• Najbardziej kosztowna w serwisowaniu marka ma boleśnie sporą przewagę nad resztą najdroższej dziesiątki
  • Najdroższy w naprawie model firmuje najdroższa w naprawie marka
  • Partnerem komercyjnym badania Narodowy Auto Test jest Volkswagen Financial Services

Rankingi marek i modeli są częścią Narodowego Auto Testu, czyli badania przeprowadzanego wśród polskich kierowców przez Auto Świat cyklicznie od 2005 r. W najnowszej edycji swoje opinie przekazało nam aż 37 tys. osób.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo:

Jedno z pytań Narodowego Auto Testu brzmiało: "jak oceniasz koszty serwisowania swojego samochodu". Respondent miał do wyboru siedem odpowiedzi:

  1. bardzo wysokie
  2. dość wysokie
  3. ani wysokie, ani niskie
  4. dość niskie
  5. bardzo niskie
  6. nie wiem, trudno powiedzieć
  7. nie dotyczy – nie serwisuję tego samochodu (np. auto jest wynajęte)

Odsetek odpowiedzi 1 i 2 zdecydował o kolejności w rankingach najdroższych w serwisowaniu marek i modeli. Żeby wyniki były maksymalnie reprezentatywne, w zestawieniu nie uwzględniliśmy marek, o których wypowiedziało się mniej niż 100 uczestników Narodowego Auto Testu i modeli, dla których wypełniono mniej niż 50 ankiet.

Przeczytaj także: Te auta polscy kierowcy oceniają najwyżej. Ranking Auto Świata

No to teraz już przejdźmy do pierwszego z rankingów. Zacznijmy od marek.

Najdroższe w serwisowaniu marki aut. Ranking Auto Świata

Oto najdroższe marki w naprawie. Podajemy pierwszą piętnastkę oraz odsetek odpowiedzi "bardzo wysokie" i "dość wysokie".

  1. BMW: 49,55 proc.
  2. Mercedes: 35,90 proc.
  3. Subaru: 35,17 proc.
  4. Volvo: 34,19 proc.
  5. Audi: 33,22 proc.
  6. Jeep: 32,50 proc.
  7. Lexus: 31,75 proc.
  8. Mazda: 27,12 proc.
  9. Mitsubishi: 24,75 proc.
  10. Toyota: 23,66 proc.
  11. Alfa Romeo: 22,60 proc.
  12. Suzuki: 22,07 proc.
  13. Nissan: 20,68 proc.
  14. Honda: 19,94 proc.
  15. Volkswagen: 16,43 proc.

Niestety, potwierdza się stereotyp o kosztownym serwisowaniu wielu marek premium i japońskich. W Top 5 jest aż czterech prestiżowych graczy, zaś w czołowej dziesiątce – pięć firm z Kraju Kwitnącej Wiśni. Uwagę zwraca duża przewaga BMW – w porównaniu z drugim w zestawieniu Mercedesem to aż prawie 14 punktów procentowych.

BMW to najdroższa w serwisowaniu marka aut zdaniem respondentów Narodowego Auto Testu (zdjęcie ilustracyjne) Foto: BMW
BMW to najdroższa w serwisowaniu marka aut zdaniem respondentów Narodowego Auto Testu (zdjęcie ilustracyjne)

Zdaniem 37 tys. respondentów Narodowego Auto Testu najdroższą w naprawach włoską marką jest Alfa Romeo (11. miejsce), koreańską Kia (16. lokata), zaś francuską – Renault (dopiero 20. pozycja). A jak to wygląda w przypadku konkretnych modeli?

Najdroższe w serwisowaniu auta. Ranking Auto Świata

Tym razem przedstawiamy czołową dwudziestkę. Otwiera ją...

  1. BMW X5: 67,74 proc.
  2. Audi Q5: 60,81 proc.
  3. BMW serii 1: 59,65 proc.
  4. BMW serii 5: 52,38 proc.
  5. Volvo XC60: 52,08 proc.
  6. Mercedes klasy S: 50,88 proc.
  7. BMW X3: 43,37 proc.
  8. Audi A6: 42,19 proc.
  9. Mercedes klasy A: 42,00 proc.
  10. Subaru Forester: 39,73 proc.
  11. BMW serii 3: 38,30 proc.
  12. Jeep Grand Cherokee: 38,03 proc.
  13. Mercedes klasy C: 34,78 proc.
  14. Volvo V60: 33,93 proc.
  15. Suzuki Vitara: 33,85 proc.
  16. Mitsubishi ASX: 31,25 proc.
  17. Toyota RAV4: 31,16 proc.
  18. Volvo S60: 31,15 proc.
  19. Mercedes klasa E: 30,68 proc.
  20. Volvo V70: 30,49 proc.

Niesamowite, ale pierwsze dziewięć miejsc zajęły samochody premium, przy czym w czołowej dziesiątce mamy aż cztery BMW i osiem aut niemieckich producentów. W całym Top 20 znalazło się zaledwie pięć modeli marek popularnych, z czego tylko jeden nie jest firmowany przez japoński koncern.

BMW X5 (czwarta generacja; kod G05; wersja po modernizacji z 2023 r.) Foto: BMW
BMW X5 (czwarta generacja; kod G05; wersja po modernizacji z 2023 r.)

A oto najdroższe w serwisowaniu modele szczególnie popularnych marek (w nawiasach miejsca, które zajęły w klasyfikacji generalnej):

  • Alfa Romeo: 159 (34)
  • Audi: Q5 (2)
  • BMW: X5 (1)
  • Citroen: C4 Picasso (57)
  • Dacia: Duster (79)
  • Fiat: Panda (89)
  • Ford: C-Max (56)
  • Honda: CR-V (38)
  • Hyundai: i20 (28)
  • Jeep: Grand Cherokee (12)
  • Kia: Sportage (51)
  • Mazda: CX-5 (23)
  • Mercedes: klasa S (6)
  • Mitsubishi: ASX (16)
  • Nissan: Qashqai (37)
  • Opel: Mokka (24)
  • Peugeot: 508 (54)
  • Renault: Captur (39)
  • Seat: Ibiza (61)
  • Skoda: Rapid (64)
  • Subaru: Forester (10)
  • Suzuki: Vitara (15)
  • Toyota: RAV4 (17)
  • Volkswagen: Tiguan (26)
  • Volvo: XC60 (5)

A skoro już jesteśmy przy kosztach serwisowania, warto przypomnieć pięć najmniej usterkowych marek według czytelników Auto Świata. Oto one:

  1. Lexus
  2. Toyota
  3. Suzuki
  4. Hyundai
  5. Nissan

Tym samym 7. pozycja Lexusa w rankingu najdroższych w serwisie marek aut nie wygląda już tak niekorzystnie, skoro te samochody psują się najrzadziej. Z kolei pięć najbardziej usterkowych marek według respondentów najnowszej edycji Narodowego Auto Testu wygląda następująco:

  1. Chrysler
  2. Renault
  3. Opel
  4. Citroen
  5. Peugeot

Mamy zresztą znacznie więcej zaskakujących danych związanych z rankingiem najbardziej awaryjnych aut. Jeśli chcesz poznać pełny raport, zapraszamy:

Przeczytaj także: Najbardziej awaryjne auta. Walą się mity [RANKING AUTO ŚWIATA]