Subskrypcja Konto
  • Zaloguj się
  • Nie masz konta? Zarejestruj się
Twoje konto Ustawienia subskrypcji Półka wydań Wyloguj się
Auto Świat
Testujemy na paliwach BP
  • Wiadomości
    • Aktualności
    • Auto Świat - Archiwum
    • Motocykle
    • Multimedia
    • Premiery
    • Targi Samochodowe
    • Turystyka
  • Używane
    • Co warto kupić
    • Rankingi aut używanych
    • Testy długodystansowe
    • Ogłoszenia
  • Porady
    • Prawo
    • Eksploatacja
    • Prawo jazdy
    • Kupno i Sprzedaż
    • Wszystko o LPG
    • Wszystko o silniku
  • Testy
    • Porównania samochodów
    • Testy nowych samochodów
  • Klasyki
    • Oldtimer
    • Youngtimer
  • TV
    • Auto Świat Pit Stop
    • Auta bez ściemy
    • Auto Świat GO
    • Samochód Błażeja
    • Testy i prezentacje
    • Używane bez ryzyka
  • EV
    • Wiadomości
    • Testy
    • Porady
    • UTO
  • Polecamy
    • Sprawdź swój VIN
    • Poradniki zakupowe
    • Testy na prawo jazdy
    • Oferty Dealerów
    • Katalog samochodów
    • Auta elektryczne i hybrydowe
    • Dobry warsztat
    • - Porady dla kierowców
    • - Porady dla warsztatów
  • Treści premium
  • ...

Wybierz samochód

Auto Świat Volvo XC90

Volvo XC90

Volvo XC90

Volvo XC90 to największy dostępny w gamie modelowej szwedzkiej marki SUV i jednocześnie pierwszy tego typu samochód zaprojektowany przez to przedsiębiorstwo motoryzacyjne. Auto pojawiło się na rynku w 2002 roku i bazowało na prototypie ACC (Adventure Concept Car).

Wbrew pozorom, Szwedzi doskonale poradzili sobie z zadaniem i auto szybko zdobyło dużą popularność, szczególnie w USA. Tam też zdobyło tytuł North American Car of the Year 2003. Za bazę posłużyła łyta podłogowa P2x, z której skorzystały m.in. S80 czy V70. Mimo imponujących rozmiarów, auto nie wykazuje zdolności terenowych, choć na żwirowej drodze poradzi sobie zdecydowanie lepiej niż przeciętny kompakt. Mimo wcześniej wspomnianych wymiarów, XC90 prezentuje się zarówno zgrabnie, dynamicznie jak i elegancko.

Wnętrze nie „kipi” luksusem, ale zaprojektowano je aby w bardzo dobrych warunkach przewozić pasażerów, których Volvo może zabrać na swój pokład 5 lub 7. Pojemność bagażnika (uzależniona od ilości pasażerów) waha się od 249 do 530 litrów. Już w podstawowym wyposażeniu można było spotkać takie „rarytasy” jak czujniki cofania, skórzaną tapicerkę, automatyczną klimatyzację czy elektrycznie sterowany fotel z pamięcią ustawienia. Auto przeszło kilka niewielkich liftingów – w 2004, 2006 oraz 2012 roku.

Najmniejszym dostępnym benzyniakiem była 2,5-litrowa jednostka 5-cylindrowa z turbosprężarką generująca 210 KM. Większy, 6-cylindrowy silnik mógł mieć pojemność 2.9 oraz 3.2 litra i rozwijać kolejno 272 oraz 243 KM. Największy silnik, 4,4-litrowe V8 dysponowało mocą 315 KM, jednak wraz z dobrymi osiągami w parze szło bardzo wysokie spalanie. Z silników wysokoprężnych, dostępny był tylko 2,4-litrowy turbodiesel R5 o mocy 163 lub 185 (a później 200) KM. Moc była przekazywana na przednie lub wszystkie koła za pomocą 5- i 6-biegowej skrzyni ręcznej lub 4-, 5- lub 6-stopniowego automatu.

Mimo iż w 2014 roku zakończono produkcję tej odsłony, to w Chinach auto wciąż jest montowane pod nazwą XC Classic i występuje tylko z 2,5-litrowym 22-konnym benzyniakiem.

Po bardzo długiej (bo aż 12-letniej) obecności pierwszej generacji XC90, w 2014 przyszedł czas na drugą odsłonę. Co ciekawe, producenci iż z jego poprzednikiem, „nie łączy go ani jedna śrubka”. Oprócz tego, ci sami chwalili się, iż auto zostało w całości zaprojektowane i wyprodukowane w Szwecji, co wykorzystano oczywiście do celów marketingowych. Auto zostało zbudowane na płycie podłogowej SPA, która dzięki swojej „elastyczności” przystosowywania ma służyć do produkcji innych modeli Volvo.

Z zewnątrz auto wyraźnie różni się od poprzednika. Jest bardziej potężne, eleganckie i luksusowe. Wnętrze rozpieszcza przestronnością, a wykończenie i jakość użytych do tego materiałów robią wrażenie. XC90 może ze sobą zabrać 5 lub 7 pasażerów (w najwyższej wersji Excellence przewidziano jedynie 4 miejsca).

Do napędu posłużyła nowa rodzina 2-litrowych, 4-cylindrowych silników zarówno benzynowych jak i wysokoprężnych, W pierwszy przypadku jednostka dostępna jest w wariancie 254- oraz 320-konnym, a w drugim – 190- oraz 235-konnym (początkowo 225 KM). Oprócz tego auto można zamówić w wersji hybrydowej Plug-in. Wtedy otrzymujemy 320-konny silnik benzynowy który odpowiada za napęd przedniej osi, oraz 87-konny silnik elektryczny które zadaniem jest napędzanie kół tylnych. Łączna moc układu wynosi 407 KM. Moment obrotowy, w zależności od wersji silnikowej, trafia na przednią lub obie osie, a jedyną dostępna przekładnią, jest 8-biegowy automat.

Głównymi rywalami Volvo XC90 są m.in. Range Rover, Audi Q7 oraz Mercedes-Benz GLS.

Volvo XC90 - generacje

Volvo XC90 I (2002&nbsp-&nbsp2014)

Volvo XC90 I (2002 - 2014)

Volvo XC90 II (2015&nbsp-&nbsp)

Volvo XC90 II (2015 - )

Volvo XC90 - powiązane artykuły

15 aut, które można kupić za 30 tys. zł, ale lepiej tego nie robić

15 aut, które można kupić za 30 tys. zł, ale lepiej tego nie robić

Rynek aut za ok. 30 tys. zł jest przeogromny. Niestety nie brakuje na nim aut-pułapek. Ich zakup to dopiero początek wydatków. Na naszej liście znalazły się nie tylko auta luksusowe. Są też miejskie, które na pierwszy rzut oka nie powinny być obciążeniem dla domowego budżetu. Podczas eksploatacji okazuje się, że jest inaczej.
Używane Volvo XC90 II - nie jest idealnym samochodem, ale ma kilka zalet

Używane Volvo XC90 II - nie jest idealnym samochodem, ale ma kilka zalet

Volvo jako jeden z nielicznych producentów ciągle jest obecne w klasie aut luksusowych oraz dużych SUV-ów, dzielnie stawiając czoła niemieckiej konkurencji. Volvo XC90 II jest atrakcyjne wizualnie, ma obszerne i wygodne wnętrze oraz dynamiczne silniki. Dlatego nie dziwne, że sprzedaje się nieźle – również na rynku wtórnym. Pozostają jednak pytania o koszty eksploatacji – czy nie są zbyt wysokie, czy można zaufać technice Volvo?
Kombi czy SUV – co wybrać?

Kombi czy SUV – co wybrać?

Czy SUVy rzeczywiście są takie dobre i warte wyższej ceny niż porównywalne kombi? Sprawdzamy to na przykładzie 10 pojedynków SUVów z kombi i radzimy, który model wybrać.
Na cel brali luksusowe samochody. Policjanci szybko ich "ustalili"

Na cel brali luksusowe samochody. Policjanci szybko ich "ustalili"

We Wrocławiu złodzieje ukradli dwa luksusowe samochody. Policjanci w ekspresowym tempie ustalili, kto to zrobił i równie szybko odzyskali oba pojazdy. Już po zatrzymaniu mężczyzn okazało się, że przestępcy mają więcej na sumieniu niż tylko kradzież aut.
Dobrze znasz te samochody, ale czy wiesz, kiedy je produkowano?

Dobrze znasz te samochody, ale czy wiesz, kiedy je produkowano?

Czas szybko leci, łatwo więc można zapomnieć, kiedy świetnie znany samochód trafił do produkcji lub kiedy z niej zniknął. Chcesz sprawdzić swoją wiedzę? Pytamy o słynne modele. No i o dwa znane wyłącznie ekspertom.
Nie żyje Peter Horbury. To on zrewolucjonizował design Volvo

Nie żyje Peter Horbury. To on zrewolucjonizował design Volvo

Zmarł Peter Horbury, który w latach 90. radykalnie zmienił wygląd samochodów Volvo i odpowiadał m.in. za stylistykę SUV-a XC90. Nawet dziś, 20 lat później, szwedzka firma trzyma się estetyki zainicjowanej przez Anglika.
Tak wyglądały pierwsze SUV-y znanych marek

Tak wyglądały pierwsze SUV-y znanych marek

Dacia oferowała jednego z pierwszych kompaktowych SUV-ów na świecie, pierwszy Range Rover początkowo nie miał nawet dywaników, a Toyota RAV4 mogła w ogóle nie powstać. Jak wyglądały pierwsze SUV-y firm, które dziś zarabiają na nich krocie?
Używane SUV-y Volvo. Sprawdzamy popularne modele

Używane SUV-y Volvo. Sprawdzamy popularne modele

SUV-y nowe i używane od kilku lat dominują na rynku. Dlatego nikogo nie powinno dziwić to, że w Volvo, które od lat było kojarzone z praktycznymi, bezpiecznymi kombiakami, też trzon oferty stanowią takie modele jak XC60 oraz XC90. Czy takie auto po kilku latach od opuszczenia salonu nadal jest ciekawą propozycją? Sprawdzamy to na przykładzie dwóch modeli. Jednak jeśli chodzi o Volvo XC60, to pod uwagę bierzemy dwie generacje tego modelu, a w przypadku Volvo XC90 obecną odsłonę produkowaną od 2015 r.
Silniki Volvo - który warto wybrać, szukając używanego auta

Silniki Volvo - który warto wybrać, szukając używanego auta

Volvo potrafi budować nie tylko bezpieczne samochody, lecz także bardzo solidne silniki. W naszym zestawieniu prezentujemy te, które są szczególnie godne polecenia pod względem trwałości i kosztów eksploatacji.
Firmy wydłużają cykle produkcyjne swoich najlepszych modeli. Dlaczego tak się dzieje?

Firmy wydłużają cykle produkcyjne swoich najlepszych modeli. Dlaczego tak się dzieje?

Nowy Volkswagen Golf za cztery lata? Zapomnij. To już nie te czasy. Coraz więcej kluczowych graczy motoryzacyjnych wydłuża cykle produkcyjne swoich aut poza niepisane normy. I nie chodzi tu o niszowe modele, ale o lokomotywy sprzedaży. Dlaczego? Znamy co najmniej dwóch "winowajców".
Hybrydy plug-in z największym zasięgiem na prądzie – ranking. Co ładuje się zbyt wolno, co ma osiągi lepsze niż w papierach?

Hybrydy plug-in z największym zasięgiem na prądzie – ranking. Co ładuje się zbyt wolno, co ma osiągi lepsze niż w papierach?

Która hybryda plug-in potrafi realnie przejechać najdalej na jednym ładowaniu akumulatora? Na podstawie własnych pomiarów na tej samej trasie przygotowaliśmy zestawienie 10 najlepszych PHEV-ów. Prezentujemy modele, które w naszych testach wykazały się największym zasięgiem w trybie elektrycznym.
Osiem samochodów bez sensu. Czy wszystkie poniosły porażki?

Osiem samochodów bez sensu. Czy wszystkie poniosły porażki?

Samochody są od wzbudzania emocji, ale jeśli spojrzymy na te osiem modeli chłodnym okiem, to dojdziemy do wniosku, że nigdy nie powinny były powstać. Dlaczego? Czemu Volkswagen Phaeton, Honda CR-Z, Volvo XC90 bez V8 i pozostała piątka nie miały sensu? No i jak im poszło na rynku? Czy skończyły marnie?
Silnik Volvo 2.0 VEA. Czy mniej cylindrów to więcej kłopotów?

Silnik Volvo 2.0 VEA. Czy mniej cylindrów to więcej kłopotów?

Silniki R4 to nie jest dla szwedzkiej marki nowość. Nowością jest to, że od pewnego czasu większych motorów w Volvo nie ma. Szkoda tylko, że początkowo trwałość silnika VEA była średnia.
Używane SUV-y w cenie nowej Dacii Duster. TOP5

Używane SUV-y w cenie nowej Dacii Duster. TOP5

Nowa Dacia Duster przeszła kolejny, tym razem minimalny lifting. Cena, wciąż jest atrakcyjna, ale za 80-90 tys. zł na rynku wtórnym też sporo znajdziecie. Postanowiliśmy wybrać dla Was kilka dużych, używanych SUV–ów, które można kupić w cenie nowej Dacii Duster.
Volvo to za mało. Jak chińskie Geely kupowało udziały w kolejnych europejskich legendach

Volvo to za mało. Jak chińskie Geely kupowało udziały w kolejnych europejskich legendach

Geely ma Volvo i Lotusa. Jest współwłaścicielem Smarta oraz kluczowym udziałowcem Mercedesa, koreańskiej filii Renault, a od niedawna także Astona Martina. Chiński holding wyrasta na jednego z najważniejszych graczy europejskiej motoryzacji.
Pożegnanie z wielkimi silnikami. Ostatnie V12 BMW i Mercedesa-AMG oraz V8 od Volvo, Toyoty i Volkswagena

Pożegnanie z wielkimi silnikami. Ostatnie V12 BMW i Mercedesa-AMG oraz V8 od Volvo, Toyoty i Volkswagena

Były wielkie i mocne, a i tak wyparła je elektromobilność. Przy coraz ostrzejszych normach emisji 12-, 8-, a nawet 6-cylindrowe silniki tracą rację bytu. W Europie z V6 wycofały się już Kia, Opel i Skoda, z V8 Volvo, Toyota oraz VW, a z 12-tłokowych jednostek – Audi, BMW i Mercedes-AMG. Kiedy to się stało? Jak wyglądały modele, które "zgasiły światło"?
Volvo wycofało ręczną skrzynię biegów. Wkrótce zrezygnuje z diesla

Volvo wycofało ręczną skrzynię biegów. Wkrótce zrezygnuje z diesla

Przełomowe zmiany w ofercie Volvo! Z polskiego cennika zniknęła właśnie ostatnia wersja z ręczną skrzynią biegów, a w przyszłym roku ma dojść do kolejnej rewolucji: w kwietniu 2024 r. planowane jest wyprodukowanie ostatniego osobowego Volvo z silnikiem Diesla.
Test systemów start-stop - po co to komu? Czy wiesz, że przez to tracisz 3 godziny rocznie?

Test systemów start-stop - po co to komu? Czy wiesz, że przez to tracisz 3 godziny rocznie?

Systemy start-stop mają obniżać zużycie paliwa i chronić środowisko. Korzyści są raczej symboliczne, ale zawsze to coś. Niestety, jednocześnie te układy dość ospale pracują...
Volvo XC90 B5 - udowadnia, że diesel nadal ma sens

Volvo XC90 B5 - udowadnia, że diesel nadal ma sens

Diesle w odwrocie, nikt nie chce kupować aut z silnikami diesla, diesel to zło, diesel powinien zostać zakazany. Takie hasła ostatnio są bardzo popularne. Jednak wiele osób je wypowiadających nie zdaje sobie sprawy z tego, że silnik diesla z roku 2022 to nie jest ten sam silnik diesla z roku 2000 czy lat 90. ubiegłego wieku. Bo w ciągu ostatnich lat producenci samochodów wydali miliardy dolarów, na to, aby silnik wysokoprężny uczynić mniej uciążliwym dla środowiska. Efekt to niskie zużycie paliwa oraz zasięgi nieosiągalne przez auta elektryczne. Oczywiście taki rodzaj napędu nie jest dla każdego i nie każdy powinien wybierać silnik wysokoprężny. Ale jeśli często jeździsz w długie trasy to...
Odróżnisz miejskie auto od kompaktowego? Quiz

Odróżnisz miejskie auto od kompaktowego? Quiz

Toyota Corolla to kompakt czy miejski samochód? Jeśli dobrze się orientujesz w motoryzacyjnych segmentach, masz szansę na maksymalną liczbę punktów!
Pokaż więcej

Darmowe sprawdzenie vin

Wprowadź Numer VIN
i sprawdź historię Pojazdu

Katalog Samochodów Auto Świat

ABARTH ALFA ROMEO ALPINA ALPINE ASTON MARTIN AUDI BENTLEY BMW BUICK CADILLAC CHEVROLET CHRYSLER CITROËN CUPRA DACIA DS FERRARI FORD Fiat HONDA Hyundai INFINITI JAGUAR JEEP KIA LADA LAMBORGHINI LANCIA LAND ROVER LEXUS MASERATI MAYBACH MAZDA MERCEDES-BENZ MINI (BMW) Mitsubishi NISSAN OPEL PEUGEOT Porsche RENAULT SAAB SEAT SSANGYONG SUBARU SUZUKI Skoda TATA Toyota VOLKSWAGEN Volvo WAZ LADA
  • Reklama w AutoSwiat.pl
  • Redakcja
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Usługi IT
  • Mapa serwisu
Polecane serwisy
  • KomputerSwiat.pl
  • Newsweek
  • Przegląd sportowy
  • Literia
  • Program TV
  • Pogoda
© 2023 Ringier Axel Springer Polska sp. z o.o.
Powered by Ring Publishing
Developed by RAS Tech