Chętni na Toyotę Prius III po liftingu (rok produkcji 2012 r. i młodsze) muszą przygotować od blisko 30 tys. zł (import ze Stanów) do ponad 50 tys. zł (!) – egzemplarze z udokumentowanym przebiegiem poniżej 200 tys. km, wersje plug-in oraz pokrewne vany Plus. W nasze ręce wpadła Toyota Prius, wyprodukowana pod koniec 2012 r., zarejestrowana w 2013 r., z realnym przebiegiem 375 tys. km. Atutem tego egzemplarza (oprócz pewnych papierów) było bezwypadkowe nadwozie i przeprowadzony pełny przegląd techniczny, do minusów (oprócz przebiegu) zaliczamy niedostatki zewnętrzne: drobne wgniotki czy nieco inny odcień zderzaków.
Według wyceny ubezpieczeniowej uwzględniającej wyposażenie i przebieg (ale bez zminusowania niedostatków wyglądu) taka Toyota Prius jest warta 30 tys. zł. A realnie? Po obniżce ceny wywoławczej do 38 tys. 900 zł auto sprzedało się w ciągu kilku dni za 37 tys. 500 zł (przeznaczenie: taksówka). Wcześniej jednak prezentowana Toyota Prius przeszło sporo zabiegów. Jeden z przednich amortyzatorów (oryginalne!) był całkowicie miękki (rozebrane zostały do wymiany gum osłaniających tłoczysko, które we wszystkich autach są w opłakanym stanie), do wymiany nadawały się też hamulce i opony.
Silnik trochę szarpał, ale nie było objawów uszkodzenia uszczelki pod głowicą, a pomiar ciśnienia sprężania wypadł wzorowo. Wzięliśmy się zatem do czyszczenia EGR-u, kolektora i wtryskiwaczy, zainwestowaliśmy w oryginalne uszczelki (to niemały koszt, bo około 500 zł, ale obowiązkowy; niektóre były mocno stwardniałe). Efekt okazał się całkowicie zadowalający. Interwencji nie wymagał akumulator trakcyjny (ale nie znamy jego historii – może był regenerowany?). W podwoziu praktycznie nie ma korozji, ale warto je zabezpieczyć, bo o parę lat starsze auta bywają wyraźnie zainfekowane. We wnętrzu trzeba było tylko usprawnić kilka elementów popsutych przez niedbalstwo poprzedniego właściciela.
Używana Toyota PriusŹródło: Auto Świat
Toyota Prius III — dane techniczne
2009-16 | 2010-16 |
benz. R4/16 + elektr. | benz. R4/16 + elektr. |
łańcuch | łańcuch |
DOHC | DOHC |
1797 | 1797 |
99/82; 136** | 99/82; 136** |
142/207*** | 142/207*** |
e-CVT | e-CVT |
180 | 180 |
10,4 | 10,7 |
3,9/3,7/3,9**** | śr. 2,1 |
*dane dla wersji podstawowych; **silnik spalinowy/elektryczny; łączna moc systemowa; ***moment silnika spalinowego/elektrycznego; ****miasto/trasa/średnio
Używana Toyota Prius III — awarie
Używana Toyota PriusŹródło: Auto Świat
Korozja w podwoziu widoczna jest głównie na wspornikach układu wydechowego oraz pomocniczych uchwytach.
Używana Toyota PriusŹródło: Auto Świat
W newralgicznych miejscach znaleźliśmy zabezpieczenie, ale odkryte blachy również są bez rdzy.
Toyota Prius III — stan wnętrza
Używana Toyota PriusŹródło: Auto Świat
Przyjemny design, do wskaźników na środku deski łatwo się przyzwyczaić. Bogate wyposażenie, np. wyświetlacz HUD na szybie i inteligentny kluczyk.
Używana Toyota PriusŹródło: Auto Świat
Miła w dotyku tapicerka po blisko 400 tys. km jest nieco wyślizgana, ale bez widocznych uszkodzeń.
Używana Toyota PriusŹródło: Auto Świat
Nietypowe sterowanie, tryb "B" oznacza większy odzysk energii (mocniejsze hamowanie).
Używana Toyota Prius — stan akumulatora po 400 tys. km
Używana Toyota PriusŹródło: Auto Świat
Baterię trakcyjną umieszczono pod podłogą kufra, zajmuje niewiele miejsca (akumulator 12 V również trafił do bagażnika). Zmieściło się też koło dojazdowe (lub zestaw naprawczy).
Używana Toyota PriusŹródło: Auto Świat
Komputer kontroluje 14 bloków, każdy z nich ma 2 moduły, w których pracuje po 6 ogniw 1,2 V (nominalnie 201,6 V).
Używana Toyota PriusŹródło: Auto Świat
Program diagnostyczny sprawdza napięcie na blokach. Poniżej: zwora serwisowa.
Używana Toyota PriusŹródło: Auto Świat
Ważne dla sprawnej pracy baterii: chłodzenie. Wlot powietrza znajduje się obok oparcia kanapy (z prawej strony), wentylator – pod osłoną baterii.
Używana Toyota Prius III — awaryjność. Jakie usterki
Używana Toyota PriusŹródło: Auto Świat
Za wyciek oleju z tyłu silnika często odpowiada napinacz łańcucha rozrządu. Uszczelka w ASO kosztuje 30 zł, ale wymiana wymaga uwagi – napinacz przy wykręcaniu może wystrzelić, przed montażem trzeba go ścisnąć i zapiąć, a potem zwolnić, poruszając łańcuchem (instrukcja Toyoty przewiduje cofnięcie łańcucha, ale to podczas jego wymiany, gdy kontrolujemy, czy napinacz rozpiął się prawidłowo).
Używana Toyota PriusŹródło: Auto Świat
Zanieczyszczony EGR oraz chłodnica spalin – do gruntownego mycia.
Używana Toyota PriusŹródło: Auto Świat
W kolektorze ssącym zapychają się kanały doprowadzające spaliny z zaworu EGR.
Używana Toyota PriusŹródło: Auto Świat
Wtryskiwacze też są brudne, uszczelki zaznaczonej strzałką nie można dokupić!
Używana Toyota PriusŹródło: Auto Świat
Kolektor dolotowy umieszczony jest z przodu silnika (łatwy dostęp), zawór EGR – po lewej stronie nad skrzynią. Zdecydowanie zalecamy rozebranie podszybia, a dostęp do śrub i przewodów układu chłodzenia wymaga trochę zręczności. Do demontażu wtryskiwaczy również trzeba zdjąć EGR, więc najlepiej wszystko zrobić za jednym zamachem, unikniecie niepotrzebnej wymiany uszczelek.
Używana Toyota Prius — serwis
Używana Toyota PriusŹródło: Auto Świat
Podstawowe czynności obsługowe nie są dla mechanika żadnym wyzwaniem. Co prawda filtr oleju wymaga specjalnego klucza, ale można go kupić za kilkanaście zł. Zalecany olej ma lepkość 0W-20 i nieszczególne wymagania jakościowe – SL/A3 (poj. nominalna 4,2 l, wystarczą 4 l). Po zalaniu oleju należy silnik wprowadzić w tryb serwisowy i dać mu pracować 5 minut, po czym sprawdzić poziom. Poza tym zaleca się wymianę płynu chłodzącego w silniku i falowniku (6,5 + 2,1 l).
Ile kosztuje utrzymanie Toyoty Prius III
Używana Toyota PriusŹródło: Auto Świat
Niskie koszty eksploatacji to fakt! Wydatki na paliwo można obniżyć instalacją LPG. Naprawy też mogą być tanie. Gdy to możliwe, warto korzystać z części używanych, np. silnik 1.8 kupi się za 3000-6000 zł (najdroższy w stanie idealnym, np. z C-HR). Podobno po 700-800 tys. km trzeba go wymienić. Stosunkowo drogie są za to np. zderzaki. Sporo zamienników, dobre przednie amortyzatory są po 420 zł. W przypadku np. uszczelek warto skorzystać z ASO.
Toyota Prius III — opinia
Co prawda Toyota Prius III sporo kosztuje, ale to uzasadniony wydatek, bo auto odwdzięcza się tanią i bezproblemową eksploatacją. To naprawdę niesamowite, gdy wsiada się do egzemplarza z przebiegiem blisko 400 tys. km, a tam wszystko działa, jakby było niemal nowe!
Przebieg Toyocie Prius trochę widać po tapicerce czy lekko sfatygowanym nadwoziu, ale nie ma żadnych kłopotów z naprawami. Nie jest tak, że cały osprzęt kwalifikuje się do wymiany, a silnik – do naprawy głównej. Tu po prostu wszystko działa bez zarzutu, nie było praktycznie żadnych wycieków, śruby przy silniku lub w podwoziu można bez kłopotu odkręcić. Auto naprawdę warte uwagi!