- Ubiegłoroczna powódź zniszczyła most, który był budowany w Głuchołazach oraz most tymczasowy
- Nad rzeką Białą Głuchołaską powstanie teraz nowa przeprawa
- Projekt mostu uwzględnia skalę zagrożenia powodziowego, jakie miało miejsce w ubiegłym roku
Proces budowy nowego mostu w Głuchołazach, na który czekają mieszkańcy miasta zniszczonego przez ubiegłoroczną powódź nie był łatwy, ale wszystko udało się doprowadzić do szczęśliwego finału.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo- Przeczytaj także: Ten sprzęt stoi przy polskich drogach już kilkadziesiąt lat. Sprawdza wszystkich kierowców. Bez wyjątku
W Głuchołazach zbudują nowy most
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowy i Autostrad już w lutym tego roku podpisała umową na opracowanie dokumentacji nowego mostu w Głuchołazach. Projekt odebrano w marcu, a na jego podstawie Minister Rozwoju i Technologii wydał decyzję na realizację inwestycji drogowej. Tzw. ZRID umożliwił z kolei podpisanie aneksu do umowy na prace w Głuchołazach. Aneks podpisano ponieważ nowy most na rzece Białej Głuchołaskiej wybuduje to samo konsorcjum, które budowało most zniszczony w powodzi oraz przebudowywało drogę krajową DK40 w Głuchołazach. Aneks zwiększa wydatki na budowę o 19 mln zł.
Jak informuje GDDKiA, nowy projekt mostu uwzględnia warunki administratora rzeki (PGW Wody Polskie), rekomendacje Instytutu Badawczego Dróg i Mostów oraz wytyczne Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków.
Nowy most w Głuchołazach będzie konstrukcją jednoprzęsłową, bez podpór w korycie rzeki. Most będzie miał konstrukcję belkową, żelbetową, sprężoną i wzmocnioną łukiem. Jego całkowita długość wyniesie 52 m. Będzie miał 19 m szerokości, dwa pasy ruchu oraz ciąg pieszo-rowerowy.
W projekcie uwzględniono postulaty zgłaszane po powodzi przez zarówno samorządowców, jak i mieszkańców miasta, bowiem poprzednio wznoszony most, zaprojektowany był tak, aby znieść przepływy wody, jakie odnotowano podczas wielkiej powodzi z 1997 r. Podczas ubiegłorocznej powodzi okazało się jednak, że żywioł z 2024 r. wywołał przepływy niemal dwukrotnie większe.
Wodowskaz w Mikulovicach (po stronie czeskiej) w 1997 r. wskazał przepływ na poziomie 240 m3/s, a w 2024 r. (zanim został uszkodzony) prognozował przepływ na poziomie 430 m3/s, co przełożyło się na wyższy o ok. 1,5 m poziom rzeki w Głuchołazach w stosunku do poziomu z 1997 r.
Taki poziom przepływu uwzględniono w planach, według których powstanie nowy most w Głuchołazach, który wybuduje konsorcjum firm Himmel i Papesch Opole oraz Adac Lewar, dotychczasowy wykonawca rozbudowy DK40 w Głuchołazach.
Prace przy budowie nowego mostu rozpoczną się w czerwcu 2025 r. Na ich zakończenie wykonawca ma 12 miesięcy.
W Głuchołazach rozbudują także DK40
GDDKiA już w sierpniu 2023 r. podpisała umowę na rozbudowę niespełna kilometrowego odcinka drogi krajowej nr 40 w Głuchołazach. Prace na tym odcinku realizuje konsorcjum Himmel i Papesch Opole oraz Adac Lewar. Prace w tym zakresie mają wartość 38 387 160,09 zł.
Inwestycja ta początkowo obejmowała także budowę mostu nad rzeką Białą Głuchołaska oraz budowę obiektu tymczasowego, usytuowanego w bezpośrednim sąsiedztwie docelowego mostu na czas prowadzonych prac. Oba obiekty zostały jednak zniszczone podczas ubiegłorocznej powodzi.
Prace przy rozbudowie DK40 nadal jednak trwają. Jak informuje GDDKiA, aktualnie na ul. Wyszyńskiego wymieniono poszczególne warstwy konstrukcyjne drogi do warstwy wiążącej oraz wybudowano chodniki. Prace są prowadzone również na wlotach dróg gminnych do DK40 (ul. Wyszyńskiego i ul. Skłodowskiej). Ułożono tam już krawężniki oraz kostkę na fragmencie jezdni. Na jezdni znajduje się już także warstwa ścieralna nawierzchni.
Od połowy maja br. prace drogowe realizowane są na kolejnym odcinku w ciągu ul. Skłodowskiej. Natomiast na ulicach Sikorskiego, Kraszewskiego, Konopnickiej i Andersa trwają tzw. prace branżowe, czyli np. roboty przy budowie wodociągu, kanalizacji deszczowej i sanitarnej. W tym obszarze powstaje także oświetlenie uliczne oraz następuje montaż kabli pod sygnalizację świetlną.