- GDDKiA planuje otwarcie pięciu odcinków autostrady A2 jeszcze w tym roku, o łącznej długości kilkudziesięciu kilometrów
- Wojewoda Lubuski wydał decyzję o rozbudowie drogi krajowej nr 2 w Świecku, dostosowując ją do standardów autostrady
- Modernizacja obejmie dwa kilometry drogi, łącząc granicę państwa z koncesyjną częścią autostrady A2
- Dużo czytania, a mało czasu? Sprawdź skrót artykułu
Na budowie autostrady A2 dużo się dzieje. Jakie nowe odcinki będą oddane jeszcze w tym roku
GDDKiA będzie miała pełne ręce roboty. Jeszcze w grudniu tego roku odda kierowcom ponad 200 km nowych dróg, w większości szybkiego ruchu. A lwią ich część będą stanowić odcinki autostrady A2 na wschód do Warszawy. Kierowcy w 2025 r. pojadą:
- A2 obwodnica Siedlec — 2,0 km
- A2 Siedlce Południe — Malinowiec — 18,8 km
- A2 Malinowiec — Łukowisko — 19,9 km
- A2 Łukowisko — Swory — 12,5 km
- A2 Swory — Biała Podlaska — 14,1 km
O reszcie nowych dróg pisaliśmy w tym miejscu: Ale lista GDDKiA! Te drogi otworzą jeszcze w 2025 r. 216 km w tym A2, S1, S7, S19 i S6 a teraz przejdźmy do wieści z granicy z Niemcami. Choć na zachód od Warszawy aż do Niemiec A2 jest już gotowa, to kierowcy czekają na jedną ważną inwestycję.
Poznaj kontekst z AI
Jest decyzja wojewody. Będzie rozbudowa drogi krajowej nr 2 w Świecku
Wojewoda Lubuski wydał decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dotyczącej rozbudowy odcinka drogi krajowej nr 2 w Świecku. Inwestycja polega na dostosowaniu tego fragmentu drogi do standardów autostrady. Jest to kluczowy krok w końcowej fazie przygotowań do realizacji tego projektu.
Odcinek, który ma zostać zmodernizowany, łączy granicę państwa z koncesyjną częścią autostrady A2, biegnącą od Świecka do Nowego Tomyśla. To ostatnie dwa kilometry autostrady, których budowa pozwoli na pełne zamknięcie sieci dróg szybkiego ruchu w województwie lubuskim. Ogłoszenie przetargu na wykonanie robót planowane jest na przyszły rok. Przebudowa ma również na celu uporządkowanie ruchu w rejonie dawnego przejścia granicznego.
Jak będzie wygląda autostrada A2 na granicy z Niemcami?
Projekt zakłada korektę obecnego przebiegu drogi krajowej nr 2 oraz dostosowanie jej parametrów technicznych do klasy autostrady. Dzięki temu autostrada A2 zostanie przedłużona od węzła Świecko do granicy państwa i połączona z niemiecką autostradą A12. Dodatkowo powstaną dwie jezdnie pomocnicze, które umożliwią dojazd do Polsko-Niemieckiego Centrum Współpracy Służb Granicznych, Policyjnych i Celnych w Świecku. Jezdnie te pozwolą również na zawracanie przed granicą oraz przejazdy techniczne dla służb utrzymania autostrady i Straży Granicznej.
Wojewoda Lubuski podkreśla, że inwestycja ma na celu poprawę płynności ruchu na tym odcinku, a także zwiększenie bezpieczeństwa kierowców. Szczególnie istotne będzie to w sytuacjach, gdy czasowo przywrócone zostaną kontrole graniczne. Modernizacja drogi ułatwi również pracę służbom odpowiedzialnym za działania na przygranicznym odcinku A2.
Na autostradzie A2 trwaja już prace, na które kierowcy czekali od lat
Byliśmy już na wschodzie i zachodzie autostrady A2, to teraz sprawdźmy, co słychać na jej bardziej centralnych odcinkach. Ruszyła rozbudowa 89 km newralgicznych odcinków autostrady A2, gdzie planowane jest dobudowanie dodatkowych pasów ruchu, oraz 3 km prac przy węźle Łódź Północ. Na trasie pomiędzy węzłami Łódź Północ i Pruszków pojawią się trzy pasy w każdym kierunku, a na odcinku do węzła Konotopa — cztery. Dodatkowo wymieniona zostanie nawierzchnia i oświetlenie na energooszczędne w obrębie węzła Łódź Północ.
Trzeci pas kierowcy mają dostać za mniej więcej trzy lata. W drugiej połowie 2028 r.
No i nie zapominajmy o okolicach Poznania. We wrześniu kierowcy zyskali szybszy i bezpieczniejszy przejazd autostradową obwodnicą Poznania. Trzeci pas ruchu na 10-kilometrowym odcinku A2 pomiędzy węzłami Poznań Krzesiny a Poznań Wschód został oddany do użytku aż trzy miesiące przed planowanym terminem.