Logo
WiadomościAktualnościVolkswagen będzie musiał zamknąć fabryki elektryków w Niemczech. Na kilka dni

Volkswagen będzie musiał zamknąć fabryki elektryków w Niemczech. Na kilka dni

Opracowanie: 
  • Filip Trusz

Volkswagen ma problem. Popyt na samochody elektryczne niemieckiej marki nie jest tak duży, jak zakładano, co wymusza dość poważne kroki. Dwie fabryki w Niemczech będą musiały zaprzestać produkcji na kilka dni. To kolejne niepokojące doniesienia o niemieckim przemyśle.

Produkcja Volkswagena ID.3 w Zwickau
Volkswagen
Produkcja Volkswagena ID.3 w Zwickau
  • Fabryki w Zwickau i Hanowerze będą zamknięte na kilka dni w październiku, a zakład w Emden zmniejszy liczbę zmian produkcyjnych
  • Wszystko przez mniejsze zainteresowanie elektrykami niż zakładano
  • Volkswagen planuje do 2030 r. redukcję zatrudnienia o 35 tys. osób oraz zmniejszenie mocy produkcyjnych w niemieckich zakładach o 734 tys. sztuk rocznie. Jednak aktualne ruchy nie są częścią tego wielkiego planu restrukturyzacji
  • Co ciekawe, VW reaguje na wolniejszy rozwój elektromobilności. Lada chwila wprowadzi pełną hybrydę HEV, która zadebiutuje w nowym VW T-Rocu, oferując dwa warianty mocy i przedni napęd. Jej sercem będzie silnik 1.5 TSI evo2

Dosłownie parę dni temu dowiedzieliśmy się o problemach Boscha. Koncern zamierza zwolnić ok. 13 tys. osób. Firma musi ciąć koszty — także z powodu wolniejszego tempa przechodzenia na elektromobilność i spadku zainteresowania samochodami z silnikiem Diesla. Do największych zwolnień dojdzie w Niemczech. Dokładnie opisywaliśmy to w oddzielnym materiale: Niemiecki gigant chce zwolnić aż 13 tys. osób. To m.in. przez spadek popytu na diesle Teraz Bloomberg donosi o problemach Volkswagena. Nie aż tak poważnych. Ale to kolejne wiadomości, które pokazują, że u naszych sąsiadów nie dzieje się dobrze.

Dlaczego Volkswagen musi zamknąć na kilka dni swoje fabryki?

W październiku stanąć będą musiały dwie niemieckie fabryki marki. Pierwsza to Zwickau, a Bloomberg w swoim raporcie wskazuje, że problemem jest sytuacja Audi Q4 e-tron. Samochód cieszył się zainteresowaniem klientów w USA, ale to spadło ze względu na wprowadzone przez administrację Donalda Trumpa cła. Na kilka dni stanie też Hanower, gdzie powstaje ID. Buzz oraz Multivan.

Kolejna fabryka, która ma problemy to Emden, gdzie produkowane są Volkswageny ID.4 i ID.7. To zakłady, gdzie produkowane są tylko samochody elektryczne, a popyt na nie jest mniejszy niż zakładano. Tutaj raczej nie będzie przerwy w produkcji, a likwidacja jednej zmiany.

Powodem takich ruchów VW jest zbyt mały popyt na elektryki. Choć w Europie ciągle rośnie, a VW ostatnio notuje na Starym Kontynencie bardzo dobre liczby, to jest to niewystarczające.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Czy Volkswagen zamknie swoje fabryki w Niemczech? Nie teraz, ale ma takie plany

Temat zamykania fabryk Volkswagena na pewno jeszcze powróci, ponieważ to część planu restrukturyzację. Do 2030 r. zaplanowano "społecznie odpowiedzialną" redukcję zatrudnienia o 35 tys. osób.

Firma dostosowuje moce produkcyjne w niemieckich fabrykach Grupy Volkswagen. Dzięki temu uda się obniżyć koszty pracy o 1,5 mld euro rocznie. Kolejne oszczędności mają doprowadzić do zmniejszenia kosztów o ponad 4 mld euro rocznie w perspektywie średnioterminowej. Ponadto planowane jest zmniejszenie mocy produkcyjnych o 734 tys. sztuk w niemieckich zakładach.

Niemcy polubili Volkswagena ID.7. Wolą go od Tesli
Niemcy polubili Volkswagena ID.7. Wolą go od TesliShutterstock/Alexander Fedosov

Jakie samochody elektryczne sprzedaje Volkswagen?

Volkswagenowi brakuje jeszcze bazowego elektryka, który zbliża się wielkimi krokami i Niemcy zapowiadają go od dłuższego czasu kolejnymi konceptami. Aktualnie w Polsce można kupić:

  • kompaktowego VW ID.3,
  • mierzącego 4584 mm SUV-a VW ID.4,
  • jego modnie ściętą w stylu coupe odmianę VW ID.5,
  • dużego, bo prawie pięciometrowego VW ID.7, który dostępny jest jako liftback lub kombi,
  • i choć należy do użytkowego oddziału marki, to nie sposób nie wspomnieć o vanie ID. Buzz.
Volkswagen ID.7 i ID.7 Touring: wygodne elektryki z dużym zasięgiem
Volkswagen ID.7 i ID.7 Touring: wygodne elektryki z dużym zasięgiemŻródło: Auto Świat / Piotr Szypulski

Czy Volkswagen ma pełną hybrydę? Lada chwila

Warto wspomnieć, że niemiecka marka zauważyła trendy na rynku i coraz większą popularność samochodów hybrydowych. Do tej pory koncern miał w swoim portfolio hybrydy miękkie (mHEV) oraz ładowane z gniazdka PHEV. To się zmieni, ponieważ na horyzoncie widać już pełną hybrydę HEV. "Taką jak w Toyocie". Oczywiście tu mocno upraszczamy, ale wiadomo, o co chodzi.

Pełna hybryda powstanie na bazie 1.5 TSI evo2. Zadebiutuje właśnie, zapewne w przyszłym roku, w nowym VW T-Rocu. Wiemy, że będą dwa warianty mocy (136 lub 170 KM, w obu 306 Nm), a hybrydowy T-Roc będzie przednionapędowy. Wykorzystana skrzynia, pojemność akumulatora, osiągi czy spalanie nie są jeszcze podawane. Z czasem nowy napęd trafi do innych modeli marki i koncernu.

Układ napędowy typu full hybrid (HEV) w Volkswagenie
Układ napędowy typu full hybrid (HEV) w VolkswagenieŻródło: Auto Świat / Filip Trusz
Opracowanie: 
  • Filip Trusz