- Warszawska Strefa Czystego Transportu obowiązuje od roku
- Mogą do niej wjeżdżać samochody nie starsze niż 19 lat w przypadku diesli lub maksymalnie 27-letnie z silnikami benzynowymi
- Straż Miejska posiada ograniczone środki do kontroli strefy, obsługują ją nieliczne patrole i cztery kamery
Strefa Czystego Transportu to wydzielony obszar, po którym mogą poruszać się wyłącznie pojazdy spełniające odpowiednie normy emisji spalin. W Warszawie to obszar 37 km kw.( 7 proc. powierzchni miasta), który obejmuje większość Śródmieścia i fragmenty otaczających je dzielnic centralnych. Ograniczenia zaczęły obowiązywać 1 lipca 2024 r.
SCT w Warszawie: ile nałożono mandatów?
W oparciu o posiadane dane dotyczące tego roku możemy powiedzieć, że wjazdy pojazdów niespełniających kryteriów SCT stanowią mniej niż 0,6 proc. wszystkich wjazdów odnotowanych przez wykorzystywane przez nas urządzenia kontrolne. Inaczej mówiąc, kryteriów nie spełniał jeden na 170 samochodów zaobserwowanych na terenie strefy. Ani w 2024 r., ani w tym roku nie zarejestrowaliśmy pojazdu niedopuszczonego do wjazdu na teren SCT, który przekroczyłby dopuszczalny limit czterech dni wjazdu
— powiedział Bartłomiej Zieliński, zastępca komendanta Straży Miejskiej m.st. Warszawy.
Przez cały rok nie wystawiono ani jednego mandatu, jednak trudno stwierdzić, czy po warszawskiej SCT faktycznie nie poruszają się zbyt stare pojazdy. Ponadto w pierwszym roku funkcjonowania ograniczenia objęły ułamek pojazdów spoza Warszawy (to będzie się zmieniać z upływem czasu).
Obecnie kontrolę nad SCT sprawuje kilka patroli Straży Miejskiej, wyposażonych w cztery kamery. To za mało, aby wyłapać pięć razy to samo auto. Aby skutecznie egzekwować kary za nieuprawnione wjazdy na teren SCT, konieczna byłaby zmiana legislacyjna – przejście z trybu karnego na administracyjny. Ale do budowania "czarnej listy" pojazdów SCT, nie trzeba czekać na zmianę prawa. Wystarczy wykorzystać 200 kamer monitoringu znajdujących się na skrzyżowaniach i zautomatyzować cały proces."
– skomentowała Nina Bąk, dyrektorka Clean Cities Campaign w Polsce.
Strefa Czystego Transportu w Warszawie — zasady
Obecnie po warszawskiej SCT mogą poruszać się maksymalnie 19-letnie samochody z silnikami Diesla, a dopuszczalny wiek aut benzynowych wynosi 27 lat. Od stycznia 2026 r. wymagania zostaną zaostrzone, jednak nadal pozostaną w mocy zwolnienia dla samochodów wykorzystywanych przez mieszkańców Warszawy (te przestaną obowiązywać dopiero od 2028 r.). Poniżej wszystkie etapy, które będą wprowadzane co dwa lata.