Auto Świat Używane Co warto kupić Używane BMW serii 1 – emocje kontra rozsądek

Używane BMW serii 1 – emocje kontra rozsądek

BMW serii 1 z lat 2004-12 to jeden z najbardziej emocjonujących kompaktów na rynku wtórnym – oryginalnie wygląda, świetnie się go prowadzi, działa na zmysły. "Jedynkę" można kupić za mniej niż 20 tys. zł. Niestety, koszty utrzymania bywają duże, bardzo duże albo nieprzyzwoicie duże!

BMW serii 1
Zobacz galerię (16)
Auto Świat
BMW serii 1
  • BMW serii 1 E81-E88 to jedyny kilkunastoletni kompakt z tylnym napędem
  • Zabójczy dla diesla N47 jest tryb long life, czyli wymiana oleju wg wskazań komputera (co ok. 25 tys. km). Olej należy zmieniać co 10-15 tys. km!
  • Nietuzinkowy kompakt – ma oryginalny styl i świetnie się go prowadzi. Jednak nie wszystkie wersje są warte uwagi

Gdy blisko 10 lat temu pierwszy raz opisywaliśmy BMW serii 1, był to jeszcze stosunkowo młody samochód. W obliczu ogromnego skomplikowania i narastających problemów serii 7 E65, "piątki" E60, a nawet "trójki" E90, to właśnie seria 1 uchodziła za najmniej awaryjną "beemkę" na rynku. Owszem, już wtedy autu przydarzyły się wpadki jakościowe, ale wiele z nich usunięto w ramach akcji przywoławczych.

Problemy BMW serii 1

Przykłady: w samochodach wyprodukowanych do marca 2005 r. zastosowano wadliwą śrubę mocującą alternator, natomiast w mocniejszym dieslu (2.0/163 KM) wątpliwości budziło także mocowanie wtryskiwaczy. Jednak największym echem w kilkuletniej karierze modelu odbiły się problemy z łańcuchowym napędem rozrządu podstawowego benzyniaka 1.6 (N45B16) – oferowany w latach 2004-07. W silniku tym dochodziło do przeskoczenia łańcucha o ząb. Winna jest śruba mocująca napinacz, z czasem zmodyfikowano również sam napinacz. Problemy sprawiała także przepustnica (powodem jest usterka wiązki odpowiedzialnej za przepływ impulsów sterujących).

Teoretycznie 122-konna wersja BMW serii 1 (po modernizacji; oznaczenie "N43B16") jest wolna od tych problemów, ale i w jej wypadku doszły do nas sygnały o kłopotach z układem napędu rozrządu. Zresztą w 2009 r. BMW zrezygnowało z montowania tego silnika w "jedynce" (oferowano go tylko w odmianie hatchback – 3d i 5d). Trochę to pokłosie wspomnianych problemów, a trochę słabych osiągów, oczywiście, jak na dynamiczny charakter kompaktowego BMW.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

BMW serii 1 – problemy z elektroniką

Inne kłopoty, z którymi zmagało się BMW serii 1 już kilka lat temu (i występują do dziś), dotyczą głównie elektroniki. Zdarza się, że nie można uruchomić auta przyciskiem "Start-Stop" (system wprowadzony przy okazji liftingu), psuje się moduł przednich świateł i świec żarowych, nie zamykają się szyby, występują błędy w wersjach z elektrycznym wspomaganiem kierownicy – dochodzi do jej zablokowania. Na plus zaliczamy to, że wiele problemów związanych z elektryką da się usunąć na poziomie softu (np. ponowne programowanie), co wiąże się z wydatkiem kilkuset, a nie kilku tysięcy złotych. Obecnie ryzyko wpadki podczas zakupu "jedynki" jest jeszcze większe.

I nie chodzi tylko o wiek i coraz większe przebiegi aut oferowanych na rynku wtórnym (uwaga: wiele z nich ma cofnięty licznik!) czy powypadkową przeszłość znakomitej większości egzemplarzy (wcześniej też rozbitki dominowały na rynku), lecz o silnik Diesla. Pod maskę BMW serii 1 trafiał tylko jeden 2-litrowy ropniak, ale w kilku wersjach mocy i dwóch odmianach konstrukcyjnych. Do modernizacji była to jednostka o oznaczeniu "M47N2", później – "N47", której charakterystyczną cechą jest przeniesienie łańcucha napędu rozrządu na tył silnika (po stronie sprzęgła). Obie wersje zaliczamy do motorów zwiększonego ryzyka!

BMW serii 1
BMW serii 1Żródło: Auto Świat

Starszy turbodiesel o mocy 122 (118d) lub 163 KM (120d) miał problem z układem korbowym – dochodziło w nim do pęknięć wału lub przedwczesnego zużycia panewek. Poza tym: niska trwałość "dwumasu", uszkodzenia turbiny, kłopoty z EGR-em. W przypadku nowszego diesla o kodzie N47 spektrum potencjalnych zagrożeń jest jeszcze większe, a ceny ich usunięcia często przyprawiają o ból głowy. Na myśli mamy: kłopoty z łańcuchowym napędem rozrządu (solidna naprawa poza ASO to wydatek około 7 tys. zł), rozwarstwiające się koła pasowe (1,5 tys. zł), uszkodzenia kolektora wydechowego zintegrowanego z turbosprężarką (blisko 4 tys. zł) czy też usterki układu paliwowego. W przypadku ostatniego problemu najczęściej szwankuje pompa paliwowa, w której sekcja obraca się o 90 stopni i zaczyna wycierać krzywkę (regeneracja pompy to wydatek ok. 2 tys. zł). Niestety, powstałe opiłki dostają się do układu paliwowego i uszkadzają np. wtryskiwacze, co kończy się dla posiadaczy BMW serii 1 wydaniem wielu tysięcy złotych.

BMW serii 1 z dieslem? Ryzykowny zakup!

Do tego dochodzą problemy z filtrem cząstek stałych (wymiana ok. 4 tys. zł), który w dieslu N47 występował seryjnie. Generalnie zakup BMW serii 1 z motorem 2.0d bez potwierdzonego przebiegu i pewnej historii serwisowej to duże ryzyko. Interesujcie się tylko zadbanymi "jedynkami" z dieslem z pewnego źródła, w których olej wymieniano co 10-15 tys. km (long life "zabija" te silniki!). Nawet jeśli auto jest wycenione na 30-40 tys. zł (dużo ofert 20-30 tys. zł), warto zapłacić takie pieniądze, oczywiście, jeśli jego stan jest dobry, a przebieg – w granicach zdrowego rozsądku. Pamiętajcie też, że każda fachowa naprawa (musi być udokumentowana!) to wasz zysk.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Może więc dać sobie spokój z dieslem i zainteresować się benzyniakiem 2.0 R4 lub 3.0 R6? Pod względem trwałości to zdecydowanie dobry kierunek. Do spokojnej, codziennej jazdy polecamy wersję 2.0 (N46) – 129 i 150 KM. W 2007 r. zastąpiono ją nowszą konstrukcją (N43), z bezpośrednim wtryskiem benzyny, która charakteryzuje się rozsądnym spalaniem. Niestety, szybko okazało się, że nowa jednostka również ma kilka wad. Problem dotyczy głównie krótkiej żywotności cewek zapłonowych i wtryskiwaczy. Zdarzają się także awarie pompy wysokiego ciśnienia, za którą w ASO trzeba zapłacić blisko 2 tys. zł.

W przypadku topowego benzyniaka 3.0 (moc od 218 do 340 KM) pod względem trwałości lepiej wypadają wersje z początkowych lat produkcji (N52), a odmiany wyposażone we wtrysk bezpośredni (od 2007 r.; N54 i N55) zmagają się z wcześniej wspomnianymi problemami. Prawdziwym rodzynkiem w palecie jest wersja M coupé (jej ceny obecnie zaczynają się od przeszło 150 tys. zł, a kończą na 250 tys. zł!). W ogłoszeniach spotkacie też BMW serii 1 o oznaczeniach "128i" i "135is" – oferowane w Kanadzie i USA. Oprócz kontroli kondycji nadwozia, silnika i elektryki sprawdźcie też stan podwozia. Choć układ jezdny uchodzi za trwały, jest skomplikowany i luzy coraz częściej się zdarzają. Pamiętajcie też o pewnych ograniczeniach kompaktowego BMW – mało miejsca z tyłu na wysokości kolan, niezbyt dużo jest tam też przestrzeni nad głowami. Nie najlepiej wypada także pojemność bagażnika (np. w hatchbacku 330 l).

BMW serii 1 – naszym zdaniem

Nietuzinkowy kompakt – ma oryginalny styl i świetnie się go prowadzi. Jednak nie wszystkie wersje są warte uwagi, a koszty naprawy i serwisu mogą niemiło zaskoczyć wielu kierowców. Do zakupu BMW serii 1 podchodźcie bardzo ostrożnie!

BMW serii 1 – silniki benzynowe

Aby przeglądać tabelę, przesuń kolumny w lewo.

Dane techniczne116i (1.6)116i (1.6)116i (2.0)118i (2.0)118i (2.0)120i (2.0)120i (2.0)125i (3.0)130i (3.0)130i (3.0)135i (3.0)135i (3.0)1 M (3.0T)
Lata2004-072007-092009-122004-072007-132004-072007-132007-132009-122005-132007-102010-132011-12
Silnik – typ, liczba zaworówbenz. R4/16benz. R4/16benz. R4/16benz. R4/16benz. R4/16benz. R4/16benz. R4/16benz. R6/24benz. R6/24benz. R6/24benz. R6/24benz. R6/24benz. R6/24
Rodzaj napędu rozrządułańcuchłańcuchłańcuchłańcuchłańcuchłańcuchłańcuchłańcuchłańcuchłańcuchłańcuchłańcuchłańcuch
Układ rozrząduDOHCDOHCDOHCDOHCDOHCDOHCDOHCDOHCDOHCDOHCDOHCDOHCDOHC
Pojemność skokowa (cm3)1596159719951995199519951995299629962996297929792979
Moc maks. (KM) przy obr./min115/6000122/6000122/6000129/5750143/6000150/6200170/6700218/6100218/6100258/6600265/6600306/5800306/5800
Maks. mom. (Nm) przy obr./min150/4300160/4250185/3000180/3250190/4250200/3600210/4250270/2500300/2500315/2750400/1300400/1200500/1500
Skrzynia biegów**5M6M, 6A6M, 6A5M, 6A6M, 6A6M, 6A6M, 6A6M, 6A6M, 6A6M, 6A6M, 6A6M, 7DKG6M
Prędkość maksymalna (km/h)200204204210210217224245250250250250250
Przyspieszenie 0-100 km/h (s)10,810,19,89,48,78,77,76,46,26,15,35,34,9
Spalanie (wg EU; l/100 km)10,5/5,9/7,57,9/5,1/6,17,9/5,1/6,110,1/5,7/7,37,9/5,1/6,110,7/5,9/7,58,6/5,4/6,611,4/5,9/7,9bd./bd./9,013,7/6,6/13,713,0/7,0/9,212,1/6,4/8,513,6/7,3/9,6

*dane dla wersji bazowej z manualną skrzynią (chyba że w serii przewidziano "automat"); **M – skrzynia manualna, A – automatyczna, DKG – dwusprzęgłowa

BMW serii 1 – silniki Diesla

Aby przeglądać tabelę, przesuń kolumny w lewo.

Dane techniczne*116d (2.0)118d (2.0)118d (2.0)120d (2.0)120d (2.0)123d (2.0)
Lata2009-122004-072007-132004-072007-132007-13
Silnik – typ, liczba zaworówt.diesel R4/16t.diesel R4/16t.diesel R4/16t.diesel R4/16t.diesel R4/16bit.diesel R4/16
Rodzaj napędu rozrządułańcuchłańcuchłańcuchłańcuchłańcuchłańcuch
Układ rozrząduDOHCDOHCDOHCDOHCDOHCDOHC
Pojemność skokowa (cm3)199519951995199519951995
Moc maks. (KM) przy obr./min115/4000122/4000143/4000163/4000177/4000204/4400
Maks. mom. (Nm) przy obr./min260/1500280/2000340/1750340/2000350/1750400/2000
Skrzynia biegów**6M6M6M, 6A6M, 6A6M, 6A6A
Prędkość maksymalna (km/h)200201210220228238
Przyspieszenie 0-100 km/h (s)10,210,08,97,97,67,0
Spalanie (wg EU; l/100 km)5,4/3,9/4,47,7/4,5/5,65,4/4,0/4,57,7/4,6/5,75,9/4,1/4,76,4/4,4/5,1

*dane dla wersji bazowej z manualną skrzynią (chyba że w serii przewidziano "automat"); **M – skrzynia manualna, A – automatyczna

BMW serii 1 – usterki, niedomagania, koszty

Poniżej omówienie usterek i szacunkowych kosztów ich napraw, jakich mogą doświadczyć posiadacze BMW serii 1:

Objawy: hałas z okolic kolektora wydechowego, kontrolka silnika, braki mocy.

Diagnoza: problem występuje w dieslu 2.0 N47 i dotyczy pęknięcia kolektora wydechowego (zintegrowany z turbosprężarką) lub uszkodzenia samej turbosprężarki (przeważnie: zbyt duży luz na wirniku lub urwany wirnik). Koszt naprawy – od 3800 zł.

Objawy: nie można uruchomić silnika (nie reaguje na przycisk).

Diagnoza: problem dotyczy egzemplarzy poliftingowych, w których zastosowano uruchamianie silnika za pośrednictwem przycisku "Start-Stop". Przeważnie pomaga ponowna synchronizacja kluczyka – poza ASO to koszt 250-300 zł.

Objawy: hałas z okolic napędu rozrządu.

Diagnoza: usterka łańcuchowego napędu rozrządu. Problem dotyczy benzyniaka 1.6 N45 z lat 2004-07 (wadliwy napinacz) i diesla 2.0 N47 (niska trwałość napędu). Koszt wymiany napinacza w N45 to 400-500 zł, natomiast kompleksowa naprawa w turbodieslu może sięgać 7000 zł.

Objawy: spadek mocy, zaświecenie się kontrolki DPF-u, tryb awaryjny. Diagnoza: problem z filtrem DPF. Najczęściej powodem jest jego zapchanie (np. częsta jazda na krótkich trasach). Czasami pomaga serwisowe wypalenie filtra, czasem – czyszczenie (od 350 zł), w skrajnych wypadkach trzeba wymienić filtr.

Objawy: nierówna praca silnika na wolnych obrotach, kłopoty z rozruchem. Diagnoza: uszkodzenia wtryskiwaczy w benzyniakach z wtryskiem bezpośrednim. Często wtryskiwacze wystarczają na niecałe 100 tys. km i jeśli zawiedzie jeden, szybko będzie konieczna wymiana pozostałych. Cena? Około 1250 zł za sztukę.

Objawy: za słaba siła wspomagania kierownicy, drżenie koła kierownicy. Diagnoza: problemy dotyczą wersji z elektrycznym wspomaganiem i są związane z uszkodzeniem modułu EPS (np. w Niemczech ogłoszono akcję przywoławczą). Czasami pomaga wykasowanie błędów w sterowniku układu wspomagania.

Powiązane tematy:
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków