- W pierwszej dziesiątce najwyżej ocenionych marek jest czterech producentów z Japonii, trzech z USA i jedynie trzy firmy premium
- Pierwszą pozycję w rankingu najlepiej ocenianych modeli w klasyfikacji ogólnej, do pięciu lat i od sześciu do 10 lat zajmuje to samo auto
- Pierwsze miejsca za silnik i dynamikę jazdy, zawieszenie, hamulce oraz wygląd zdobyła włoska marka
- Partnerem komercyjnym badania Narodowy Auto Test jest Volkswagen Financial Services
Nasz najnowszy ranking marek i modeli to integralna część Narodowego Auto Testu, czyli kompleksowego badania opinii polskich kierowców, organizowanego przez Auto Świat od 2005 r. W najnowszej edycji swoim zdaniem, uwagami, spostrzeżeniami i poglądami podzieliło się aż 37 tys. polskich kierowców. To naprawdę potężna grupa, co przekłada się na bardzo reprezentatywne dane. Poznasz je wyłącznie u nas.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo:
Jak przeprowadziliśmy to badanie? Zapytaliśmy polskich kierowców nie tylko o to, jak ogólnie oceniają swój samochód, ale poprosiliśmy ich także, aby wskazali te firmy, które ich zdaniem oferują np. najlepsze silniki, zawieszenia, jakość, komfort jazdy, systemy multimedialne, przestronność czy design.
Najwyżej oceniane modele podzieliliśmy z kolei na cztery kategorie:
- ogólną,
- do pięciu lat,
- od sześciu do 10 lat,
- od 11 lat
Jednocześnie, aby średnia ocen była reprezentatywna, braliśmy pod uwagę tylko te marki i te modele, dla których ankiety wypełniło odpowiednio minimum 100 i 50 respondentów Narodowego Auto Testu.
- Przeczytaj także: 37 tys. polskich kierowców nie może się mylić. Powiedzieli, co ich denerwuje. I nie tylko
O miejscu w rankingu marek w poszczególnych kategoriach użytkowych (czyli np. silnik, zawieszenie, przestronność, komfort itd.) decydowała średnia z przyznanych ocen ze skalą od 1 do 5 (im wyższa cyfra, tym lepiej). W przypadku ogólnego rankingu marek i modeli o miejscu decydował współczynnik satysfakcji (im wyższy, tym lepiej).
Skoro mamy to już ustalone, czas na konkrety. Najlepiej ocenianą marką samochodów jest...
Ranking Auto Świata: najwyżej oceniane marki aut wśród Polaków
W takim razie bez żadnych wstępów przedstawiamy pierwszą dziesiątkę najwyżej ocenianych marek samochodowych w najnowszej edycji Narodowego Auto Testu:
- Lexus: 71,52
- Jeep: 70,73
- Alfa Romeo: 69,85
- Mazda: 69,29
- Volvo: 68,45
- Honda: 68,42
- Chrysler: 67,84
- Hyundai: 67,11
- Mitsubishi: 66,59
- Chevrolet: 66,25
Jak widać, pierwszą dziesiątkę zdominowały marki z Japonii (pierwsze, czwarte, szóste i dziewiąte miejsce) oraz z USA (druga, siódma i dziesiąta lokata). Aż siedem marek to marki popularne, premium reprezentują jedynie Lexus, Alfa Romeo i Volvo.
- Przeczytaj także: Wielki atlas marek, firm i koncernów samochodowych: kto należy do kogo. Sprawdzamy 41 graczy
A jak 37 tys. polskich kierowców oceniło poszczególne elementy aut? Która z marek oferuje ich zdaniem najlepszy silnik i zawieszenie, najwyższą jakość lub komfort jazdy? Oto pierwsze trójki wszystkich kategorii.
Najwyżej oceniana praca silnika i dynamika jazdy:
- Alfa Romeo: 4,73
- Lexus: 4,64
- BMW: 4,63
Najwyżej oceniana praca skrzyni biegów:
- BMW: 4,60
- Honda: 4,58
- Mercedes: 4,56
Najwyżej oceniana praca zawieszenia:
- Alfa Romeo: 4,69
- Lexus: 4,66
- BMW: 4,59
Najwyżej oceniany komfort jazdy:
- Lexus: 4,77
- Volvo: 4,65
- Mercedes: 4,64
Najwyżej oceniana przestronność:
- Chrysler: 4,69
- Citroen: 4,63
- Mitsubishi: 4,62
Najwyżej oceniana jakość wykonania:
- Lexus: 4,84
- Audi: 4,57
- Mercedes: 4,56
Najwyżej oceniany system multimedialny:
- Volvo: 4,10
- BMW: 4,09
- Kia: 4,07
Najwyżej oceniany wygląd:
- Alfa Romeo: 4,93
- Jeep: 4,77
- Mazda: 4,75
Najwyżej oceniana skuteczność hamulców:
- Alfa Romeo: 4,72
- Mercedes: 4,63
- BMW: 4,62
Jak widać, najczęściej triumfowała Alfa Romeo, odnosząc zwycięstwa w aż czterech kategoriach na dziewięć (silnik i dynamika jazdy, zawieszenie, hamulce oraz wygląd). Tylko w jednej kategorii pierwsze miejsce zajął gracz niebędący marką premium — to Chrysler. Czyżby o zwycięstwie zdecydowały głosy właścicieli Chryslera Pacifica, ogromnego minivana niedostępnego oficjalnie w Polsce?
- Przeczytaj także: Te auta miały najsłabsze liftingi. Wybraliśmy 10 modeli
Warto też zwrócić uwagę na relatywnie niskie oceny systemów multimedialnych. Najwyraźniej ich menu nie są jeszcze tak intuicyjne, jak w używanych na co dzień smartfonach. Ciekawa jest też spora przewaga, jaką w kategorii "jakość wykonania" uzyskał Lexus nad drugim w rankingu Audi (4,84 vs 4,57).
Najwyższa ocena ze wszystkich to aż 4,93. Zdobyła ją Alfa Romeo za design.
Ranking Auto Świata: najwyżej oceniane modele aut wśród Polaków
I znów, najpierw pierwsza dziesiątka, później najbardziej niespodziewane wyniki oraz najciekawsze wnioski z głosowania 37 tys. polskich kierowców. Oto Top 10 najwyżej ocenianych modeli samochodów w najnowszej edycji Narodowego Auto Testu:
- Mercedes klasy S: 78,52
- Mazda CX-5: 77,58
- Mazda CX-3: 75,65
- Volvo XC70: 75,57
- Volvo V60: 73,94
- Lexus RX: 73,59
- Audi Q5: 73,17
- VW Tiguan: 72,55
- VW T-Roc: 72,08
- Citroen C5: 71,98
Czołową dziesiątkę zdominowały Mazda, Volvo i VW, umieszczając w niej aż po dwa modele. Aż cztery auta są firmowane przez niemieckich producentów, zaś trzy przez japońskich. Tym razem aż pięć modeli pochodzi z gam marek premium.
Zaskakująco wygląda porównanie ze sobą zestawień marek i modeli. Choć w pierwszym triumfował Lexus, to jego najwyżej oceniony model znalazł się dopiero na szóstym miejscu (SUV RX). Najwyżej sklasyfikowany model Jeepa — drugiej najwyżej ocenianej marki — zajął 23. pozycję (Grand Cherokee), a Alfy Romeo (nr 3 w rankingu marek) — zaledwie 45. lokatę (model 159).
Nie najlepiej wypadły też modele takich gigantów jak Skoda, Kia, Honda, BMW i Toyota. Oto ich najwyżej oceniane auta i pozycje, które zajęły w "generalce":
- Honda: Civic (16. miejsce)
- Skoda: Superb (19. miejsce)
- Kia: Ceed (25. miejsce)
- BMW: seria 5 (31. miejsce)
- Toyota: Auris (33. miejsce)
A oto najwyżej oceniane modele w najpopularniejszych klasach (w nawiasach ich miejsca w klasyfikacji generalnej):
- Samochody miejskie: Dacia Sandero (27)
- Samochody kompaktowe: Honda Civic (16)
- Samochody klasy średniej: Volvo V60 (5)
- Miejskie SUV-y: VW T-Roc (9)
- Kompaktowe SUV-y: Mazda CX-5 (2)
- SUV-y klasy średniej: Audi Q5 (7)
- Minivany: Renault Espace (18)
Spójrzmy teraz, jak wyglądają inne czołowe piątki, czyli najwyżej oceniane modele w trzech kategoriach wiekowych. Zacznijmy od...
5 najwyżej ocenianych modeli w wieku do pięciu lat:
- Mercedes klasy S i Seat Alhambra: po 99
- Mercedes klasy B: 97,33
- VW Polo: 96
- Audi A8 i Volvo S60: po 95,33
- Peugeot 3008: 95,25
5 najwyżej ocenianych modeli w wieku od sześciu do 10 lat
- BMW serii 7 i Mercedes klasy S: po 95,67
- Audi A8: 95
- Suzuki Swift i Volvo S60: po 94,67
- Mercedesy klasy B i E: po 94
- Audi Q5: 93,5
5 najwyżej ocenianych modeli w wieku 11 i więcej lat
- Audi A8: 94,3
- Audi Q5: 93,68
- Volvo XC60: 93,44
- BMW serii 7: 92,45
- Mercedes klasy S: 92,24
Jak widać, w czterech kategoriach z pięciu (włącznie z klasyfikacją generalną) triumfował Mercedes klasy S, dopiero w najstarszej grupie zajmując piąte miejsce. Niemniej za każdym razem wygrywa samochód z najwyższego segmentu, czyli luksusowego. Co znamienne ani razu nie zwyciężył SUV, a wśród pięciu najwyżej ocenianych modeli w wieku od 11 lat są same auta premium.
Świetne pozycje zajęły za to miejskie samochody (Suzuki Swift i VW Polo) oraz minivan Mercedes klasy B.