Wiadomości Aktualności Czy do hybrydy można założyć LPG? Nie da się taniej jeździć autem spalinowym

Czy do hybrydy można założyć LPG? Nie da się taniej jeździć autem spalinowym

Hybrydy już dały się poznać jako bardzo ekonomiczne napędy, będące najlepszym rozwiązaniem do miasta, ze względu na delikatne obchodzenie się z paliwem. Powstaje jednak pytanie, czy ekonomiczność jazdy hybrydą można jeszcze zwiększyć za pomocą instalacji LPG? Taksówkarze już dawno znają na to pytanie odpowiedź, ale nie jest ona tak oczywista, jak mogłoby się wydawać.

Hybryda z instalacją LPG to sposób na dodatkowe oszczędności
Auto Świat
Hybryda z instalacją LPG to sposób na dodatkowe oszczędności
  • Hybrydy są ekonomicznym rozwiązaniem, szczególnie w miastach, dzięki niskiemu zużyciu paliwa. LPG jeszcze je obniża
  • Instalacja LPG w hybrydach jest możliwa i może dodatkowo obniżyć koszty eksploatacji
  • Opłacalność instalacji LPG zależy od rodzaju silnika i sposobu użytkowania pojazdu, szczególnie poza miastem

Kiedyś to diesel był niekwestionowanym królem ekonomii, ale czasy się zmieniają, a normy emisji są coraz mocniej śrubowane. Z tego względu producenci zaczęli oferować napędy hybrydowe, oferujące prostą konstrukcję, z reguły niezłe osiągi, ale przede wszystkim bardzo ekonomiczną jazdę. Nie bez powodu taksówkarze praktycznie zbiorowo przesiedli się do aut hybrydowych. Co więcej, jeszcze bardziej poprawiają ich ekonomikę, dzięki instalacjom LPG.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

LPG w hybrydzie

Okazuje się bowiem, że hybryda może pracować na trzech paliwach — benzynie, prądzie i gazie. Zacznijmy jednak od tego, czy tego typu napęd w ogóle może przejść konwersję na zasilanie gazem? Mówiąc wprost — tak. Hybrydowe napędy niekiedy są nawet prostsze niż dzisiejsze silniki spalinowe bez wsparcia elektrycznego.

Platformą całego układu w nowych samochodach są nawet silniki spalinowe bez turbodoładowania i z wtryskiem pośrednim, czyli rozwiązania, od których się odchodziło już 10 lat temu w przypadku pojazdów napędzanych jedynie silnikiem spalinowym. Wszystko dlatego, że wystarczy niewielka jednostka elektryczna, by zastąpić część osprzętu bez negatywnych skutków w kwestii osiągów.

Tankowanie LPG do hybrydowej Toyoty Prius
Tankowanie LPG do hybrydowej Toyoty PriusMassimo Parisi / Shutterstock

LPG w hybrydzie. Ile można zaoszczędzić?

W kontekście montażu systemu zasilania gazem jest to bardzo istotny aspekt, ponieważ właśnie silniki z wtryskiem pośrednim najlepiej przyjmują LPG i nie wymagają, dotrysku paliwa. To oznacza, że hybryda spala benzynę tylko w momencie pierwszego odpalenia na zimnym silniku, czyli dokładnie tak, jak w klasycznych samochodach spalinowych. Później hybryda pracuje już tylko na gazie, zatem w ogóle nie spala benzyny, a zużycie gazu może wynieść nawet ok. 5-6 l/100 km w mieście. Można więc przyjąć, że w takim scenariuszu przejechanie 100 km kosztuje ok. 15 zł. Pośredni wtrysk paliwa cały czas jest stosowany w Toyotach (hybryda 1.8), dlatego taksówkarze tak chętnie wybierają właśnie Toyoty do wożenia pasażerów. Dzięki instalacji gazowej mogą oni zaoszczędzić nawet kilka tysięcy złotych rocznie.

Montaż gazu do innych hybryd oczywiście także nie jest problemem, jednak jeśli silnik zasilany jest bezpośrednio, to podczas pracy takiego silnika, wymagany jest okresowy dotrysk benzyny, co podnosi koszty. W takim scenariuszu silnik jednocześnie musi pracować na dwóch paliwach. Biorąc pod uwagę, że hybrydy już same w sobie palą niewiele, z ekonomicznego punktu widzenia takie rozwiązanie może nie mieć sensu, bo zwrot inwestycji w montaż LPG zwróci się po bardzo długim czasie. Chyba że hybryda używana jest poza miastem.

Butla LPG w Toyocie Auris 1.8 Hybrid
Butla LPG w Toyocie Auris 1.8 HybridIgor Kohutnicki / Auto Świat

Ile kosztuje montaż LPG w hybrydzie?

Samochody hybrydowe poza miastami często nie są już tak ekonomiczne, dlatego LPG nawet w silnikach z wtryskiem bezpośrednim może tutaj mocno obniżyć koszty eksploatacji. W takim przypadku warto jednak skonsultować się z serwisem montującym instalacje gazowe i przeanalizować, kiedy jej montaż będzie opłacalny. Co ważne, koszt instalacji LPG w hybrydzie nie różni się w porównaniu do klasycznych samochodów. Można więc założyć, że koszt montażu instalacji waha się w granicach ok. 4500-6000 zł.

Autor Mateusz Pokorzyński
Mateusz Pokorzyński
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
Powiązane tematy: