- W Chinach otwarto najwyższy most drogowy na świecie, zawieszony 625 metrów nad ziemią
- Most skraca czas przejazdu z dwóch godzin do dwóch minut
- •Konstrukcja pobiła dwa światowe rekordy
Budowa mostu w chińskiej prowincji Kuejczou trwała trzy lata. Przeprawa łączy powiaty Zhenfeng i Guanling. Chińskie media donoszą, że nowa przeprawa pozwoliła na skrócenie czasu przejazdu pomiędzy tymi miejscowościami z dwóch godzin do dwóch minut. Nowy most zbudowano się nad kanionem Huajiang. Jego wysokość odpowiada ponad 200-piętrowemu wieżowcowi.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo- Przeczytaj także: Zaparkowali 306 ton na nowym moście na Wiśle. Stanął zamiast obiektu sprzed 70 lat
Jakie rekordy pobił nowy most w Kuejczou?
Konstrukcja mostu w prowincji Kuejczou pobiła dwa światowe rekordy. Jest on zarówno najwyższym, jak i najdłuższym mostem drogowym na świecie. Całkowita długość obiektu wynosi 2890 metrów, a główne przęsło, przerzucone nad rzeką Beipan, mierzy 1420 metrów. Do budowy wykorzystano 93 stalowe kratownice o łącznej masie przekraczającej 21 tys. ton, co stanowi trzykrotność wagi Wieży Eiffla.
Gdzie powstał najwyższy most drogowy na świecie?
Chińskie media — serwis PengPai — zwracają uwagę, że górzysta prowincja Kuejczou stała się "światowym centrum budowy mostów". W regionie tym znajduje się około 32 tys. gotowych lub powstających przepraw, a niemal połowa ze 100 najwyższych mostów świata zlokalizowana jest właśnie tutaj. Spośród 50 najwyższych mostów na świecie, tylko trzy znajdują się poza granicami Chin.
Nowy most w Kuejczou przewyższył dotychczasowego rekordzistę, most Duge, o 60 metrów. Oba obiekty dzieli zaledwie 200 kilometrów, co podkreśla skalę inwestycji infrastrukturalnych prowadzonych w tym regionie.
Dzięki otwarciu mostu nad rzeką Beipan, mieszkańcy powiatów Zhenfeng i Guanling zyskali szybkie i wygodne połączenie. Przejazd, który wcześniej zajmował dwie godziny, teraz trwa zaledwie dwie minuty. Chińscy inżynierowie podkreślają, że tego typu inwestycje są możliwe dzięki doświadczeniu zdobytemu przy realizacji wcześniejszych projektów mostowych w trudnym, górzystym terenie.
Jakie są najdłuższe mosty w Polsce?
Polskie drogi także kryją wiele inżynieryjnych perełek. Wśród nich znajdują się mosty, które nie tylko ułatwiają komunikację, ale również zachwycają rozwiązaniami technologicznymi. Najdłuższe mosty w Polsce, choć imponujące, są znacznie krótsze niż ich światowe odpowiedniki — jak chiński Danyang–Kunshan Grand Bridge o długości 165 km. W Polsce za to rekordowy most ma prawie dwa kilometry.
Jaki jest największy most w Warszawie?
W stolicy najbardziej znane przeprawy to Most Świętokrzyski i Siekierkowski, które dzięki podświetleniu stały się stałym elementem nocnego krajobrazu. Jednak największym mostem w Warszawie jest nowoczesna konstrukcja, Most Południowy, oficjalnie nazwany Mostem im. Anny Jagiellonki. Jest kluczową częścią Południowej Obwodnicy Warszawy wchodzącej w skład drogi ekspresowej S2.
Most o długości 1505 m składa się z trzech segmentów, w tym przęsła głównego, które rozciąga się na 533,6 m, oraz dwóch estakad nad terenami zalewowymi. Jedna z nich mierzy 342,8 m (zlokalizowana po stronie Wilanowa), a druga 629 m (od strony Wawra). Most wyposażono w cztery pasy ruchu w każdym kierunku oraz ciągi pieszo-rowerowe, co przyczyniło się do znacznej poprawy przepustowości oraz komfortu podróży.
Gdzie jest najdłuższy most wantowy w Polsce?
Nieco dłuższy od warszawskiego Mostu Południowego jest Most Solidarności w Płocku, liczący 1712 m. Oddany do użytku w 2007 roku, jest najdłuższą konstrukcją wantową w Polsce oraz tej części Europy. Projekt opracowany w latach 90. zaowocował mostem wspartym na 56 cięgnach o różnej liczbie splotów (od 47 do 84), co zapewnia mu wyjątkową wytrzymałość.
Koszt tej inwestycji wyniósł około 190 mln zł. Głównym elementem konstrukcji jest rekordowe przęsło o długości 375 m.
Gdzie jest najwyższy most w Polsce?
Nie sposób także przeoczyć Mostu Rędzińskiego we Wrocławiu, którego pylon osiąga wysokość 122 m, co czyni go najwyższym w Polsce. Przeprawa o długości 1742 m jest największym żelbetowym mostem na świecie pod względem powierzchni. Imponująca rozpiętość lin wynosi 612 m.
Projekt tej konstrukcji powstał w Zespole Badawczo-Projektowym "Mosty — Wrocław". Koszt budowy wyniósł 576 mln zł, a efekt końcowy nie tylko usprawnił komunikację w regionie, ale również zyskał status jednej z najciekawszych inwestycji drogowych w Polsce.
Jakie są najdłuższe mosty w Polsce? Mamy dwa rekordy
Na podium najdłuższych polskich przepraw znajduje się most w Kwidzynie, który spina regiony Kociewia i Powiśla nad Wisłą. Oddany w 2013 r. most ma długość 1867 m i jest największą konstrukcją typu extradosed w Europie. Zastąpił przeprawę promową, znacznie usprawniając transport w województwie pomorskim.
Numerem jeden w Polsce jest jednak most w Rozgartach na autostradzie A1. Jego łączna długość wynosi aż 1953 m. Umożliwia przeprawę nad Wisłą w pobliżu Grudziądza. Koszty budowy tego odcinka autostrady, w tym mostu, sięgnęły 3 mld zł. Most może się poszczycić najdłuższym betonowym przęsłem o rozpiętości 180 m. Oddany do użytku w 2011 roku, stanowi kluczowy element polskiej sieci drogowej.