Był sobie Citroen. Ale nie sam, bo np. w 1968 r. został największym udziałowcem Maserati. Już sześć lat później, w 1974 r., połączył się z Peugeotem, tworząc koncern PSA. W 1975 r. Citroen sprzedał wszystko, co miał w Maserati.

Była sobie Alfa Romeo, państwowa firma. W 1986 r. kupił ją Fiat, który w 2009 r. zaczął przejmować udziały w amerykańskim koncernie Chryslera. Tak powstało FCA, Fiat Chrysler Automobiles.

Dziś Citroen i Alfa Romeo są w jednym koncernie, ponieważ w 2021 r. PSA połączyło się z FCA, tworząc Stellantisa.

Takich przypadków jest więcej. Firmy łączą się w większe koncerny z prostego powodu: projektowanie i wytwarzanie aut jest coraz droższe, a razem można wiele zaoszczędzić, konstruując np. jedną platformę i rodzinę silników dla wielu modeli kilku marek lub wspólnie kupując części i podzespoły od zewnętrznych dostawców.

Coraz większą rolę w europejskich firmach motoryzacyjnych odgrywają też chińskie koncerny.

Jak wygląda sytuacja w 2022 r.? Przekonajmy się.

Abarth

Carlo Abarth i Guido Scagliarini założyli firmę Abarth ostatniego dnia marca 1949 r. W 1971 r. została ona przejęta przez koncern Fiata, który sam jest teraz częścią grupy Stellantis, a Abarth – jej sportową marką.

Alfa Romeo

Alfa Romeo Giulia GTAm Foto: Stellantis
Alfa Romeo Giulia GTAm

Alfa Romeo też jest sportową marką koncernu Stellantis, ale bardziej premium od Abartha. Początkowo Alfa Romeo była prywatną firmą, później, w latach 1933-1986 należała do włoskiego skarbu państwa. Pod koniec 1986 r. firmę kupił koncern Fiata.

Audi

audi jest kluczową marką premium koncernu Volkswagena. Wcześniej, od 1932 r. Audi było częścią Auto Uniona. W 1965 r. VW nabył większościowy pakiet udziałów tego koncernu, a rok później – resztę.

Bentley

Brytyjska luksusowa marka to także część koncernu Volkswagena. W 1931 r. Bentley został kupiony przez Rolls-Royce’a, który w 1980 r. sam się stał częścią koncernu Vickers. W 1998 r. Bentleya przejął Volkswagen.

BMW

BMW jest marką koncernu BMW, którego trzema największymi udziałowcami są: Susanne Klatten Beteiligungs GmbH (20,7 proc.), AQTON GmbH&Co. KG fur Automobilwerte (16,6 proc.) i AQTON SE (9 proc.).

Bugatti

W 2021 r. 55 proc. udziałów Bugatti przejął Rimac, zaś 45 proc. – Porsche. Druga z firm należy do koncernu Volkswagena, który kupił Bugatti zaledwie tydzień po nabyciu Bentleya, czyli 10 lipca 1998 r. Wcześniej firma należała m.in. do Romano Artioli, który na początku lat 90. XX w. wznowił produkcję aut tej marki, przedstawiając kompletnie nowe Bugatti EB110.

Citroen

Citroen to część Stellantisa, który powstał na początku 2021 r. z połączenia koncernów FCA i PSA. PSA z kolei założono w 1974 r., jako efekt fuzji Citroena z Peugeotem.

Cupra

Cupra Formentor VZ5 Foto: Seat
Cupra Formentor VZ5

Cupra należy do Seata. Początkowo tę nazwę nosiły najbardziej sportowe wersje modeli Seata, ale w 2018 r. Cupra została odrębną marką.

Dacia

W całej swojej historii Dacia miała tylko dwóch właścicieli. Najpierw państwo rumuńskie, obecnie koncern Renault, który w 1999 r. nabył 51 proc. udziałów Dacii, a pozostałe 49 proc. dokupił w 2003 r.

DS

DS to marka premium koncernu Stellantis, założona w 2015 r. Wcześniej tę nazwę nosił legendarny Citroen z lat 1955-1975, a od 2010 r. oznaczenia DS używano dla modeli premium Citroena.

Ferrari

Obecnie niezależna spółka giełdowa, notowana w Nowym Jorku i Mediolanie. W 1969 r. Ferrari zostało kupione przez koncern Fiata, w 2015 r. jej akcje trafiły na nowojorską giełdę, w 2016 r. na mediolańską. Największymi akcjonariuszami są obecnie Exor (24,21 proc.) i Piero Ferrari, syn Enzo Ferrariego (10,3 proc.)

Fiat

Fiat – zarówno marka, jak i koncern – to dziś część Stellantisa. Wcześniej, po przejęciu przez Fiata amerykańskiego Chryslera (proces zaczął się w 2009 r.), powstało FCA, czyli Fiat Chrysler Automobiles.

Ford

Amerykański koncern, wcześniej właściciel m.in. Astona Martina, Jaguara, Land Rovera i Volvo oraz główny udziałowiec Mazdy. Obecnie Ford ma tylko jedną markę premium: Lincolna.

Honda

Honda Civic Type R (szósta generacja; od 2022 r.) Foto: Honda
Honda Civic Type R (szósta generacja; od 2022 r.)

Japońska firma z dwiema kluczowymi markami: Honda (popularna) i Acura (premium). Trzema największymi udziałowcami koncernu Hondy są The Master Trust Bank of Japan z pakietem 15,7 proc. akcji oraz Moxley&Co. i Custody Bank of Japan (po 6,3 proc.).

Hyundai

Koncern Hyundai to obecnie trzy samochodowe marki: Hyundai, Kia i prestiżowy Genesis, założony w 2015 r. (wcześniej Genesisy były modelami Hyundaia).

Infiniti

Infiniti jest marką premium Nissana, założoną w 1987 r.

Jaguar

Jaguar od 2008 r. należy do indyjskiego Tata Motors. Wcześniej, w latach 1989-2008 Jaguar był częścią koncernu Forda.

Jeep

Jeep należy do Stellantisa, do którego trafił wraz z koncernem FCA. Z kolei w FCA znalazł się jako część Chryslera. Chrysler natomiast przejął Jeepa w 1987 r. Co ciekawe, swego czasu Jeep częściowo należał do Renault: w latach 1970-1987 właścicielem Jeepa był bowiem koncern AMC, w którym w 1980 r. 49 proc. udziałów nabył właśnie francuski gigant.

Do Stellantisa należą również trzy inne amerykańskie marki samochodów osobowych: Chrysler, Dodge i Ram.

Kia

Jak wspominaliśmy, Kia to część koncernu Hyundai, do którego trafiła w 1998 r.

Lamborghini

Od września 1998 r. Lamborghini jest częścią koncernu Volkswagena. Wcześniej ta włoska firma należała m.in. do Chryslera (od 1987 r.) oraz indonezyjskiego Megatech (od 1994 r.).

Lancia

Lancia jest marką premium Stellantisa. Trafiła tam za pośrednictwem koncernu Fiata, który kupił Lancię w 1969 r., czyli w tym samym roku, co Ferrari.

Land Rover

Land Rover, podobnie jak Jaguar, od 2008 r. jest częścią indyjskiego Tata Motors. Wcześniej, przez osiem lat był własnością Forda. Do Land Rovera należy z kolei marka Range Rover.

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo:

Lexus

Lexus RX (piąta generacja; od 2022 r.) Foto: Toyota
Lexus RX (piąta generacja; od 2022 r.)

Lexus to marka premium koncernu Toyoty. Dwa pierwsze modele Lexusa pojawiły się w 1989 r.

Maserati

Luksusowa marka koncernu Stellantis. Założona w 1914 r. przez trzech braci Maserati firma pozostała ich własnością jedynie do 1937 r. Co ciekawe, w latach 1968-1975 większość udziałów Maserati należało do… Citroena. Od 1993 r. słynny włoski producent jest częścią Fiata, a od 2021 r. – także Stellantisa.

Mazda

Japońska spółka, której trzema największymi akcjonariuszami są The Master Trust Bank of Japan (15,9 proc.), Toyota (5,1 proc.) i Custody Bank of Japan (4,4 proc.). W 1979 r. Mazda związała się kapitałowo z Fordem, który w 1996 r. został jej kluczowym udziałowcem z 33,4-procentowym pakietem. W 2008 r. udział Forda zmalał do 13 proc., a w 2015 r. Ford wyzbył się reszty udziałów w Maździe.

Mercedes-Benz

Marka koncernu Mercedes-Benz Group, który do stycznia 2022 r. nosił nazwę Daimler AG. Trzema największymi udziałowcami Mercedes-Benz Group są: BAIC Group (chiński koncern motoryzacyjny; 10 proc.), Tenaciou3 Prospect Investment Limited (spółka należąca do Li Shufu, założyciela, szefa i głównego udziałowca Zhejiang Geely Holding Group, który z kolei posiada Volvo Cars; 9,7 proc.) i Kuwait Investment Authority (6,8 proc.).

MINI

MINI jest marką koncernu BMW, która trafiła do niego wraz z przejęciem grupy Rovera w 1994 r. W 2000 r. BMW sprzedało Rovera, ale zachowało MINI.

Mitsubishi

Mitsubishi Eclipse Cross PHEV Foto: CB / Mitsubishi
Mitsubishi Eclipse Cross PHEV

Mitsubishi Motors łączy strategiczny alians z Renault i Nissanem. Sam Nissan jest największym udziałowcem Mitsubishi Motors z 34,02-procentowym pakietem. Dwoma kolejnymi kluczowymi udziałowcami są Mitsubishi Corporation (20,01 proc.) i The Master Trust Bank of Japan (5,42 proc.)

Nissan

Największym udziałowcem Nissana jest koncern Renault, do którego należy aż 43,4 proc. akcji japońskiego potentata. Drugim i trzecim największym akcjonariuszem Nissana są odpowiednio The Master Trust Bank of Japan (8,79 proc.) oraz The Chase Manhattan Bank (2,99 proc.). Nissan to także część aliansu Renault Nissan Mitsubishi.

Opel

Opel to marka Stellantisa, która trafiła do niego wraz z koncernem PSA. PSA kupiło Opla w 2017 r. od General Motors. General Motors z kolei nabył tę niemiecką firmę w 1929 r.

Peugeot

Peugeot to również marka Stellantisa, która także wywodzi się z założonego w 1974 r. koncernu PSA.

Porsche

Porsche jest luksusową marką koncernu Volkswagena. W 2009 r. VW nabyło 49,9 proc. udziałów w tym słynnym producencie sportowych samochodów, zaś w 2012 r. – resztę.

Renault

Renault Megane E-Tech Foto: Renault
Renault Megane E-Tech

Renault należy do koncernu Renault, którego z kolei dwoma największymi akcjonariuszami są francuski skarb państwa (15,01 proc.) i Nissan (15 proc.). Koncern Renault tworzy ponadto alians z Mitsubishi i Nissanem.

Rolls-Royce

To najbardziej luksusowa marka koncernu BMW, nabyta w 1998 r. Wcześniej, od 1980 r. Rolls-Royce należał do Vickersa.

Seat

Początkowo Seat był państwową firmą, ale 7 proc. udziałów posiadał Fiat. W 1967 r. do tego włoskiego koncernu należało już 37 proc. Seata. W 1986 r. hiszpańską firmę przejął koncern Volkswagena.

Skoda

Po II wojnie światowej prywatna Skoda została znacjonalizowana. W 1991 r. 31 proc. udziałów państwowej czechosłowackiej Skody przejął koncern Volkswagena. W 1995 r. VW zwiększyło swój pakiet do 70 proc., zaś w 2000 r. przejęło resztę.

smart

Wcześniej smart był częścią koncernu Daimlera (obecnie Mercedes-Benz Group), ale od 2020 r. należy już tylko w połowie do niemieckiego giganta. Reszta jest własnością chińskiego Zhejiang Geely Holding Group.

Subaru

Największym udziałowcem tej japońskiej firmy jest Toyota (20,02 proc.). Drugi co do wielkości udziałowiec Subaru to The Master Trust Bank of Japan (14,64 proc.), a trzeci – Custody Bank of Japan (4,93 proc.).

Suzuki

Toyota ma też udziały w Suzuki, ale już mniejsze, bo wynoszące 4,9 proc. Mimo to i tak jest trzecim największym udziałowcem Suzuki. Toyotę wyprzedzają tylko The Master Trust Bank of Japan (18,5 proc.) i Custody Bank of Japan (5,9 proc.).

Toyota

Toyota GR Supra (piąta generacja; od 2019 r.) Foto: Toyota
Toyota GR Supra (piąta generacja; od 2019 r.)

Koncern Toyoty ma ponad pół miliona udziałowców. Największy pakiet należy do Custody Bank of Japan – ok. 11,2 proc. Dwa kolejne miejsca zajmują: Toyota Industries Corporation (ok. 7,3 proc.) i The Master Trust Bank of Japan (ok. 6,8 proc.).

Volkswagen

Z jednej strony to marka koncernu Volkswagena, z drugiej strony to sam koncern, zarządzający także m.in. Audi, Bentleyem, Lamborghini, Porsche, Seatem i Skodą. Trzema największymi udziałowcami całego koncernu VW są Porsche Automobil Holding SE (31,4 proc.), niemiecki kraj związkowy Dolna Saksonia (11,8 proc.) i Qatar Holding LLC (10,5 proc.).

Volvo

Volvo Car Group (czyli spółka produkująca samochody osobowe) jest własnością chińskiego Zhejiang Geely Holding Group, który kupił ją w 2010 r. od Forda. Ford z kolei nabył Volvo Car Group w 1999 r.