- Przedstawiamy Top 3 najlepiej sprzedających się nowych aut w sześciu segmentach w Polsce w 1995 r.
- Liderami rynkowymi były wówczas samochody Made in Poland
- 30 lat temu Toyota nie miała ani jednego modelu w Top 15 najpopularniejszych nowych aut
- Dużo czytania, a mało czasu? Sprawdź skrót artykułu
To był przełomowy rok dla polskiej motoryzacji. 14 listopada 1995 r. FSO utworzyło z Daewoo spółkę joint venture, co dało początek krótkiemu i burzliwemu związkowi z koreańskim potentatem, który kompletnie zmienił układ sił na polskim rynku nowych aut. W wynikach sprzedaży za 1995 r. Daewoo nie za bardzo jeszcze widać. Ale akurat FSO miała niesamowicie mocną pozycję.
Poznaj kontekst z AI
Przeczytaj także: Dlaczego Daewoo nie uratowało FSO? Przecież to od początku nie miało prawa się udać
Jakie były najpopularniejsze auta w Polsce w 1995 r.?
Porównując rankingi Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar z 1995 r. i pierwszych 10 miesięcy 2025 r. najbardziej rzucają się w oczy dwie rzeczy. Pierwszą z nich są auta Made in Poland.
Przeczytaj także: Sprawdziłem, jak podrożały nowe auta w Polsce. Żałuję, że zajrzałem do cennika z 2017 r. Podwyżki Dacii to gorzki żart
W pierwszej 15. najczęściej rejestrowanych nowych samochodów osobowych w okresie styczeń-październik 2025 r. nie ma ani jednego modelu produkowanego w Polsce. Tymczasem w 1995 r. pierwsza czwórka składała się wyłącznie z nich.
Oto aktualne Top 10 nowych aut w Polsce (I-X 2025 r.):
- 1 Toyota Corolla
- 2 Skoda Octavia
- 3 Toyota C-HR
- 4 Kia Sportage
- 5 Toyota Yaris Cross
- 6 Hyundai Tucson
- 7 Toyota Yaris
- 8 VW T-Roc
- 9 Toyota RAV4
- 10 Dacia Duster
A oto Top 10 z 1995 r.
- 1 Polonez
- 2 Fiat 126
- 3 Fiat Cinquecento
- 4 Fiat Uno
- 5 Fiat Punto
- 6 Opel Astra
- 7 Skoda Felicia
- 8 Fiat Tipo
- 9 Renault Laguna
- 10 Opel Corsa
Różnice aż biją po oczach. 30 lat temu Fiat był potęgą. Miał aż cztery modele w pierwszej piątce, dziś — ani jednego. Mało tego, sama marka zajmuje obecnie dopiero... 34. miejsce pod względem liczby rejestracji nowych aut osobowych w Polsce.
Z kolei Toyota ma obecnie aż pięć modeli w czołowej dziewiątce. Tymczasem 30 lat temu jej największy hit uplasował się dopiero na 16. miejscu i był nim poprzednik aktualnego lidera, czyli Toyota Corolla.
Warto dodać, że trzy dekady temu Skoda nie oferowała jeszcze Octavii, Kia pojawiła się w Polsce zaledwie w październiku 1995 r., a Hyundai i Dacia były wówczas niezbyt popularne.
Spójrzmy teraz, jak wyglądały pierwsze trójki w kluczowych segmentach.
Jakie auta były najpopularniejsze w swoich segmentach w 1995 r. w Polsce?
Zanim przejdę do konkretów, uprzedzam: w żadnym Top 3 nie znajdziesz BMW. Obecnie to 5. marka nowych aut w Polsce, ale w 1995 r. nie sprzedano u nas nawet jednego egzemplarza BMW serii 5, serii 7 oraz serii 8.
Przeczytaj także: Najlepsze nowe auta do 200 tys. zł, jakimi jeździłem. Za taką kwotę masz już 5-metrową Toyotę lub najnowszego SUV-a Audi
Oto 3. najpopularniejsze nowe auta w Polsce w 1995 r. w poszczególnych segmentach:
Miniauta
- 1 Fiat 126: 57704 sztuki
- 2 Fiat Cinquecento: 51845 sztuk
- 3 Daewoo Tico: 2629 sztuk
Auta miejskie
- 1 Fiat Uno: 11271 sztuk
- 2 Fiat Punto: 10678 sztuk
- 3 Skoda Felicia: 7082 sztuki
Auta kompaktowe
- 1 Polonez: 68993 sztuki
- 2 Opel Astra: 8657 sztuk
- 3 Fiat Tipo: 4066 sztuk
Auta klasy średniej:
- 1 Renault Laguna: 3690 sztuk
- 2 Toyota Carina E: 1204 sztuki
- 3 Peugeot 405: 1155 sztuk
Auta klasy wyższej:
- 1 Opel Omega: 210 sztuk
- 2 Lancia Kappa: 162 sztuki
- 3 Volvo 850: 150 sztuk
Auta luksusowe:
- 1 Jaguar XJ: 42 sztuki
- 2 Mercedes klasy S: 24 sztuki
- 3 Honda Legend: 22 sztuki
Obecnie Toyota Yaris to najczęściej rejestrowane nowe miejskie auto w Polsce. Tymczasem w 1995 r. ta japońska marka nie miała ani jednego modelu w Top 10 samochodów segmentu B.
Z kolei aktualny lider — Toyota Corolla — 30 lat temu musiała się zadowolić skromnym 7. miejscem w klasie samochodów kompaktowych. Mało tego, liczba jej pierwszych rejestracji była blisko 40 razy niższa od Poloneza i prawie pięć razy mniejsza od Opla Astry.
Jakie modele nie sprzedawały się w Polsce w 1995 r.?
Samar podał też modele, których liczba pierwszych rejestracji w Polsce w 1995 r. wyniosła zero. To m.in. BMW serii 5, BMW serii 7, BMW serii 8, Daihatsu Charade, Mazda 121 oraz Mitsubishi Colt.