- Renault powraca do segmentu A z Twingo E-Tech, nawiązującym do pierwszej generacji modelu z 1992 r.
- Elektryk sprawdzi się w ruchu miejskim: oferuje zasięg około 260 km i ma 82 KM mocy
- Cennik ma otwierać kwota poniżej 20 tys. euro.
- Dużo czytania, a mało czasu? Sprawdź skrót artykułu
Małe i stosunkowo tanie samochody w Europie nie zginą, choć można było odnieść takie wrażenie. W ostatnich latach ich oferta mocno się skurczyła, dziś stanowią tylko około pięć proc. rynku. Okazuje się, że miejskie hatchbacki mogą być opłacalne dla producentów (w czym ma pomóc także Unia Europejska), jednak będą elektrykami.
Przeczytaj także: Ogłosili finalistów Car of the Year 2026. Wszystkie chińskie auta już odpadły
Taki model zapowiedział już Volkswagen. Pokazany prototyp Every1 zapowiada małego elektryka kosztującego poniżej 20 tys. euro, który trafi do sprzedaży w 2027 r. Znacznie wcześniej, bo już na początku 2026 r., w salonach pojawi się nowe Renault Twingo E-Tech. Francuski producent po wielu zapowiedziach pokazał wersję produkcyjną i wierzy, że nowy model przyciągnie klientów poszukujących auta do miasta lub jako drugiego w rodzinie.
Poznaj kontekst z AI
Jakie jest nowe Renault Twingo E-Tech?
Nowe Twingo nawiązuje do pierwszej generacji tego modelu z 1992 r. Ma rozpoznawalny i budzący sympatię wygląd, jest kolorowe i modułowe w środku. Pięciodrzwiowe nadwozie mierzy niespełna 3,79 m długości (rozstaw osi to 2,49 m) i skrywa sprytnie zaprojektowane wnętrze z dwoma przesuwanymi tylnymi siedzeniami w standardzie i składanym fotelem przedniego pasażera. Pojemność bagażnika wynosi 305 litrów, a maksymalnie wzrasta do 1000 litrów. Sporo.
Co ważne, najmniejsze Renault również otrzymało chwalony system OpenR Link z wbudowanymi usługami Google, znany z większych modeli tej marki.
Renault Twingo E-Tech (tak jak R5 i R4) ma propagować elektromobilność i zachęcać do przesiadki z auta spalinowego. Producent zapewnia, że odpowiednio dobrał wszystkie parametry, aby bezemisyjny hatchback pasował do użytkowania w obrębie aglomeracji miejskiej (nie zabraknie funkcji "one pedal").
Pełny akumulator LFP o pojemności netto 27,5 kWh ma umożliwiać przejechanie ponad 260 km (wg WLTP). Maksymalna moc ładowania wynosi 50 kW (opcja). Lekki silnik generuje 60 kW, czyli 82 KM. Osiągi? 0-50 km na godz. w 3.85 sekundy, 0-100 w 12,1 sekundy. Prędkość maksymalna wynosi 130 km na godz., a masa własna to około 1200 kilogramów.
Produkcja nowego Twingo będzie odbywać się razem z Clio w Słowenii (fabryka Novo Mesto), gdzie powstawała także poprzednia generacja tego modelu.
Ile będzie kosztować Renault Twingo E-Tech?
Renault podtrzymało deklarację, że Twingo E-Tech będzie kosztowało poniżej 20 tys. euro. Można się zatem spodziewać ceny wyjściowej w okolicach 80 tys. złotych. Przedstawiciele francuskiego koncernu podkreślają, że nawet bogato wyposażone wersje będą konkurencyjne cenowo. Z niecierpliwością czekamy na ogłoszenie oficjalnego cennika
Z jakimi samochodami będzie konkurować nowe Renault Twingo?
A konkurencja wśród miejskich elektryków wcale nie jest taka mała — mamy propozycje zarówno z Europy, jak i Azji. Niektóre auta balansują na granicy segmentów A i B. Nowe Renault Twingo będzie musiało zmierzyć się z takimi modelami jak:
- BYD Dolphin Surf: 88 KM mocy, akumulator 30 kWh, cena od 82,7 tys. zł;
- Citroen e-C3: 82 KM, 30 kWh, od 88,9 tys. zł;
- Dacia Spring: 70 KM, 24 kWh, od 73,5 tys. zł;
- Fiat 500e: 95 KM, 24 kWh, od 106,5 tys. zł;
- Hyundai Inster: 97 KM, 42 kWh, od 104,9 tys. zł;
- Leapmotor T03: 95 KM, 37 kWh, od 74,9 tys. zł.