- Sprawdziliśmy wymiary wszystkich samochodów dostępnych w Europie i ustaliliśmy aktualne granice poszczególnych segmentów
- W obrębie jednej klasy osobne "widełki" długości mogą mieć auta premium, SUV-y i modele popularne
- Wyjaśniamy, czym się różni np. miniauto od samochodu miejskiego, a także supersamochód od hiperauta
- Więcej takich tekstów znajdziesz na stronie głównej Onetu
Podział na segmenty ma nam ułatwiać życie i pomóc w rozeznaniu się w gąszczu setek modeli. Najpierw trzeba jednak w ogóle wiedzieć, co się za tymi segmentami kryje. Wbrew pozorom to wcale nie jest takie oczywiste.
Sęk w tym, że każdy z segmentów może mieć różne nazwy, a każda jest równie powszechnie używana. Czy samochody kompaktowe to segment A, B, C? A może D? No właśnie.
Na dodatek zdarza się, że ta sama nazwa oznacza inne segmenty. Amerykańskie mid-size cars (samochody klasy średniej) są na tyle duże, że w Europie spokojnie zostałaby modelami o segment wyższymi.
Dalsza część tekstu pod materiałem wideo
Poza tym realia się zmieniają. Pierwsza generacja Volkswagena Golfa (1974-1983) – symbol aut kompaktowych, czyli segmentu C – miała 370,5 cm długości. To jedynie o pół centymetra więcej niż aktualna Toyota Aygo X, klasyczne miniauto (segment A). Pierwsze BMW serii 7 (E23; 1977-1986), czyli model luksusowy (segment F) było jedynie o 20 cm dłuższe od obecnego kompaktowego Suzuki Swace’a.
Bo to właśnie długość nadwozia definiuje przynależność do danego segmentu. Nie moc silnika, ponieważ do gamy jednego modelu mogą trafić wersje rozwijające zarówno 109, jak 421 KM (kompaktowy Mercedes klasy A). Nie platforma, bo dziś jedna architektura może pasować do modeli z czterech różnych segmentów.
Kiedyś, dawno temu, liczyła się liczba cylindrów – np. osiem dawało wstęp do najwyższej klasy, czyli luksusowej. Dziś, w epoce downsizingu i elektromobilności, to już nie ma znaczenia.
Sprawdziliśmy więc długości wszystkich samochodów obecnie dostępnych w Europie i stworzyliśmy widełki dla każdego segmentu. Żeby nie było za łatwo, to w ramach jednego segmentu mogą być one inne dla modeli popularnych, aut premium i SUV-ów, przy czym – jak na ironię – modele premium są z reguły krótsze. Nasze widełki nigdy nie oznaczają, że dolna granica to długość najkrótszego samochodu w danym segmencie, a górna – najdłuższego. Po prostu całość została uśredniona.
A co ze Skodą Octavią? To kompakt czy klasa średnia? Kompakt, choć wyjątkowo długi, bo mierzący aż 468,9 cm. Wynika to ze strategii Skody, która często oferuje modele plasujące się pomiędzy klasami.
Przed nami sześć kluczowych segmentów, 13 podsegmentów i dwa segmenty wyjątkowe, bo niepoddające się kryterium długości nadwozia. Gotowi?