Honda CR-V to bardzo prorodzinne auto, przede wszystkim dlatego, że ma duże wnętrze, które idealnie nadaje się dla czteroosobowej rodziny. Dodajmy, że na tylnych fotelach model oferuje więcej przestrzeni niż bezpośredni konkurenci – Nissan X-Trail i Toyota RAV4 – a jego kanapę można przesuwać w zakresie 17 cm. Honda zastosowała także kilka przydatnych rozwiązań, takich jak rozkładany pulpit z uchwytami na napoje między przednimi fotelami i duży, kempingowy stolik umieszczony pod podłogą bagażnika. Kufer również zasługuje na pochwałę – jego pojemność wynosi 527 litrów.
Honda CR-V w wymagającym terenie
Hondę CR-V trzeba trzymać z daleka od prawdziwego, trudnego terenu. Do tego dochodzi wysoka pozycja za kierownicą, która wielu kierowcom (szczególnie paniom) przypadnie do gustu. CR-V ma jednak i pewne wady. Przede wszystkim znajdziemy w nim przeciętne wyposażenie. Dotyczy to zwłaszcza aut wyprodukowanych do face liftingu w 2005 r. Do modernizacji CR-V występowało w Europie tylko z opisywanym silnikiem benzynowym 2.0/150 KM. Później pojawił się diesel 2.2 i-CDTi, ale to rzadkość na rynku wtórnym.
Negatywnie ocenić trzeba także napęd 4x4, w którym tylne koła są automatycznie dołączane dopiero wtedy, kiedy przednie tracą przyczepność. Układ oparty jest na dwóch pompach hydraulicznych i działa z dużym opóźnieniem. Dodajmy, że zupełnie nie nadaje się w prawdziwy teren. Co gorsza, gdy właściciel Hondy CR-V to zignoruje, szybko się przekona, że wytrzymałość układu nie jest wysoka.
Najgorsze dla jego kieszeni mogą okazać się awarie tylnego dyferencjału. Zanim wystąpi usterka, zwykle najpierw usłyszeć można charakterystyczne piski dochodzące z układu napędowego. Na szczęście zdarza się to dość rzadko. Warto jednak wiedzieć, że cena dyfra w ASO jest bardzo wysoka (prawie 8 tys. zł). Przypominamy o konieczności wymiany oleju w dyferencjale co 40 tys. km!
Honda CR-V: spalanie
Silnik sporo pali, ale jest dość dynamiczny — na co jednak głównie narzekają użytkownicy Hondy CR-V II z benzyniakiem 2.0? Zazwyczaj na spalanie, auto bowiem rzadko zużywa mniej niż 11-12 l/100 km. Dlatego pewnie często spotkać można instalacje LPG. Naszym zdaniem to nie najlepszy pomysł, choć znamy egzemplarze, które przejechały już na gazie wiele tysięcy kilometrów i trzeba było w nich jedynie regulować zawory (po tym, jak falowały obroty). Spalanie to minus, ale 150-konny silnik ma także dużą zaletę – jest całkiem dynamiczny.
Wyniki CR-V
Przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 10 s to przyzwoity wynik jak na SUV. Dwulitrowy motor z systemem zmiennych faz rozrządu VTEC nabiera wigoru dopiero po przekroczeniu 3,5 tys. obr./min, co nie każdemu kierowcy przypadnie do gustu. Podobnie zresztą dość głośna praca jednostki napędowej. Poza tym silnik ma dużą wytrzymałość i odporny na zużycie łańcuch rozrządu. W Hondzie CR-V psuje się co najwyżej pompa wody, czasem przedwczesnemu zużyciu ulega także napinacz paska wielorowkowego. Wśród słabych elementów pojazdu wymienia się również zbyt małą tarczę sprzęgła, którą łatwo można spalić, jeśli często korzysta się z pełnej mocy na śliskiej nawierzchni, kiedy załącza się napęd na tylne koła.
Naprawy i części do Hondy CR-V
Części w większości mają przystępne ceny — oferowane w Europie Hondy CR-V II produkowane było w Anglii, dzięki czemu nawet ceny oryginalnych części zamiennych nie są przesadnie wygórowane (patrz tabela). Dodatkowym plusem jest także niezła dostępność tanich zamienników (dużo lepsza niż np. do Toyoty RAV4), choć oczywiście nie wszystko da się kupić poza ASO. Niestety, niektóre elementy mają w ASO bardzo wysokie ceny. Przykład: sprężarka klimatyzacji, która czasem ulega awariom. Jej cena to 5,4 tys. zł! Dużo trzeba zapłacić także za wał napędowy – mimo sporego jak na SUV prześwitu (w Hondzie wynosi 203 mm), znamy przypadki uszkodzenia tego elementu. Dodajmy, że krzyżaki wału są niewymienne.
Inną dość drogą do usunięcia usterką w Hondzie CR-V okazuje się uszkodzona obudowa przepustnicy – nowa w ASO Hondy kosztuje ponad 4 tys. zł. Poza tym nie zawsze na rynku wtórnym znajdziemy tanie części używane, a nawet jeśli się to uda, ich stan przeważnie jest daleki od ideału. Na pocieszenie pozostają jednak relatywnie niskie ceny przeglądów w ASO, które wykonuje się co 20 tys. km. W Krakowie za mniejszy przegląd zapłacimy około tysiąca złotych, natomiast rozszerzony oznacza wydatek rzędu. 1,5-1,8 zł. Roboczogodzina w ASO w tym mieście kosztuje ok. 160 zł.
Honda CR-V: podsumowanie
Honda CR-V z łatwością osiąga szczyt, ale jedynie niezawodności, gdyż od prawdziwych szczytów trzeba ten model Hondy trzymać z daleka. Im częściej będziemy jeździć poza asfaltem, tym gorzej może się to skończyć dla naszej kieszeni. Dlatego unikać trzeba aut tak eksploatowanych. Na szczęście jednak należą one do mniejszości, ponieważ większość CR-V rzadko opuszcza miejską dżunglę. Sceptycznie radzimy także podchodzić do aut z instalacją LPG, która średnio sprawdza się w silnikach z układem VTEC.