- Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad planuje ukończenie pełnej trasy Via Baltica w 2025 r.
- Polska część Via Baltica ma długość 310 km i biegnie od Warszawy do Budziska na granicy z Litwą
- Ostatnim brakującym odcinkiem jest obwodnica Łomży, która ma zostać wkrótce oddana do użytku
Polska część Via Baltica, będąca częścią międzynarodowej trasy E67 ma 310 km długości. Wiedzie od Warszawy do Budziska a granicy z Litwą. Do pełnej przejezdności trasy, którą wybudowano w standardzie dwujezdniowej drogi ekspresowej, brakuje już wyłącznie oddania do użytku obwodnicy Łomży. Ta według planów GDDKiA ma zostać oddana do ruchu już za kilka miesięcy.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo- Przeczytaj także: Tak zmienia się "gierkówka". Będzie nie do poznania
Via Baltica. Brakuje tylko obwodnicy Łomży
GDDKiA podało informacje, co zostało jeszcze do zrobienia na obwodnicy Łomży, aby kierowcy mogli się nią poruszać. Według dyrekcji, tzw. ustrój nośny drugiej jezdni mostu na Narwią został już połączony. Teraz trwa wykonanie nawierzchni oraz prace wykończeniowe na drugiej nitce tego mostu. Powstają tam kapy chodnikowe, bariery, balustrady oraz trwa zabezpieczanie powierzchni betonowych. Trwają też roboty branżowe – montaż słupów oświetleniowych, ekranów akustycznych, budowa kanału technologicznego, zbiorników retencyjnych, powstają też ogrodzenia.
Via Baltica. Powstaje nie tylko ekspresówka
Oprócz dwóch jezdni trasy ekspresowej, której każda z jezdni ma po dwa pasy ruchu plus pas awaryjny, w ramach budowy obwodnicy Łomży, budowany jest także jednojezdniowy odcinek drogi krajowej DK64 — od węzła Łomża Północ do miejscowości Elżbiecin. Droga ma prawie 7 km długości. W miejscowościach Marianowo oraz Elżbiecin powstaną skrzyżowania w postaci rond. Łączyć będą one nową trasę z DK61 (w Marianowie) oraz z istniejącą DK64, oraz z drogą wojewódzką DW668 (w Elżbiecinie).
Droga ekspresowa S61 Łomża Zachód – Kolno to tzw. projekt fazowany. Odcinek ten stanowi część większego zadania, tj. realizacji drogi ekspresowej S61 Łomża Zachód – Stawiski. Inwestycja została objęta dofinansowaniem ze środków UE w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020 (POIiŚ), w wysokości 440,4 mln zł.
GDDKiA w 2024 r. podpisała umowę na dofinansowanie drugiej fazy tego projektu ze środków programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027 (FEnIKS). Umowa ta dotyczy odcinka pomiędzy węzłami Kolno, a Łomża Zachód. Dofinansowanie wyniosło 245,9 mln zł.