- Warszawska Strefa Czystego Transportu funkcjonuje od 1 lipca 2024 r.
- Mandat za naruszenie zakazu wjazdu do SCT wynosi do 500 zł
- Pierwszy mandat za naruszenie przepisów SCT został wystawiony po ponad roku od jej wprowadzenia
- Dużo czytania, a mało czasu? Sprawdź skrót artykułu
Strefa Czystego Transportu obejmuje większość Śródmieścia oraz wybrane części sąsiednich dzielnic, takich jak Wola, Żoliborz, Mokotów, a także prawobrzeżne rejony Pragi-Północ i Pragi-Południe. Wjazd do tej strefy jest oznaczony specjalnymi znakami, jednak nie ma tam szlabanów ani stałych kontroli drogowych. Kierowcy muszą więc samodzielnie pamiętać o nowych zasadach. Nowe regulacje obowiązują od 1 lipca 2024 r.
Jest pierwszy mandat za naruszenie przepisów obowiązujących w warszawskiej strefie czystego transportu
Jeszcze w lipcu tego roku pytaliśmy warszawską Straż Miejską o to, czy i ile mandatów nałożono na kierowców w związku z naruszeniem przepisów obowiązujących w stołecznej strefie czystego transportu.
Przez cały pierwszy rok działania strefy nie wystawiono ani jednego mandatu. Wtedy też Bartłomiej Zieliński, zastępca komendanta Straży Miejskiej m.st. Warszawy mówił nam, że:
W oparciu o posiadane dane dotyczące tego roku możemy powiedzieć, że wjazdy pojazdów niespełniających kryteriów SCT stanowią mniej niż 0,6 proc. wszystkich wjazdów odnotowanych przez wykorzystywane przez nas urządzenia kontrolne. Inaczej mówiąc, kryteriów nie spełniał jeden na 170 samochodów zaobserwowanych na terenie strefy. Ani w 2024 r., ani w tym roku nie zarejestrowaliśmy pojazdu niedopuszczonego do wjazdu na teren SCT, który przekroczyłby dopuszczalny limit czterech dni wjazdu
Sytuacja się jednak zmieniła. Jak dowiedział się reporter RMF MAXX, Przemysław Mzyk, stołeczni strażnicy miejscy wystawili pierwszy mandat za złamanie przepisów dotyczących wjazdu do Strefy Czystego Transportu. Komendant warszawskiej straży miejskiej Zbigniew Włodarczyk wyjaśnił, w wypowiedzi dla RMF, że część osób świadomie łamie przepisy, ponieważ musi wjechać do strefy, natomiast inni tłumaczą się brakiem wiedzy o nowych zasadach, mimo czytelnych oznakowań i jasnych regulacji.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoPoznaj kontekst z AI
Jakie są zasady wjazdu do Strefy Czystego Transportu?
Do strefy mogą wjeżdżać wszystkie pojazdy, niezależnie od rodzaju napędu — benzynowe, diesle, hybrydy czy z instalacjami LPG — pod warunkiem spełnienia odpowiednich norm emisji spalin. Kluczowe znaczenie mają tzw. normy Euro, które są powiązane z rokiem produkcji pojazdu.
Obecnie po warszawskiej SCT mogą poruszać się maksymalnie 19-letnie samochody z silnikami Diesla, a dopuszczalny wiek aut benzynowych wynosi 27 lat. Od stycznia 2026 r. wymagania zostaną zaostrzone, jednak nadal pozostaną w mocy zwolnienia dla samochodów wykorzystywanych przez mieszkańców Warszawy (te przestaną obowiązywać dopiero od 2028 r.). Poniżej wszystkie etapy, które będą wprowadzane co dwa lata.
Jaki mandat za naruszenie SCT?
Kierowca, który został ukarany, otrzymał mandat karny zgodnie z art. 96c Kodeksu wykroczeń, czyli za naruszenie zakazu wjazdu do Strefy Czystego Transportu. Nowe rozwiązanie ma na celu poprawę jakości powietrza w centrum Warszawy, a kierowca, który otrzymał pierwszy w historii mandat za naruszenie przepisów obowiązujących w SCT wjechał w obszar z ograniczonym ruchem ponad cztery razy. Zignorowanie zakazu wjazdu do ekostrefy może skutkować mandatem w wysokości do 500 złotych.
- Przeczytaj także: Zaczęło się. Straż Miejska poluje na stare samochody wjeżdżające do SCT