- Model ID. Cross ma być elektrycznym odpowiednikiem T-Crossa. Premierę wersji produkcyjnej zaplanowaną na lato 2026 r.
- To jeden z czterech zapowiadanych modeli samochodów z segmentu podstawowego
- Prototyp bazuje na platformie MEB, oferuje zasięg do 420 km i przestronne wnętrze z 450-litrowym bagażnikiem
Nowy ID. Cross Concept jest częścią szerokiej strategii Volkswagena i pozostałych marek z grupy Core, w której skład wchodzą jeszcze Seat, Cupra i Skoda, mającej na celu wprowadzenie do sprzedaży przystępnych cenowo samochodów z segmentu podstawowego.
To czwarty prototyp Volkswagena. Premiera wersji produkcyjnej ID. Crossa nastąpi latem 2026 r. Wcześniej, w połowie przyszłego roku, zadebiutuje ID. Polo (seryjna wersja ID.2 all), a nieco później jego sportowa odmiana GTI. Oba modele, jeszcze w kamuflażu, można oglądać na targach w Monachium. Najmniejszy ID. Every1 (nie podano jeszcze ostatecznej nazwy) trafi do sprzedaży w 2027 r.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoVolkswagen ID. Cross: nowy wygląd
Volkswagen ID. Cross Concept przedstawia nowy jeżyk projektowania określany jako "Pure Positive". Jak tłumaczy Andreas Mindt, główny projektant marki, "opiera się on na trzech filarach stylistycznych: stabilności, atrakcyjności i — sekretnym składniku — i zgodnie z nimi będzie projektowany każdy nowy model Volkswagena. Stawiamy przy tym na czystą i mocną formę, wizualną stabilność oraz pozytywny, atrakcyjny wygląd pojazdów". Mindt dodaje: "Volkswagen musi być atrakcyjny, niepowtarzalny i chcemy, by zachwycał swoim charakterem. Dlatego w ID. CROSS Concept celowo nawiązujemy – to nasz ‘sekretny składnik’ – do ikon naszej marki, takich jak Golf i Bulli. Na przykład w obszarze słupków C i prostej dolnej linii okien".
Koncern z Wolfsburga zamierza wyraźnie podkreślać swoje dziedzictwo. Nie chodzi tylko o wygląd nowych modeli, ale także o ogłoszoną niedawno strategię ich nazewnictwa. Niemcy wykorzystają dobrze znane oznaczenia Volkswagenów — jako pierwsze Polo i GTI — również w przypadku samochodów elektrycznych. ID. Cross będzie z kolei elektrycznym odpowiednikiem spalinowego T-Crossa.
Miejski VW ID. Cross zaskakuje obszernym wnętrzem
ID. Cross Concept mierzy 4161 mm długości, 1839 mm szerokości i 1588 mm wysokości, więc ma zbliżone wymiary do wspomnianego już T-Crossa. Nowy model ma jednak znacznie przestronniejsze wnętrze i aż 450-litrowy bagażnik (dodatkowe 25 litrów zapewnia tzw. "frunk", czyli schowek pod przednią maską).
To pojazd koncepcyjny, więc wyróżnia się aż 21-calowymi felgami aluminiowymi. Specjalne są opony marki Goodyear, które po bokach mają wzorki pasujące do tych na obręczach.
Volkswagen podkreśla, że obsługa będzie łatwa i intuicyjna, ponieważ wyświetlacze (11-calowy Digital Cockpit i 13-calwoy ekran dotykowy) połączono z intuicyjnymi strukturami menu, sterowaniem głosowym i fizycznymi przyciskami do bezpośredniej obsługi wybranych funkcji (na kokpicie i na kierownicy).
Jaki napęd ma Volkswagen ID. Cross?
Koncepcyjny model z napędem na przednie koła powstał na platformie MEB, która w przyszłości będzie stale ulepszana, m.in. w zakresie silników, akumulatorów i oprogramowania, tworząc platformę MEB+. Prototyp napędza silnik elektryczny o mocy 211 KM. Prognozowany zasięg pojazdu wynosi do 420 km według normy WLTP.
Małego SUV-a przystosowano do ciągnięcia przyczepy z hamulcem o masie do 1,2 tony. Z kolei maksymalne obciążenie haku wynosi 75 kg. To dobre informacje dla aktywnych osób, które chciałyby wybrać się ID. Crossem na kemping lub z dwoma rowerami, również elektrycznymi.