Logo

Akumulatory sodowo-jonowe z dużym ryzykiem. Po wbiciu szpilki wyszło, jak są bezpieczne

  • Akumulatory sodowo-jonowe są tańszą alternatywą dla litowo-jonowych, ale ich bezpieczeństwo budzi wątpliwości
  • Testy BAM wykazały, że akumulatory sodowe mają większe ryzyko pożarowe przy uszkodzeniach mechanicznych
  • Chińska firma CATL inwestuje w rozwój akumulatorów sodowo-jonowych, ale ich przyszłość pozostaje niepewna
  • Dużo czytania, a mało czasu? Sprawdź skrót artykułu

Akumulatory sodowo-jonowe, w przeciwieństwie do swoich litowo-jonowych odpowiedników, nie wymagają drogich materiałów, takich jak lit czy kobalt. Ich produkcja opiera się na łatwo dostępnych surowcach, w tym chlorku sodu – zwykłej soli kuchennej. Choć ich gęstość energii i szybkość ładowania pozostają niższe, pierwsze modele samochodów elektrycznych wyposażone w tę technologię osiągnęły akceptowalny poziom wydajności. Co więcej, wstępne badania sugerowały, że akumulatory sodowe mogą być bardziej trwałe i bezpieczne niż ich litowe odpowiedniki.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Poznaj kontekst z AI

Jakie bezpieczeństwo mają akumulatory sodowo-jonowe?
Czy akumulatory sodowo-jonowe są dostępne w samochodach?
Jakie materiały są używane do produkcji akumulatorów sodowo-jonowych?
Jakie były wyniki testów akumulatorów sodowo-jonowych w BAM?

Czy istnieją tanie akumulatory?

Jak podaje Auto Bild, testy przeprowadzone przez Niemiecki Federalny Instytut Badań i Testowania Materiałów (BAM) ujawniają, że rzeczywistość może być bardziej skomplikowana. W ramach eksperymentu sprawdzono, jak akumulatory sodowo-jonowe reagują na uszkodzenia mechaniczne. Wyniki? Znacznie większe ryzyko pożarowe niż w przypadku tradycyjnych ogniw litowo-jonowych.

Czy akumulatory sodowo-jonowe są bezpieczne?

Podczas testu badacze wbili metalową szpilkę w ogniwo akumulatora, symulując uszkodzenie mechaniczne. Taki test to standardowa metoda oceny bezpieczeństwa baterii. W przypadku akumulatorów sodowo-jonowych reakcja była gwałtowna. Jak podkreśla BAM, proces nagrzewania przebiegał w sposób "niemal wybuchowy".

Dla porównania, w teście wzięły udział również dwa typy ogniw litowo-jonowych – niklowo-manganowo-kobaltowe (NMC) oraz fosforanowo-żelazowe (LFP). Chociaż ogniwo NMC również wykazało wrażliwość na uszkodzenia, zadziałały w nim wbudowane mechanizmy bezpieczeństwa. Z kolei bateria LFP okazała się szczególnie stabilna.

W przyszłości BAM planuje opracowanie standardów i norm bezpieczeństwa dla akumulatorów sodowych. Testy, które ujawniły ich słabe punkty, zostały przeprowadzone w European Synchrotron Radiation Facility (ESRF) w Grenoble we Francji. Dzięki specjalnie skonstruowanej komorze testowej, proces dokumentowano z niezrównaną precyzją, wykorzystując szybkie obrazy rentgenowskie.

Choć zdarzają się pożary samochodów elektrycznych, to baterie litowo-jonowe uważane są za bardzo bezpieczne, a samochody elektryczne palą się rzadziej, niż spalinowe
Choć zdarzają się pożary samochodów elektrycznych, to baterie litowo-jonowe uważane są za bardzo bezpieczne, a samochody elektryczne palą się rzadziej, niż spalinoweAuto Świat

Problem w systemie wentylacji

Jak wskazują eksperci z BAM, przyczyną gwałtownej reakcji akumulatora sodowo-jonowego nie była sama chemia ogniwa, lecz awaria systemu odpowietrzania. Mechanizm ten powinien kontrolować uwalnianie nadmiaru ciśnienia w przypadku przegrzania. Jednak w obliczu szybkiego wzrostu ciśnienia otwory wentylacyjne zostały zablokowane, co doprowadziło do niekontrolowanego zapłonu Oznacza to, że choć akumulatory sodowe nie są skreślone, wymagają dalszych badań i dostosowania systemów bezpieczeństwa.

Czy akumulatory na-cl wejdą do samochodów?

Akumulatory sodowo-jonowe od lat budzą nadzieje na tańszą i bardziej zrównoważoną alternatywę dla ogniw litowo-jonowych. Największy na świecie producent baterii, chińska firma CATL, intensywnie inwestuje w rozwój tej technologii, która do tej pory była uznawana za wyjątkowo bezpieczną.

Jednym z pierwszych samochodów elektrycznych z akumulatorem sodowo-jonowym jest JAC Sol E10X, obecnie dostępny wyłącznie na rynku chińskim. Jednak wyniki testów BAM mogą wpłynąć na tempo wdrażania tej technologii na szerszą skalę.

Posłuchaj artykułu
Posłuchaj artykułu
Przeczytaj skrót artykułu
Zapytaj Onet Czat z AI
Poznaj funkcje AI
AI assistant icon for Onet Chat

To jest materiał Premium

Dołącz do Premium i odblokuj wszystkie funkcje dla materiałów Premium:

czytaj słuchaj skracaj

Dołącz do premium
Skrót artykułu