Logo
WiadomościAktualnościSamochody benzynowe są w odwrocie, diesle też. Inny rodzaj napędu rządzi w Europie

Samochody benzynowe są w odwrocie, diesle też. Inny rodzaj napędu rządzi w Europie

Po dziewięciu miesiącach 2025 r. widać wyraźnie, jak szybko zmienia się rynek nowych samochodów w Unii Europejskiej. Udział w sprzedaży samochodów benzynowych wręcz dramatycznie spada z roku na rok, samochody elektryczne sprzedają się nie tak dobrze, by zadowolić producentów i Komisję Europejską, ale za to hybrydy mają się coraz lepiej i dosłownie rządzą na rynku. Zwłaszcza jeden rodzaj hybryd.

Posłuchaj artykułu

00:00 / 00:00
Audio generowane przez AI (ElevenLabs) i może zawierać błędy
Salon samochodowy – zdjęcie ilustracyjne
VesnaArt / Shutterstock
Salon samochodowy – zdjęcie ilustracyjne
  • Samochody z napędem hybrydowym, nie licząc aut z napędem hybrydowym Plug-in, sprzedają się już lepiej niż benzyniaki i diesle razem wzięte
  • Coraz lepiej sprzedają się samochody elektryczne, jednak ich udział w rynku jest o wiele mniejszy niż zakładały plany Komisji Europejskiej
  • Biorąc pod uwagę zwykłe hybrydy oraz hybrydy Plug-in można przyjąć, iż już wkrótce co drugi nowy samochód w UE będzie miał napęd zelektryfikowany
  • Dużo czytania, a mało czasu? Sprawdź skrót artykułu

Stowarzyszenie Europejskich Producentów Samochodów (ACEA) podało dane o sprzedaży samochodów w ciągu pierwszych dziewięciu miesięcy 2025 r. Jeśli chodzi o ogólną liczbę samochodów sprzedanych w UE od stycznia do końca września, to wiadomość jest w sumie dobra, ale nie przesadnie dobra: jest wzrost i wynosi on 0,9 proc. O tyle dobrze, że po spadkach z początku roku i po słabym czerwcu wrzesień jest trzecim miesiącem z rzędu, gdy sprzedaż jest wyraźnie lepsza niż w analogicznych miesiącach 2024 r.

Ciekawie robi się natomiast, gdy spojrzymy na to, jakie samochody się sprzedają, a konkretnie: jakie napędy wybierają europejscy kierowcy.

Takie napędy najczęściej wybierają kierowcy. Czy to już zmierzch diesla i "benzyny bez wspomagania"?

Z punktu widzenia kierowców nie chodzi tu o żadną ekologię, ale o codzienne koszty eksploatacji samochodu, a zwłaszcza o zużycie drogocennego paliwa. Jeśli w ruchu miejskim samochód z napędem hybrydowym zużywa połowę tego paliwa, co benzyniak, to prawdopodobnie to jest właśnie odpowiedź na pytanie: skąd ta, coraz większa, dominacja hybryd. Już ponad jedna trzecia samochodów sprzedawanych w UE ma pod maską napęd hybrydowy. Dodaj do tego samochody z napędem hybrydowym Plug-in (czyli z wtyczką), które mają już udział w europejskim rynku na poziomie ponad 10 proc. i wychodzi równe 45 proc. Prawdopodobnie już wkrótce co drugi samochód będzie miał na pokładzie jakiś rodzaj napędu hybrydowego.

Na tym tle wręcz szokujący jest spadek sprzedaży samochodów wyposażonych w napędy spalinowe niezelektryfikowane: we wrześniu 2025 r. w porównaniu z wrześniem 2024 r. udziały diesli spadły z 10,3 do 8,1 proc. W tym samym czasie udział aut benzynowych w rynku zmalał – z 29,7 proc. do 24,9 proc.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Poznaj kontekst z AI

Co dominowało w sprzedaży samochodów w UE w 2025 roku?
Jakie były zmiany w rynku samochodów hybrydowych?
Jakie są różnice w sprzedaży samochodów w 2024 i 2025 roku?
Jaki jest udział samochodów elektrycznych w rynku UE?

To oznacza, że same hybrydy "bez wtyczek" są już kupowane częściej niż diesle i benzyniaki razem wzięte. Jeszcze więcej mówią dane z pierwszych 9 miesięcy 2025 r. w porównaniu do tego samego okresu rok wcześniej. Jeszcze rok temu dominowały napędy benzynowe, ale to już chyba nie wróci.

Hybrydy "pożerają" nie tylko benzyniaki, ale i diesle – z prostego powodu. Kierowcy wybierają je coraz częściej z uwagi na dobre osiągi, a jednocześnie spodziewaną lepszą bezawaryjność w porównaniu do diesli wyposażonych w różne skomplikowane systemy oczyszczania spalin.

Rejestracje samochodów w UE od stycznia do września 2025 r. wg ACEA

Hybrydy to obecnie najpopularniejsze napędy wśród nowych samochodów kupowanych w EU
Hybrydy to obecnie najpopularniejsze napędy wśród nowych samochodów kupowanych w EUŻródło: Auto Świat / Maciej Brzeziński
  • Hybrydowe – 34,7 proc.
  • Benzynowe – 27,7 proc.
  • Elektryczne – 16,1 proc.
  • Diesle – 9,3 proc.
  • Hybrydy Plug-in – 9 proc.
  • Pozostałe – 3,2 proc.

Rejestracje samochodów w UE od stycznia do września 2024 r. wg ACEA

Silniki benzynowe coraz wyraźniej przegrywają z hybrydami
Silniki benzynowe coraz wyraźniej przegrywają z hybrydamiAuto Świat
  • Benzynowe– 34,4 proc.
  • Hybrydowe (HEV) – 30,1 proc.
  • Elektryczne – 13,1 proc.
  • Diesle – 12,4 proc.
  • Hybrydy Plug-in (PHEV) – 6,9 proc.
  • Pozostałe – 3,1 proc.

Rejestracje samochodów w UE we wrześniu 2025 r. wg ACEA

Rośnie także sprzedaż Plug-inów – zwłaszcza w tym roku producentom zależy, by sprzedać ich jak najwięcej
Rośnie także sprzedaż Plug-inów – zwłaszcza w tym roku producentom zależy, by sprzedać ich jak najwięcejMaciej Brzeziński / Auto Świat
  • Hybrydowe – 34,7 proc.
  • Benzynowe – 24,9 proc.
  • Elektryczne – 18,9 proc.
  • Hybrydy Plug-in – 10,3 proc.
  • Diesle – 8,1 proc.
  • Pozostałe – 3,2 proc.

Rejestracje samochodów w UE we wrześniu 2024 r. wg ACEA

Auta elektryczne, choć w wielu krajach ich sprzedaż jest wspomagana na różne sposoby, nie sprzedają się tak dobrze, jak chciałaby Komisja Europejska
Auta elektryczne, choć w wielu krajach ich sprzedaż jest wspomagana na różne sposoby, nie sprzedają się tak dobrze, jak chciałaby Komisja EuropejskaŻródło: Auto Świat / Piotr Szypulski
  • Hybrydowe (HEV) – 32,9 proc.
  • Benzynowe – 29,7 proc.
  • Elektryczne – 17,3 proc.
  • Diesle – 10,3 proc.
  • Hybrydy Plug-in (PHEV) – 6,8 proc.
  • Pozostałe – 2,9 proc.
Autor Maciej Brzeziński
Maciej Brzeziński
Pasjonat technologii, prywatnie także zapalony kolarz
Pokaż listę wszystkich publikacji
Posłuchaj artykułu
Posłuchaj artykułu
Przeczytaj skrót artykułu
Zapytaj Onet Czat z AI
Poznaj funkcje AI
AI assistant icon for Onet Chat
Skrót artykułu

To jest materiał Premium

Dołącz do Premium i odblokuj wszystkie funkcje dla materiałów Premium:

czytaj słuchaj skracaj

Dołącz do premium