W latach 70., 80. i na początku 90. samochody Volvo słynęły z dość zasadniczych, niezbyt opływowych i pudełkowatych kształtów. Ich symbolem stały się m.in. modele 244, 245, 740, 440 oraz 850. W 1991 r. głównym designerem tej firmy został Anglik Peter Horbury, który wywołał jedną z największych rewolucji w historii motoryzacyjnego designu.

Przeczytaj także: 40 lat temu zakończono produkcję Syreny. Poznaj jej dziewięć niesamowitych historii

Peter Horbury: stał za designem Volvo XC90

Zapowiedzią rewolucji i manifestem zmian zostało prototypowe Volvo ECC, czyli Environmental Concept Car, duży sedan z 1992 r. Wówczas jeszcze mało kto się spodziewał, że to auto — tak inne od ówczesnych Volvo — zmieni się w topowy model tej marki, czyli pierwszą generację Volvo S80, przedstawioną w 1998 r.

Peter Horbury urodził się w 1950 r. w mieście Alnwich, położonym w angielskim hrabstwie Northumberland. 24 lata później ukończył Royal College of Art, jedną z najbardziej prestiżowych uczelni designu na Ziemi. Karierę zaczynał od zaprojektowania grilla dla Simki Horizon, niepozornego kompaktowego samochodu, produkowanego w latach 1978-1986 i zdobywcy tytułu europejskiego Samochodu Roku 1979.

Peter Horbury przeniósł się do Volvo w 1979 r., gdzie został jednym z kluczowych stylistów genialnego Volvo 480 (1985-1995). Najlepsze miało jednak dopiero nadejść.

Volvo XC90 (pierwsza generacja; 2002-2014; wersja z V8) Foto: Volvo Cars
Volvo XC90 (pierwsza generacja; 2002-2014; wersja z V8)

W latach 90., pod kierownictwem Petera Horbury, design Volvo przeszedł rewolucją, jaką rzadko się spotyka w motoryzacyjnym wzornictwie. Volvo porzuciło pudełkowate kształty na rzecz pięknych, opływowych, ale i pełnych indywidualizmu linii. Horbury nadzorował stylistykę m.in. pierwszych generacji modeli S80, S60 i V50 oraz drugiego wcielenia S40, a przede wszystkim pierwszego seryjnego SUV-a w dziejach Volvo, czyli XC90 I (2002-2014).

Peter Horbury: od Volvo do Lotusa

W 2002 r. Horbury został szefem designu Premier Automotive Group, czyli oddziału Forda skupiającego jego marki premium (wówczas do amerykańskiego koncernu należało nie tylko Volvo Cars, ale także Aston Martin, Jaguar i Land Rover). W 2009 r. Anglik wrócił na stanowisko głównego stylisty Volvo Cars, zaś w 2011 r. został szefem designu całego Geely Holding Group, koncernu, który w 2010 r. kupił Volvo Cars, a w 2017 r. nabył 51 proc. udziałów w Lotus Group. I to właśnie stylistom Lotus Group od 2021 r. szefował Peter Horbury.

Przeczytaj także: Volvo w chińskich rękach. Czy przejęcie przyniosło sukces czy porażkę?

Wiosną 2010 r. miałem zaszczyt przeprowadzić wywiad z Peterem Horbury. Był świetnym rozmówcą: błyskotliwym, sypiącym anegdotami, ciepłym i serdecznym. A współczesne modele Volvo, włącznie z najnowszymi EX90 i EX30, nadal bazują na estetyce wprowadzonej przez Anglika.