EV Wiadomości Taki będzie najmniejszy i najtańszy SUV Volkswagena z rodziny ID.

Taki będzie najmniejszy i najtańszy SUV Volkswagena z rodziny ID.

Zgodnie z zapowiedzią podczas targów IAA Mobility w Monachium Volkswagen zaprezentował model ID. Cross. To jeszcze prototyp, ale bliski produkcji. Zapowiada elektrycznego SUV-a w segmencie T-Crossa i będzie jedną z czterech ważnych premier rynkowych koncernu w najbliższym czasie. Wszystkie mają mieć atrakcyjne ceny.

Thomas Schäfer, dyrektor generalny marki Volkswagen, obok zaprezentowanego modelu ID. Cross Concept
Zobacz galerię (12)
Volkswagen
Thomas Schäfer, dyrektor generalny marki Volkswagen, obok zaprezentowanego modelu ID. Cross Concept
  • Model ID. Cross ma być elektrycznym odpowiednikiem T-Crossa. Premierę wersji produkcyjnej zaplanowaną na lato 2026 r.
  • To jeden z czterech zapowiadanych modeli samochodów z segmentu podstawowego
  • Prototyp bazuje na platformie MEB, oferuje zasięg do 420 km i przestronne wnętrze z 450-litrowym bagażnikiem

Nowy ID. Cross Concept jest częścią szerokiej strategii Volkswagena i pozostałych marek z grupy Core, w której skład wchodzą jeszcze Seat, Cupra i Skoda, mającej na celu wprowadzenie do sprzedaży przystępnych cenowo samochodów z segmentu podstawowego.

Volkswagen ID. Cross oraz zakamuflowane ID. Polo i ID. Polo GTI
Volkswagen ID. Cross oraz zakamuflowane ID. Polo i ID. Polo GTIVolkswagen

To czwarty prototyp Volkswagena. Premiera wersji produkcyjnej ID. Crossa nastąpi latem 2026 r. Wcześniej, w połowie przyszłego roku, zadebiutuje ID. Polo (seryjna wersja ID.2 all), a nieco później jego sportowa odmiana GTI. Oba modele, jeszcze w kamuflażu, można oglądać na targach w Monachium. Najmniejszy ID. Every1 (nie podano jeszcze ostatecznej nazwy) trafi do sprzedaży w 2027 r.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Volkswagen ID. Cross: nowy wygląd

Volkswagen ID. Cross Concept przedstawia nowy jeżyk projektowania określany jako "Pure Positive". Jak tłumaczy Andreas Mindt, główny projektant marki, "opiera się on na trzech filarach stylistycznych: stabilności, atrakcyjności i — sekretnym składniku — i zgodnie z nimi będzie projektowany każdy nowy model Volkswagena. Stawiamy przy tym na czystą i mocną formę, wizualną stabilność oraz pozytywny, atrakcyjny wygląd pojazdów". Mindt dodaje: "Volkswagen musi być atrakcyjny, niepowtarzalny i chcemy, by zachwycał swoim charakterem. Dlatego w ID. CROSS Concept celowo nawiązujemy – to nasz ‘sekretny składnik’ – do ikon naszej marki, takich jak Golf i Bulli. Na przykład w obszarze słupków C i prostej dolnej linii okien".

Volkswagen ID. Cross
Volkswagen ID. CrossVolkswagen

Koncern z Wolfsburga zamierza wyraźnie podkreślać swoje dziedzictwo. Nie chodzi tylko o wygląd nowych modeli, ale także o ogłoszoną niedawno strategię ich nazewnictwa. Niemcy wykorzystają dobrze znane oznaczenia Volkswagenów — jako pierwsze Polo i GTI — również w przypadku samochodów elektrycznych. ID. Cross będzie z kolei elektrycznym odpowiednikiem spalinowego T-Crossa.

Miejski VW ID. Cross zaskakuje obszernym wnętrzem

ID. Cross Concept mierzy 4161 mm długości, 1839 mm szerokości i 1588 mm wysokości, więc ma zbliżone wymiary do wspomnianego już T-Crossa. Nowy model ma jednak znacznie przestronniejsze wnętrze i aż 450-litrowy bagażnik (dodatkowe 25 litrów zapewnia tzw. "frunk", czyli schowek pod przednią maską).

To pojazd koncepcyjny, więc wyróżnia się aż 21-calowymi felgami aluminiowymi. Specjalne są opony marki Goodyear, które po bokach mają wzorki pasujące do tych na obręczach.

Volkswagen podkreśla, że obsługa będzie łatwa i intuicyjna, ponieważ wyświetlacze (11-calowy Digital Cockpit i 13-calwoy ekran dotykowy) połączono z intuicyjnymi strukturami menu, sterowaniem głosowym i fizycznymi przyciskami do bezpośredniej obsługi wybranych funkcji (na kokpicie i na kierownicy).

Volkswagen ID. Cross
Volkswagen ID. CrossVolkswagen

Jaki napęd ma Volkswagen ID. Cross?

Koncepcyjny model z napędem na przednie koła powstał na platformie MEB, która w przyszłości będzie stale ulepszana, m.in. w zakresie silników, akumulatorów i oprogramowania, tworząc platformę MEB+. Prototyp napędza silnik elektryczny o mocy 211 KM. Prognozowany zasięg pojazdu wynosi do 420 km według normy WLTP.

Małego SUV-a przystosowano do ciągnięcia przyczepy z hamulcem o masie do 1,2 tony. Z kolei maksymalne obciążenie haku wynosi 75 kg. To dobre informacje dla aktywnych osób, które chciałyby wybrać się ID. Crossem na kemping lub z dwoma rowerami, również elektrycznymi.

Autor Krzysztof Słomski
Krzysztof Słomski
Wydawca AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji