- Import samochodów używanych do Polski w listopadzie spadł o ponad 10 proc. rok do roku
- Rośnie sprzedaż nowych samochodów: liderem niezmiennie pozostaje Toyota, za nią znajdują się Skoda i Volkswagen
- Chińskie marki systematycznie zwiększają udział w polskim rynku — w listopadzie wyraźnie przekroczył on poziom 10 proc.
- Dużo czytania, a mało czasu? Sprawdź skrót artykułu
W listopadzie 2025 r. zarejestrowano w Polsce 66 tys. 344 samochody osobowe i lekkie dostawcze (tj. o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony) sprowadzone z zagranicy. W porównaniu z rokiem ubiegłym oznacza to spadek o 10,2 proc.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoPoznaj kontekst z AI
Ile używanych samochodów sprowadzono do Polski w listopadzie?
Z danych Samaru wynika, że najgorzej wypadł segment samochodów osobowych, który zanotował wynik na poziomie 59 633 egz. (-10,8 proc. r/r). Nieco lepiej, choć również na minusie, wygląda sytuacja w przypadku lekkich aut dostawczych. W listopadzie sprowadzono do Polski i zarejestrowano 6 tys. 711 takich pojazdów, co oznacza spadek o 7,2 proc. rok do roku. Co ciekawe, jest to już drugi miesiąc z rzędu, w którym segment ten notuje spadki, po wcześniejszym okresie 27 miesięcy nieprzerwanych wzrostów.
Podsumowując, po 11 miesiącach tego roku zarejestrowano w Polsce w sumie 877 tys. 402 samochody używane z importu (-2,1 proc.). W liczbach bezwzględnych to o ponad 18 tys. pojazdów mniej.
Przeczytaj także: Tylko Chińczycy i Chińczycy. Ochłońmy. Prawda o tym, co dzieje się w Polsce, jest dziś taka [OPINIA]
Jakie są auta sprowadzane do Polski?
Na polski rynek trafiają głównie starsze samochody z zagranicy — obecnie ich średni wiek wynosi prawie 12,5 roku, choć — jak zauważa Samar — grupa aut powyżej 10 lat wyraźnie maleje (-18,6 proc.). Najwięcej sprowadzonych samochodów jest wyposażonych w silniki benzynowe — ponad 61 proc. w listopadzie.
Tradycyjnie głównym krajem pochodzenia są Niemcy, z których trafia do nas ponad 52 proc. samochodów z drugiej ręki (457 tys. 48 szt. w 2025 r.). Na drugim miejscu jest Francja, ale ze znacznie niższym wynikiem ok. 91,4 tys. sprowadzonych pojazdów. Stale rośnie popyt na samochody ze Stanów Zjednoczonych, które uplasowały się na trzeciej pozycji z liczbą 69 779 zarejestrowanych samochodów od początku roku.
Główny kierunek importu wyraźnie rzutuje na najpopularniejsze marki, którymi niezmiennie są: Volkswagen, Ford, Opel, Audi i BMW. Jeśli chodzi o poszczególne modele, to pierwsza piątka hitów z importu wygląda następująco:
- Volkswagen Golf - 20 tys. 294 szt.;
- Opel Astra - 20 tys. 124;
- Audi A4 - 16 tys. 699;
- BMW serii 3 - 15 tys. 506;
- Ford Focus - 14 tys. 205.
Rośnie sprzedaż nowych samochodów, w tym chińskich
Zdecydowanie lepsze nastroje panują na polskim rynku nowych pojazdów. Jak podaje Samar, bazując na danych z CEPiK-u, w listopadzie odnotowano 54 tys. 977 nowych rejestracji samochodów osobowych i dostawczych do 3,5 tony. To już piąty miesiąc z rzędu, w którym odnotowano wzrost rok do roku, choć tym razem był on symboliczny – wyniósł zaledwie o 0,02 proc.
Od początku 2025 r. zarejestrowano w Polsce 591 tys. 288 nowych samochodów (+6,41 proc.). To o 35 tys. 641 pojazdów więcej niż przez jedenaście miesięcy ubiegłego roku.
Liderem polskiego rynku samochodów osobowych pozostaje Toyota, choć jej dominacja słabnie. W listopadzie zarejestrowano 6 tys. 617 nowych aut tej japońskiej marki, a od stycznia - 82 tys. 953 szt., co jest wynikiem o 10,77 proc. niższym niż w analogicznym okresie rok wcześniej. Rośnie sprzedaż Skody, która plasuje się na drugim miejscu z wynikami wynoszącymi odpowiednio: 5 tys. 886 i 57 tys. 709 rejestracji. Podium zamyka Volkswagen z 3 tys. 855 rejestracjami w listopadzie i 38 tys. 423 od początku 2025 r.
Listopad okazał się nieco słabszym miesiącem dla producentów z Chin — zarejestrowano 5 tys. 105 samochodów tych marek (-3,5 proc. względem października). Niemniej jednak, od początku roku chińskie marki odnotowały już 39 tys. 340 rejestracji, co jest kolejnym rekordem. W poprzednim miesiącu ich udział w rynku aut osobowych wyniósł 10,4 proc.
Stale rosnąca i atrakcyjna cenowo oferta chińskich producentów przekonuje coraz więcej polskich kierowców. Może to być jeden z czynników spadków na rynku samochodów używanych. Najpopularniejsze marki z Chin to: MG, Omoda & Jaecoo, BYD, BAIC oraz Leapmotor. Coraz częściej można spotkać je na polskich drogach, nie są już anonimowe.