- Samochody z napędem hybrydowym, nie licząc aut z napędem hybrydowym Plug-in, sprzedają się już lepiej niż benzyniaki i diesle razem wzięte
- Coraz lepiej sprzedają się samochody elektryczne, jednak ich udział w rynku jest o wiele mniejszy niż zakładały plany Komisji Europejskiej
- Biorąc pod uwagę zwykłe hybrydy oraz hybrydy Plug-in można przyjąć, iż już wkrótce co drugi nowy samochód w UE będzie miał napęd zelektryfikowany
- Dużo czytania, a mało czasu? Sprawdź skrót artykułu
- Takie napędy najczęściej wybierają kierowcy. Czy to już zmierzch diesla i "benzyny bez wspomagania"?
- Rejestracje samochodów w UE od stycznia do września 2025 r. wg ACEA
- Rejestracje samochodów w UE od stycznia do września 2024 r. wg ACEA
- Rejestracje samochodów w UE we wrześniu 2025 r. wg ACEA
- Rejestracje samochodów w UE we wrześniu 2024 r. wg ACEA
Stowarzyszenie Europejskich Producentów Samochodów (ACEA) podało dane o sprzedaży samochodów w ciągu pierwszych dziewięciu miesięcy 2025 r. Jeśli chodzi o ogólną liczbę samochodów sprzedanych w UE od stycznia do końca września, to wiadomość jest w sumie dobra, ale nie przesadnie dobra: jest wzrost i wynosi on 0,9 proc. O tyle dobrze, że po spadkach z początku roku i po słabym czerwcu wrzesień jest trzecim miesiącem z rzędu, gdy sprzedaż jest wyraźnie lepsza niż w analogicznych miesiącach 2024 r.
Ciekawie robi się natomiast, gdy spojrzymy na to, jakie samochody się sprzedają, a konkretnie: jakie napędy wybierają europejscy kierowcy.
Takie napędy najczęściej wybierają kierowcy. Czy to już zmierzch diesla i "benzyny bez wspomagania"?
Z punktu widzenia kierowców nie chodzi tu o żadną ekologię, ale o codzienne koszty eksploatacji samochodu, a zwłaszcza o zużycie drogocennego paliwa. Jeśli w ruchu miejskim samochód z napędem hybrydowym zużywa połowę tego paliwa, co benzyniak, to prawdopodobnie to jest właśnie odpowiedź na pytanie: skąd ta, coraz większa, dominacja hybryd. Już ponad jedna trzecia samochodów sprzedawanych w UE ma pod maską napęd hybrydowy. Dodaj do tego samochody z napędem hybrydowym Plug-in (czyli z wtyczką), które mają już udział w europejskim rynku na poziomie ponad 10 proc. i wychodzi równe 45 proc. Prawdopodobnie już wkrótce co drugi samochód będzie miał na pokładzie jakiś rodzaj napędu hybrydowego.
Na tym tle wręcz szokujący jest spadek sprzedaży samochodów wyposażonych w napędy spalinowe niezelektryfikowane: we wrześniu 2025 r. w porównaniu z wrześniem 2024 r. udziały diesli spadły z 10,3 do 8,1 proc. W tym samym czasie udział aut benzynowych w rynku zmalał – z 29,7 proc. do 24,9 proc.
Poznaj kontekst z AI
To oznacza, że same hybrydy "bez wtyczek" są już kupowane częściej niż diesle i benzyniaki razem wzięte. Jeszcze więcej mówią dane z pierwszych 9 miesięcy 2025 r. w porównaniu do tego samego okresu rok wcześniej. Jeszcze rok temu dominowały napędy benzynowe, ale to już chyba nie wróci.
Hybrydy "pożerają" nie tylko benzyniaki, ale i diesle – z prostego powodu. Kierowcy wybierają je coraz częściej z uwagi na dobre osiągi, a jednocześnie spodziewaną lepszą bezawaryjność w porównaniu do diesli wyposażonych w różne skomplikowane systemy oczyszczania spalin.
Rejestracje samochodów w UE od stycznia do września 2025 r. wg ACEA
- Hybrydowe – 34,7 proc.
- Benzynowe – 27,7 proc.
- Elektryczne – 16,1 proc.
- Diesle – 9,3 proc.
- Hybrydy Plug-in – 9 proc.
- Pozostałe – 3,2 proc.
Rejestracje samochodów w UE od stycznia do września 2024 r. wg ACEA
- Benzynowe– 34,4 proc.
- Hybrydowe (HEV) – 30,1 proc.
- Elektryczne – 13,1 proc.
- Diesle – 12,4 proc.
- Hybrydy Plug-in (PHEV) – 6,9 proc.
- Pozostałe – 3,1 proc.
Rejestracje samochodów w UE we wrześniu 2025 r. wg ACEA
- Hybrydowe – 34,7 proc.
- Benzynowe – 24,9 proc.
- Elektryczne – 18,9 proc.
- Hybrydy Plug-in – 10,3 proc.
- Diesle – 8,1 proc.
- Pozostałe – 3,2 proc.
Rejestracje samochodów w UE we wrześniu 2024 r. wg ACEA
- Hybrydowe (HEV) – 32,9 proc.
- Benzynowe – 29,7 proc.
- Elektryczne – 17,3 proc.
- Diesle – 10,3 proc.
- Hybrydy Plug-in (PHEV) – 6,8 proc.
- Pozostałe – 2,9 proc.