- Sprawdziliśmy wymiary wszystkich samochodów dostępnych w Europie i ustaliliśmy aktualne granice poszczególnych segmentów
- W obrębie jednej klasy osobne "widełki" długości mogą mieć auta premium, SUV-y i modele popularne
- Wyjaśniamy, czym się różni np. miniauto od samochodu miejskiego, a także supersamochód od hiperauta
- Więcej takich tekstów znajdziesz na stronie głównej Onetu
Podział na segmenty ma nam ułatwiać życie i pomóc w rozeznaniu się w gąszczu setek modeli. Najpierw trzeba jednak w ogóle wiedzieć, co się za tymi segmentami kryje. Wbrew pozorom to wcale nie jest takie oczywiste.
Sęk w tym, że każdy z segmentów może mieć różne nazwy, a każda jest równie powszechnie używana. Czy samochody kompaktowe to segment A, B, C? A może D? No właśnie.
Na dodatek zdarza się, że ta sama nazwa oznacza inne segmenty. Amerykańskie mid-size cars (samochody klasy średniej) są na tyle duże, że w Europie spokojnie zostałaby modelami o segment wyższymi.
Dalsza część tekstu pod materiałem wideo
Poza tym realia się zmieniają. Pierwsza generacja Volkswagena Golfa (1974-1983) – symbol aut kompaktowych, czyli segmentu C – miała 370,5 cm długości. To jedynie o pół centymetra więcej niż aktualna Toyota Aygo X, klasyczne miniauto (segment A). Pierwsze BMW serii 7 (E23; 1977-1986), czyli model luksusowy (segment F) było jedynie o 20 cm dłuższe od obecnego kompaktowego Suzuki Swace’a.
Bo to właśnie długość nadwozia definiuje przynależność do danego segmentu. Nie moc silnika, ponieważ do gamy jednego modelu mogą trafić wersje rozwijające zarówno 109, jak 421 KM (kompaktowy Mercedes klasy A). Nie platforma, bo dziś jedna architektura może pasować do modeli z czterech różnych segmentów.
Kiedyś, dawno temu, liczyła się liczba cylindrów – np. osiem dawało wstęp do najwyższej klasy, czyli luksusowej. Dziś, w epoce downsizingu i elektromobilności, to już nie ma znaczenia.
Sprawdziliśmy więc długości wszystkich samochodów obecnie dostępnych w Europie i stworzyliśmy widełki dla każdego segmentu. Żeby nie było za łatwo, to w ramach jednego segmentu mogą być one inne dla modeli popularnych, aut premium i SUV-ów, przy czym – jak na ironię – modele premium są z reguły krótsze. Nasze widełki nigdy nie oznaczają, że dolna granica to długość najkrótszego samochodu w danym segmencie, a górna – najdłuższego. Po prostu całość została uśredniona.
A co ze Skodą Octavią? To kompakt czy klasa średnia? Kompakt, choć wyjątkowo długi, bo mierzący aż 468,9 cm. Wynika to ze strategii Skody, która często oferuje modele plasujące się pomiędzy klasami.
Przed nami sześć kluczowych segmentów, 13 podsegmentów i dwa segmenty wyjątkowe, bo niepoddające się kryterium długości nadwozia. Gotowi?
Nazwy w innych językach: Kleinstwagen (niem.), City Car (ang.)
Długość nadwozia: 340-370 cm
Wybrani przedstawiciele: Citroen C1, Dacia Spring, Fiat 500, Fiat Panda, Hyundai i10, Kia Picanto, Renault Twingo, Skoda Citigo, Suzuki Ignis, Toyota Aygo X, Volkswagen up!
Najpopularniejsze rodzaje nadwozi: hatchback
Trzy najpopularniejsze modele w 2021 r. w Europie: 1. Fiat 500; 2. Fiat Panda; 3. Toyota Aygo (wszystkie dane sprzedażowe: JATO Dynamics za "Automotive News Europe")
Podsegmenty: brak
Nazwy w innych językach: Kleinwagen (niem.), Supermini (ang.)
Długość nadwozia: 390-410 cm
Wybrani przedstawiciele: audi A1, Citroen C3, Dacia Sandero, Ford Fiesta, Hyundai i20, Kia Rio, Mazda2, Nissan Micra, Opel Corsa, Peugeot 208, Renault Clio, Seat Ibiza, Skoda Fabia, Suzuki Swift, Toyota Yaris, Volkswagen Polo
Najpopularniejsze rodzaje nadwozi: hatchback, sedan
Trzy najpopularniejsze modele w 2021 r. w Europie: 1. Dacia Sandero; 2. Peugeot 208; 3. Renault Clio
Podsegmenty:
Miejskie SUV-y
Długość nadwozia: 410-430 cm
Wybrani przedstawiciele: Audi Q2, Citroen C3 Aircross, Fiat 500X, Fordy EcoSport i Puma, Hyundaie Bayon i Kona, Jeep Renegade, Kia Stonic, Nissan Juke, Ople Crossland i Mokka, Peugeot 2008, Renault Captur, Seat Arona, Skoda Kamiq, Suzuki Vitara i S-Cross, Toyota Yaris Cross, Volkswageny T-Cross i T-Roc
Trzy najpopularniejsze modele w 2021 r. w Europie: 1. Peugeot 2008; 2. Volkswagen T-Roc; 3. Renault Captur
Pozostałe: podsegmenty miejskich minivanów (np. Fiat 500L i Opel Meriva) oraz miejskich kombivanów (np. Ford Tourneo Courier) obecnie tracą na znaczeniu i liczebności
Nazwy w innych językach: Kompaktklasse (niem.), Small Family Car (ang.)
Długość nadwozia: 425-440 cm (dla kombi: 455-465 cm)
Wybrani przedstawiciele: Citroen C4, Fiat Tipo, Ford Focus, Honda Civic, Hyundai i30, Kia Ceed, Mazda3, Nissan Leaf, Opel Astra, Peugeot 308, Renault Megane, Seat Leon, Skody Scala i Octavia, Suzuki Swace, Toyota Corolla, Volkswageny Golf i ID.3
Najpopularniejsze rodzaje nadwozi: hatchback, kombi, sedan, coupe
Trzy najpopularniejsze modele w 2021 r. w Europie: 1. Volkswagen Golf; 2. Toyota Corolla; 3. Skoda Octavia
Podsegmenty:
Auta kompaktowe premium
Długość nadwozia: 430-440 cm (dla kombi: 450-470 cm)
Wybrani przedstawiciele: Audi A3, BMW serii 1 i 2, DS 4, Mercedesy klasy A i CLA
Trzy najpopularniejsze modele w 2021 r. w Europie: 1. Mercedes klasy A; 2. Audi A3; 3. BMW serii 1
Kompaktowe SUV-y
Długość nadwozia: 435-460 cm
Wybrani przedstawiciele: Citroen C5 Aircross, Dacia Duster, Ford Kuga, Honda CR-V, Hyundai Tucson, Jeep Compass, Kie Niro i Sportage, Mazdy CX-30 i CX-5, Mitsubishi Eclipse Cross, Nissany Qashqai i Ariya, Opel Grandland, Peugeot 3008, Renault Astral i Arkana, Seat Ateca, Skoda Karoq, Suzuki Across, Toyoty C-HR, Corolla Cross i RAV4, Volkswageny Tiguan, ID.4 i ID.5
Trzy najpopularniejsze modele w 2021 r. w Europie: 1. Hyundai Tucson; 2. Peugeot 3008; 3. Volkswagen Tiguan
Kompaktowe SUV-y premium
Długość nadwozia: 435-460 cm
Wybrani przedstawiciele: Alfa Romeo Tonale, Audi Q3 i Q4 e-tron, BMW X1 i X2, DS 7 Crossback, Jaguar E-Pace, Lexus UX, Mercedesy GLA, GLB, EQA i EQB, Range Rover Evoque, Volvo XC40
Trzy najpopularniejsze modele w 2021 r. w Europie: 1. Volvo XC40; 2. BMW X1; 3. Audi Q3
Kompaktowe minivany
Długość nadwozia: 435-465 cm
Wybrani przedstawiciele: BMW serii 2 Active Tourer, Dacia Lodgy, Mercedes klasy B, Renault Scenic, Volkswageny Touran
Trzy najpopularniejsze modele w 2021 r. w Europie: 1. Volkswagen Touran; 2. Mercedes klasy B; 3. Renault Scenic
Kompaktowe kombivany
Długość nadwozia: 440-450 cm
Wybrani przedstawiciele: Citroen Berlingo, Ford Tourneo Connect, Opel Combo, Peugeot Rifter, Renault Kangoo, Toyota Proace City Verso, Volkswagen Caddy
Trzy najpopularniejsze modele w 2021 r. w Europie: 1. Volkswagen Caddy; 2. Citroen Berlingo; 3. Peugeot Rifter
Nazwy w innych językach: Mittelklasse (niem.), Large Family Car (ang.)
Długość nadwozia: 475-490 cm
Wybrani przedstawiciele: Citroen C5 X, Ford Mondeo, Kia Stinger, Mazda6, Opel Insignia, Peugeot 508, Renault Talisman, Skoda Superb, Toyota Camry, Volkswageny Passat i Arteon
Najpopularniejsze rodzaje nadwozi: sedan, liftback, kombi, coupe
Trzy najpopularniejsze modele w 2021 r. w Europie: 1. Volkswagen Passat; 2. Skoda Superb; 3. Peugeot 508
Podsegmenty:
Auta klasy średniej premium
Długość nadwozia: 465-480 cm
Wybrani przedstawiciele: Alfa Romeo Giulia, Audi A4 i A5, BMW serii 3, 4 oraz i4, Jaguar XE, Mercedes klasy C, Tesla Model 3, Volvo S/V60
Trzy najpopularniejsze modele w 2021 r. w Europie: 1. Tesla Model 3; 2. BMW serii 3; 3. Audi A4
SUV-y klasy średniej
Długość nadwozia: 465-480 cm
Wybrani przedstawiciele: Ford Mustang Mach-E, Hyundai Santa Fe, Kie EV6 i Sorento, Nissan X-Trail, Peugeot 5008, Renault Koleos, Seat Tarraco, Skoda Kodiaq i Enyaq iV, Toyota bZ4X, Volkswagen Tiguan Allspace
Trzy najpopularniejsze modele w 2021 r. w Europie: 1. Skoda Kodiaq; 2. Peugeot 5008; 3. Skoda Enyaq iV
Minivany klasy średniej
Długość nadwozia: 480-490 cm
Wybrani przedstawiciele: Fordy S-Max i Galaxy, Renault Espace, Seat Alhambra
Trzy najpopularniejsze modele w 2021 r. w Europie: 1. Ford S-Max; 2. Seat Alhambra; 3. Ford Galaxy
SUV-y klasy średniej premium
Długość nadwozia: 465-480 cm
Wybrani przedstawiciele: Alfa Romeo Stelvio, Audi Q5, BMW X3 i X4, Jaguary I-Pace i F-Pace, Lexusy NX i RZ, Maserati Grecale, Mercedesy GLC i EQC, Porsche Macan, Range Rover Velar, Volvo XC60
Trzy najpopularniejsze modele w 2021 r. w Europie: 1. Mercedes GLC; 2. Volvo XC60; 3. BMW X3
Nazwy w innych językach: Oberklasse (niem.), Executive Car (ang.)
Długość nadwozia: 490-500 cm
Wybrani przedstawiciele: Audi A6, A7 i e-tron GT, BMW serii 5, DS 9, Jaguar XF, Lexus ES, Mercedesy klasy E i CLS, Porsche Taycan, Tesla Model S, Toyota Mirai, Volvo S/V90
Najpopularniejsze rodzaje nadwozi: sedan, liftback, coupe
Trzy najpopularniejsze modele w 2021 r. w Europie: 1. BMW serii 5; 2. Audi A6; 3. Mercedes klasy E
Podsegment:
SUV-y klasy wyższej
Długość nadwozia: 490-505 cm
Wybrani przedstawiciele: Audi Q7, Q8 i e-tron, BMW X5, X6 oraz iX, Ford Explorer, Lexus RX, Maserati Levante, Mercedes GLE, Porsche Cayenne, Range Rover Sport, Tesla Model X, Toyota Highlander, Volkswagen Touareg, Volvo XC90
Trzy najpopularniejsze modele w 2021 r. w Europie: 1. Mercedes GLE; 2. BMW X5; 3. Volvo XC90
Nazwy w innych językach: Luxusklasse (niem.), Luxury Car (ang.)
Długość nadwozia: 520-550 cm
Wybrani przedstawiciele: Audi A8, Bentley Flying Spur, BMW serii 7, Lexus LS, Mercedesy EQS i klasy S, Rolls-Royce Ghost
Najpopularniejsze rodzaje nadwozi: sedan, limuzyna
Trzy najpopularniejsze modele w 2021 r. w Europie: 1. Mercedes klasy S; 2. BMW serii 7; 3. Audi A8
Podsegment:
Luksusowe SUV-y
Długość nadwozia: 510-530 cm
Wybrani przedstawiciele: Bentley Bentayga, BMW X7, Lamborghini Urus, Mercedes GLS, Range Rover, Rolls-Royce Cullinan
Trzy najpopularniejsze modele w 2021 r. w Europie: 1. Range Rover; 2. BMW X7; 3. Mercedes GLS
W tym przypadku długość nadwozia nie ma nic do rzeczy. Liczy się przede wszystkim moc. Dobrze, jeśli przekracza 700 KM.
Wybrani przedstawiciele: Aston martin DBS (długość: 471,2 cm; moc: 725 KM), Ferrari 812 GTS (469,3 cm; 800 KM), Lamborghini Aventador SVJ (494,3 cm; 770 KM), McLaren 720S (454,4 cm; 720 KM), Pagani Huayra (460,5 cm; 730 KM)
To elita sportowych samochodów. Tutaj też się liczy wyłącznie moc, która powinna przekraczać 1000 KM.
Wybrani przedstawiciele: Aston Martin Valkyrie (1176 KM), Automobili Pininfarina Battista (1900 KM), Bugatti Chiron (1500 KM), Koenigsegg Jesko (1600 KM), McLaren Speedtail (1070 KM), Rimac Nevera (1914 KM)