Logo
WiadomościAktualnościTe auta były największymi hitami w Polsce 30 lat temu. Pozycja Toyoty i Poloneza zaskakuje

Te auta były największymi hitami w Polsce 30 lat temu. Pozycja Toyoty i Poloneza zaskakuje

  • Przedstawiamy Top 3 najlepiej sprzedających się nowych aut w sześciu segmentach w Polsce w 1995 r.
  • Liderami rynkowymi były wówczas samochody Made in Poland
  • 30 lat temu Toyota nie miała ani jednego modelu w Top 15 najpopularniejszych nowych aut
  • Dużo czytania, a mało czasu? Sprawdź skrót artykułu

To był przełomowy rok dla polskiej motoryzacji. 14 listopada 1995 r. FSO utworzyło z Daewoo spółkę joint venture, co dało początek krótkiemu i burzliwemu związkowi z koreańskim potentatem, który kompletnie zmienił układ sił na polskim rynku nowych aut. W wynikach sprzedaży za 1995 r. Daewoo nie za bardzo jeszcze widać. Ale akurat FSO miała niesamowicie mocną pozycję.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Poznaj kontekst z AI

Jakie były najpopularniejsze auta w Polsce w 1995 roku?
Ile modeli Toyoty było w Top 15 najpopularniejszych aut w 1995 roku?
Które auta były liderami rynku w 1995 roku?
Jakie modele nie sprzedawały się w Polsce w 1995 roku?

Przeczytaj także: Dlaczego Daewoo nie uratowało FSO? Przecież to od początku nie miało prawa się udać

Jakie były najpopularniejsze auta w Polsce w 1995 r.?

Porównując rankingi Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar z 1995 r. i pierwszych 10 miesięcy 2025 r. najbardziej rzucają się w oczy dwie rzeczy. Pierwszą z nich są auta Made in Poland.

Przeczytaj także: Sprawdziłem, jak podrożały nowe auta w Polsce. Żałuję, że zajrzałem do cennika z 2017 r. Podwyżki Dacii to gorzki żart

W pierwszej 15. najczęściej rejestrowanych nowych samochodów osobowych w okresie styczeń-październik 2025 r. nie ma ani jednego modelu produkowanego w Polsce. Tymczasem w 1995 r. pierwsza czwórka składała się wyłącznie z nich.

Oto aktualne Top 10 nowych aut w Polsce (I-X 2025 r.):

  1. 1
    Toyota Corolla
  2. 2
    Skoda Octavia
  3. 3
    Toyota C-HR
  4. 4
    Kia Sportage
  5. 5
    Toyota Yaris Cross
  6. 6
    Hyundai Tucson
  7. 7
    Toyota Yaris
  8. 8
    VW T-Roc
  9. 9
    Toyota RAV4
  10. 10
    Dacia Duster

A oto Top 10 z 1995 r.

  1. 1
    Polonez
  2. 2
    Fiat 126
  3. 3
    Fiat Cinquecento
  4. 4
    Fiat Uno
  5. 5
    Fiat Punto
  6. 6
    Opel Astra
  7. 7
    Skoda Felicia
  8. 8
    Fiat Tipo
  9. 9
    Renault Laguna
  10. 10
    Opel Corsa

Różnice aż biją po oczach. 30 lat temu Fiat był potęgą. Miał aż cztery modele w pierwszej piątce, dziś — ani jednego. Mało tego, sama marka zajmuje obecnie dopiero... 34. miejsce pod względem liczby rejestracji nowych aut osobowych w Polsce.

Fiat 126 el/elx
Fiat 126 el/elxAuto Świat

Z kolei Toyota ma obecnie aż pięć modeli w czołowej dziewiątce. Tymczasem 30 lat temu jej największy hit uplasował się dopiero na 16. miejscu i był nim poprzednik aktualnego lidera, czyli Toyota Corolla.

Warto dodać, że trzy dekady temu Skoda nie oferowała jeszcze Octavii, Kia pojawiła się w Polsce zaledwie w październiku 1995 r., a Hyundai i Dacia były wówczas niezbyt popularne.

Spójrzmy teraz, jak wyglądały pierwsze trójki w kluczowych segmentach.

Jakie auta były najpopularniejsze w swoich segmentach w 1995 r. w Polsce?

Zanim przejdę do konkretów, uprzedzam: w żadnym Top 3 nie znajdziesz BMW. Obecnie to 5. marka nowych aut w Polsce, ale w 1995 r. nie sprzedano u nas nawet jednego egzemplarza BMW serii 5, serii 7 oraz serii 8.

Przeczytaj także: Najlepsze nowe auta do 200 tys. zł, jakimi jeździłem. Za taką kwotę masz już 5-metrową Toyotę lub najnowszego SUV-a Audi

Oto 3. najpopularniejsze nowe auta w Polsce w 1995 r. w poszczególnych segmentach:

Miniauta

  1. 1
    Fiat 126: 57704 sztuki
  2. 2
    Fiat Cinquecento: 51845 sztuk
  3. 3
    Daewoo Tico: 2629 sztuk

Auta miejskie

  1. 1
    Fiat Uno: 11271 sztuk
  2. 2
    Fiat Punto: 10678 sztuk
  3. 3
    Skoda Felicia: 7082 sztuki

Auta kompaktowe

  1. 1
    Polonez: 68993 sztuki
  2. 2
    Opel Astra: 8657 sztuk
  3. 3
    Fiat Tipo: 4066 sztuk

Auta klasy średniej:

  1. 1
    Renault Laguna: 3690 sztuk
  2. 2
    Toyota Carina E: 1204 sztuki
  3. 3
    Peugeot 405: 1155 sztuk

Auta klasy wyższej:

  1. 1
    Opel Omega: 210 sztuk
  2. 2
    Lancia Kappa: 162 sztuki
  3. 3
    Volvo 850: 150 sztuk

Auta luksusowe:

  1. 1
    Jaguar XJ: 42 sztuki
  2. 2
    Mercedes klasy S: 24 sztuki
  3. 3
    Honda Legend: 22 sztuki

Obecnie Toyota Yaris to najczęściej rejestrowane nowe miejskie auto w Polsce. Tymczasem w 1995 r. ta japońska marka nie miała ani jednego modelu w Top 10 samochodów segmentu B.

Z kolei aktualny lider — Toyota Corolla — 30 lat temu musiała się zadowolić skromnym 7. miejscem w klasie samochodów kompaktowych. Mało tego, liczba jej pierwszych rejestracji była blisko 40 razy niższa od Poloneza i prawie pięć razy mniejsza od Opla Astry.

Jakie modele nie sprzedawały się w Polsce w 1995 r.?

Samar podał też modele, których liczba pierwszych rejestracji w Polsce w 1995 r. wyniosła zero. To m.in. BMW serii 5, BMW serii 7, BMW serii 8, Daihatsu Charade, Mazda 121 oraz Mitsubishi Colt.

Posłuchaj artykułu
Posłuchaj artykułu
Przeczytaj skrót artykułu
Zapytaj Onet Czat z AI
Poznaj funkcje AI
AI assistant icon for Onet Chat
Skrót artykułu

To jest materiał Premium

Dołącz do Premium i odblokuj wszystkie funkcje dla materiałów Premium:

czytaj słuchaj skracaj

Dołącz do premium