- Pierwsze roczniki Volvo XC90 II miały problemy z elektroniką, szczególnie w wersji hybrydowej T8
- Mimo problemów Volvo XC90 II nadal wygląda świeżo i atrakcyjnie. Niech to nie uśpi naszej czujności. Jedną wersję radzimy omijać
- Volvo XC60 II jest mniej problematyczne niż XC90 II, ale również miało problemy na początku swojej rynkowej drogi
Zapytaliśmy mechanika o typowe awarie Volvo XC60 i Volvo XC90. Który jest lepszym wyborem, jeśli chodzi o serwisowanie? Opinie mechaników zestawiliśmy z naszymi wrażeniami z jazdy szwedzkimi SUV-ami. Na tej podstawie wystawiliśmy oceny, które wyłoniły zwycięzcę tego porównania.
Volvo XC90 II
- NA RYNKU: od 2015 r.
- SILNIKI: 2.0 190-456 KM
- CENY: OD 94 500 zł
Na XC90 2. generacji fani Volvo czekali kilkanaście lat i gdy auto zaprezentowano, zachwytom nie było końca. Ciekawy design, dobre wykończenie, nowoczesna technika – ten samochód miał wszystko to, czego oczekiwano od prestiżowego SUV-a z prawdziwego zdarzenia. Zresztą nawet dziś, po blisko już 10 latach od debiutu, auto nadal wygląda świeżo i atrakcyjnie, jest nowoczesne i zapewnia wysoki komfort jazdy. Jest jednak jedno "ale" — głośne przypadki serwisowe wśród aut z pierwszych roczników produkcyjnych.
W egzemplarzach z początku produkcji szwankowała elektronika, która często doprowadzała do unieruchomienia pojazdu. Trzeba tu jednak zaznaczyć, że z największymi problemami zmagały się auta z lat 2015-16, a przede wszystkim odmiana hybrydowa T8, z którą nawet dziś nie każdy serwis potrafi sobie poradzić. Czy więc odpuścić zakup Volvo XC90 II? Nie, ale radzimy celować w jak najmłodsze samochody (najlepiej po liftingu – w 2019 r.) i szerokim łukiem omijać wersję T8 (plug-in).
Volvo XC90 II — dane techniczne
Nadwozie SUV 5d: wym. 4950/1923/1776 mm, rozstaw osi 2984 mm, poj. bagaż. 83-1886 l, prześwit 238 mm (z pneumatyką 227-267 mm).
Silniki benz., R4, wtrysk bezpośredni, turbo, od 300 KM dodatkowo kompresor: 2.0/250 (T5), 250 (B5), 253 (T5 Pol.), 254 (T5), 300 (B6), 310 i 320 (T6), 326 KM (T6 Pol.); turbodiesle, R4: 2.0/190 (D4), 225 i 235 (D5), 235 (B5), 240 KM (D5 Pol.); hybrydy plug-in: 390 i 408 (T8 T.E.), 421 (T8 T.E. Pol.), 456 KM (T8 Rech.).
Volvo XC90 II — awaryjność
Karoseria
Drobne zastrzeżenia do jakości skórzanej tapicerki – foteli i boczków drzwi.
Elektryka
Problematyczna, szczególnie w początkowej fazie produkcji modelu – konieczne częste aktualizacje oprogramowania. Znamy też przypadki korozji wiązki hamulca pomocniczego.
Napęd
W dieslach: podwyższone zużycie oleju silnikowego (auta do 2016 r. – konieczna wymiana tłoków i pierścieni), wycieki oleju z tylnego simmeringu, przypadki pękniętego bloku, niedomagania zaworu EGR, uszkodzenie przewodu wylotowego z turbosprężarki, co skutkuje brakiem mocy. W benzyniakach przypadki usterek sondy lambda i katalizatora.
Zawieszenie
Podobnie jak w XC60 II, przeciętna trwałość dolnych wahaczy przednich (nadal ich zakup to spory wydatek), a także kłopoty z kompresorem pneumatyki w mroźne dni (dostaje się woda i zamarza).
Używane Volvo XC90 II — opinia redakcji
Trudno o jednoznaczną ocenę. Jeśli wszystko działa jak należy, to świetny samochód. Atrakcyjnie wygląda, jest nowoczesny i komfortowy. Niestety, nie jest wolny od wad technicznych. Ryzykowne są auta z początku produkcji i hybryda plug-in (T8).
Nasza ocena: 4
Volvo XC60 II
- NA RYNKU: od 2017 r.
- SILNIKI: 2.0 150-455 KM
- CENY: OD 96 500 zł
Gdy rozmawialiśmy z mechanikami Volvo o trwałości XC60 2. generacji, doszliśmy do wniosku, że "XC60-ka" miała łatwiej, bo szlaki w tej kwestii przecierała "XC90-ka" 2. generacji, w której początkowo wychodziły na jaw różne niedociągnięcia, szczególnie te związane z elektroniką. Bez wątpienia XC60 II jest autem znacznie mniej problematycznym, ale trudno też uznać je za wzorzec trwałości.
W pierwszych egzemplarzach także bywało różnie – elektronika nadal potrafi szaleć, ale w mniejszym stopniu niż w starszym "bracie". Generalnie, jeśli znajdziecie zadbany egzemplarz, który regularnie jeździł do ASO na obowiązkowe przeglądy i aktualizacje softów, to dziś taki samochód nie powinien zaskakiwać awariami. Tym bardziej że to ładne i dobrze wykonane auto, w którym czuć jakość premium. A przy tym funkcjonalne, wygodne (jak na swoje gabaryty) i nowoczesne. Polecamy benzyniaki, szczególnie z mild hybrid (oznaczenie "B").
Volvo XC60 II — dane techniczne
Nadwozie SUV 5d: wym. 4950/1923/1776 mm, rozstaw osi 2984 mm, poj. bagaż. 83-1886 l, prześwit 238 mm (z pneumatyką 227-267 mm).
Silniki benz., R4, wtrysk bezpośredni, turbo, od 300 KM dodatkowo kompresor: 2.0/250 (T5), 250 (B5), 253 (T5 Pol.), 254 (T5), 300 (B6), 310 i 320 (T6), 326 KM (T6 Pol.); turbodiesle, R4: 2.0/190 (D4), 225 i 235 (D5), 235 (B5), 240 KM (D5 Pol.); hybrydy plug-in: 390 i 408 (T8 T.E.), 421 (T8 T.E. Pol.), 456 KM (T8 Rech.).
Volvo XC60 II — awaryjność
Karoseria
Użytkownicy donoszą o hałasującym napędzie szyberdachu, a także o brudzie, który zbiera się pod uszczelkami tylnych drzwi (dostępne nakładki ochronne).
Elektryka
Jest lepiej niż w opisanym obok XC90 II, ale tak czy inaczej, dość często trzeba aktualizować oprogramowanie. Najczęstsze problemy dotyczą zawieszającego się ekranu na konsoli centralnej (również w nowszej wersji, opartej na Androidzie), kłopoty z ładowaniem hybryd plug-in, zapalanie się bez powodu kontrolek informujących o błędach.
Napęd
Najwięcej kłopotów trapi diesle (np. wycieki spod pokrywy zaworów, przypadki uszkodzenia turbosprężarek oraz problem z kolektorem ssącym – ryzyko pożaru) oraz odmiany PHEV.
Zawieszenie
Luzy na dolnych wahaczach z przodu, stuki z tylnej osi, przypadki uszkodzonych kompresorów w zawieszeniu pneumatycznym (wilgoć).
Używane Volvo XC60 II — opinia redakcji
Volvo XC60 II? Czemu nie! Owszem, nie jest to wzorzec bezawaryjności, ale wersje benzynowe, które regularnie odwiedzały serwis, nie powinny psuć się zbyt często. Do tego: ciekawy wygląd, wykończenie premium, bogate wyposażenie wielu samochodów.
Nasza ocena: 5—