Rankingi marek i modeli są częścią Narodowego Auto Testu, czyli badania przeprowadzanego wśród polskich kierowców przez Auto Świat cyklicznie od 2005 r. W najnowszej edycji swoje opinie przekazało nam aż 37 tys. osób.
Jedno z pytań Narodowego Auto Testu brzmiało: "jak oceniasz koszty serwisowania swojego samochodu". Respondent miał do wyboru siedem odpowiedzi:
Odsetek odpowiedzi 1 i 2 zdecydował o kolejności w rankingach najdroższych w serwisowaniu marek i modeli. Żeby wyniki były maksymalnie reprezentatywne, w zestawieniu nie uwzględniliśmy marek, o których wypowiedziało się mniej niż 100 uczestników Narodowego Auto Testu i modeli, dla których wypełniono mniej niż 50 ankiet.
No to teraz już przejdźmy do pierwszego z rankingów. Zacznijmy od marek.
Oto najdroższe marki w naprawie. Podajemy pierwszą piętnastkę oraz odsetek odpowiedzi "bardzo wysokie" i "dość wysokie".
- BMW: 49,55 proc.
- Mercedes: 35,90 proc.
- Subaru: 35,17 proc.
- Volvo: 34,19 proc.
- Audi: 33,22 proc.
- Jeep: 32,50 proc.
- Lexus: 31,75 proc.
- Mazda: 27,12 proc.
- Mitsubishi: 24,75 proc.
- Toyota: 23,66 proc.
- Alfa Romeo: 22,60 proc.
- Suzuki: 22,07 proc.
- Nissan: 20,68 proc.
- Honda: 19,94 proc.
- Volkswagen: 16,43 proc.
Niestety, potwierdza się stereotyp o kosztownym serwisowaniu wielu marek premium i japońskich. W Top 5 jest aż czterech prestiżowych graczy, zaś w czołowej dziesiątce – pięć firm z Kraju Kwitnącej Wiśni. Uwagę zwraca duża przewaga BMW – w porównaniu z drugim w zestawieniu Mercedesem to aż prawie 14 punktów procentowych.

BMW to najdroższa w serwisowaniu marka aut zdaniem respondentów Narodowego Auto Testu (zdjęcie ilustracyjne)BMW
Zdaniem 37 tys. respondentów Narodowego Auto Testu najdroższą w naprawach włoską marką jest Alfa Romeo (11. miejsce), koreańską Kia (16. lokata), zaś francuską – Renault (dopiero 20. pozycja). A jak to wygląda w przypadku konkretnych modeli?
Najdroższe w serwisowaniu auta. Ranking Auto Świata
Tym razem przedstawiamy czołową dwudziestkę. Otwiera ją...
- BMW X5: 67,74 proc.
- Audi Q5: 60,81 proc.
- BMW serii 1: 59,65 proc.
- BMW serii 5: 52,38 proc.
- Volvo XC60: 52,08 proc.
- Mercedes klasy S: 50,88 proc.
- BMW X3: 43,37 proc.
- Audi A6: 42,19 proc.
- Mercedes klasy A: 42,00 proc.
- Subaru Forester: 39,73 proc.
- BMW serii 3: 38,30 proc.
- Jeep Grand Cherokee: 38,03 proc.
- Mercedes klasy C: 34,78 proc.
- Volvo V60: 33,93 proc.
- Suzuki Vitara: 33,85 proc.
- Mitsubishi ASX: 31,25 proc.
- Toyota RAV4: 31,16 proc.
- Volvo S60: 31,15 proc.
- Mercedes klasa E: 30,68 proc.
- Volvo V70: 30,49 proc.
Niesamowite, ale pierwsze dziewięć miejsc zajęły samochody premium, przy czym w czołowej dziesiątce mamy aż cztery BMW i osiem aut niemieckich producentów. W całym Top 20 znalazło się zaledwie pięć modeli marek popularnych, z czego tylko jeden nie jest firmowany przez japoński koncern.

BMW X5 (czwarta generacja; kod G05; wersja po modernizacji z 2023 r.)BMW
A oto najdroższe w serwisowaniu modele szczególnie popularnych marek (w nawiasach miejsca, które zajęły w klasyfikacji generalnej):
- Alfa Romeo: 159 (34)
- Audi: Q5 (2)
- BMW: X5 (1)
- Citroen: C4 Picasso (57)
- Dacia: Duster (79)
- Fiat: Panda (89)
- Ford: C-Max (56)
- Honda: CR-V (38)
- Hyundai: i20 (28)
- Jeep: Grand Cherokee (12)
- Kia: Sportage (51)
- Mazda: CX-5 (23)
- Mercedes: klasa S (6)
- Mitsubishi: ASX (16)
- Nissan: Qashqai (37)
- Opel: Mokka (24)
- Peugeot: 508 (54)
- Renault: Captur (39)
- Seat: Ibiza (61)
- Skoda: Rapid (64)
- Subaru: Forester (10)
- Suzuki: Vitara (15)
- Toyota: RAV4 (17)
- Volkswagen: Tiguan (26)
- Volvo: XC60 (5)
A skoro już jesteśmy przy kosztach serwisowania, warto przypomnieć pięć najmniej usterkowych marek według czytelników Auto Świata. Oto one:
- Lexus
- Toyota
- Suzuki
- Hyundai
- Nissan
Tym samym 7. pozycja Lexusa w rankingu najdroższych w serwisie marek aut nie wygląda już tak niekorzystnie, skoro te samochody psują się najrzadziej. Z kolei pięć najbardziej usterkowych marek według respondentów najnowszej edycji Narodowego Auto Testu wygląda następująco:
- Chrysler
- Renault
- Opel
- Citroen
- Peugeot
Mamy zresztą znacznie więcej zaskakujących danych związanych z rankingiem najbardziej awaryjnych aut. Jeśli chcesz poznać pełny raport, zapraszamy:
Przeczytaj także: Najbardziej awaryjne auta. Walą się mity [RANKING AUTO ŚWIATA]