Badania ruchu na polskich drogach to wbrew obiegowej opinii żadna nowość. Ich historia ma już prawie 100 lat. Pierwsze badanie przeprowadzono w 1926 r., a więc za rok będzie można obchodzić okrągłą, setną rocznicę.
- Przeczytaj także: Od dzisiaj duże utrudnienia na S8 koło Warszawy. Ruszyła wymiana dylatacji. Wiemy, ile potrwa
Aktualnie na polskich drogach odbywa się badanie GPR 2025 - Zaczęło się w czwartek. Każdy kierowca zostanie skontrolowany. Powtarzane jest ono co pięć lat, a jego wyniki pozwalają na określenie najważniejszych parametrów oraz charakterystyk ruchu dla wszystkich odcinków sieci dróg krajowych, którymi zarządza GDDKiA.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoPrzy drogach i na drogach stale pracują takie urządzenia
Ale nie jest to jedyna metoda, dzięki której GDDKiA ma obraz tego, co dzieje się na polskich drogach. Drugim sposobem jest stałe monitorowanie (w odróżnieniu od cyklicznej, ale jednak odbywającej się z pięcioletnimi przerwami akcji GPR) dróg za pomocą automatycznych stanowisk pomiarowych, czyli Stacji Ciągłych Pomiaru Ruchu, w skrócie SCPR.
Automatyczne stacje? Brzmi nowocześnie, prawda? A jednak ten sposób funkcjonuje w Polsce już od lat 70. XX wieku, a więc ma za sobą staż ok. 50 lat.
DO przeprowadzania pomiarów SCPR przez GDDKiA wykorzystywane są głównie liczniki ruchu drogowego, korzystające z detektorów zbudowanych z pętli indukcyjnych, zainstalowanych w nawierzchni drogi. Przy SCPR stosowane są również urządzenia wykorzystujące techniki rozpoznawania sylwetek pojazdów oraz technologie radarowe, nieingerujące w nawierzchnię drogi. GDDKiA dane tak pozyskane uzupełnia o informacje od operatorów autostrad koncesyjnych oraz Krajowej Administracji Skarbowej, obsługującej obecnie systemu poboru opłat e-TOLL.
Typy stacji pomiarowych, jakie istniały na sieci drogowej w 2024 r.
Typ stacji pomiarowej | Liczba stanowisk |
---|---|
Stacje Ciągłych Pomiarów Ruchu i liczniki w ramach systemów zarządzania ruchem | 215 |
Stanowiska preselekcji wagowej | 33 |
Stanowiska operatorów autostrad koncesyjnych | 19 |
Stanowiska Krajowej Administracji Skarbowej | 94 |
Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie | 1 |
Na co pozwala SCPR?
Jak informuje GDDKiA, Na podstawie danych rejestrowanych przez SCPR, możliwe jest dokładne określenie liczby pojazdów przejeżdżających przez dany punkt w określonej jednostce czasu. Może to być godzina, doba lub jakiś inny okres. SCPR dzieli także pojazdy na kategorie. Mierzona jest także prędkość, odstępy między pojazdami, a wyniki pomiarów dają możliwość określenia zmian ruchu, w czasie pomiędzy kolejnymi GPR, takich jak ten, który trwa obecnie. Komu to potrzebne? Wielu osobom. Dane wykorzystywane są w wielu pracach studialnych i projektowych, w analizach dotyczących ochrony środowiska czy bezpieczeństwa ruchu drogowego. Stanowią również podstawę do dynamicznego zarządzania ruchem.
GDDKiA kładzie duży nacisk na precyzję danych pochodzących z SCPR, dlatego dwa razy w roku urządzenia poddawane są szczegółowym pomiarom sprawdzającym. Co więcej, dane ze wszystkich systemów pomiarowych podlegają w ciągu całego roku kompleksowej weryfikacji w wieloetapowym procesie przetwarzania.
Dane z SCPR służą nie tylko ekspertom. Prezentowane są później publicznie. Pokazywane są w nich m.in. informacje dotyczące poszczególnych stacji SCPR w zakresie:
- średniego dobowego ruchu w kolejnych miesiącach roku,
- natężenia ruchu w 30, 50, 100, 150 i 200 godzinie w roku w odniesieniu do SDRR,
- procentowego rozkładu prędkości pojazdów silnikowych,
- wykresów trendu rozwoju ruchu,
- uśrednionego dobowego rozkłady ruchu w poszczególne dni tygodnia, dla każdego miesiąca roku,
- struktury rodzajowej ruchu,
- proporcji dobowego natężenia ruchu do SDRR dla każdego dnia w roku.