji
- Oba koncerny rozważają także wspólną produkcję lekkich pojazdów dostawczych
- Zachęcamy do oddawania głosów w ankiecie, która znajduje się na końcu artykułu
- Dużo czytania, a mało czasu? Sprawdź skrót artykułu
Podstawą nowego projektu będzie platforma Ampere, spółki z Grupy Renault specjalizującej się w elektromobilności. To właśnie na niej będą bazować oba modele Forda, które będą powstawać w fabryce w Douai, na północy Francji. Będą produkowane obok Renault 5, Alpine A290, Nissan Micra, Renault Megane, Renault Scenic i Mitsubishi Eclipse Cross.
Na umowie skorzystają obie strony: Ford szybko zyska nowe modele, a Renault obniży stałe koszty działalności.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoPoznaj kontekst z AI
Jakie nowości szykuje Ford z pomocą Renault?
Pierwszy nowy Ford ma się pojawić w europejskich salonach na początku 2028 r. Być może będzie to elektryczna Fiesta? Szczegóły jeszcze nie zostały ujawnione. Mówi się wyłącznie o dwóch "przystępnych cenowo modelach elektrycznych".
Ford zaznacza, że zadba, aby wspólne modele samochodów wyróżniały się zarówno pod kątem stylistyki, jak i dynamiki jazdy. Marka bardzo mocno potrzebuje nowych modeli w Europie, szczególnie po zakończeniu produkcji wspomnianej Fiesty i Focusa.
Jim Farley, prezes zarządu Ford Motor Company, oświadczył: "Strategiczne partnerstwo z Grupą Renault to dla koncernu Ford istotny krok wpisujący się w naszą strategię budowania w Europie działalności wysoce efektywnej i gotowej na przyszłe wyzwania. Zamierzamy połączyć skalę produkcji przemysłowej i atuty Grupy Renault w dziedzinie pojazdów elektrycznych z legendarnym designem i wrażeniami z jazdy typowymi dla Forda, aby stworzyć samochody przyjemne w użytkowaniu, o wysokich osiągach i zgodne z duchem Forda".
Czy będą wspólne auta dostawcze Renault i Forda?
To nie koniec wspólnych planów obu koncernów. Renault i Ford podpisały również list intencyjny dotyczący współpracy w zakresie samochodów dostawczych na rynku europejskim. Obie firmy rozważają wspólne rozwijanie i produkowanie niektórych lekkich pojazdów dostawczych, korzystając z tych samych platform.
Cele są takie same jak w przypadku aut osobowych: zwiększenie skali produkcji, optymalizacja kosztów i jeszcze lepsze dostosowanie oferty do potrzeb klientów biznesowych. Możliwości współpracy w segmencie lekkich samochodów dostawczych są obecnie analizowane.
Kolejna współpraca Forda w Europie
Porozumienie z Grupą Renault to nie pierwsze tego typu partnerstwo w historii Forda w Europie. Amerykański koncern ma z tureckim Koç Holding spółkę joint venture Ford Otosan, funkcjonująca w sektorze pojazdów użytkowych.
Z kolei na polu samochodów osobowych z napędem elektrycznym Ford współpracuje już z niemieckim Volkswagenem. Choć trudno to zauważyć na pierwszy rzut oka, modele Explorer i Capri bazują na VW ID.4 i ID.5.
"Korzystamy z platform naszych partnerów, aby opracowywać produkty, które są niewątpliwie modelami Forda — przystępne cenowo, innowacyjne i wysoce zróżnicowane" — podkreślono w komunikacie Forda.