Logo

Tych tanich aut używanych nikt nie chce. Właściciele czekają na kupca tygodniami

  • Samochody z koncernu Stellantis mają problemy z awaryjnością, co znacząco obniża ich wartość na rynku wtórnym
  • Innowacyjna konstrukcja silnika spowodowała, że może w nim szybko dojść do awarii
  • Niestety, silniki 1.2 PureTech występują w dziesiątkach milionów egzemplarzy na całym świecie
  • Nawet mechanicy i dealerzy unikają modeli z silnikami 1.2 od Stellantisa
  • Dużo czytania, a mało czasu? Sprawdź skrót artykułu

Jeszcze kilka lat temu niewielkie hatchbacki wyprodukowane przez marki koncernu Stellantis były synonimem sukcesu. Klienci chwalili je za nowoczesny design, niskie spalanie i przystępną cenę, a dealerzy mieli ręce pełne roboty. Jednak czas pokazał, że za atrakcyjną fasadą kryje się problem, który dziś skutecznie obniża wartość tych modeli na rynku wtórnym.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Poznaj kontekst z AI

Jakie modele samochodów mają problemy z silnikami 1.2 PureTech?
Dlaczego silniki 1.2 PureTech są uważane za niepewne?
Co wpływa na spadek wartości samochodów z silnikiem 1.2?
Czy można kupić używany samochód z silnikiem 1.2 PureTech z gwarancją?

Co psuje się w silniku 1.2 PureTech?

Mowa o jednostkach napędowych 1.2 PureTech, które przez swoją konstrukcję stały się piętą achillesową tych samochodów. Zastosowanie paska rozrządu umieszczonego w kąpieli olejowej miało być innowacyjnym rozwiązaniem, ale w praktyce okazało się pułapką. Pasek, mający stały kontakt z olejem, zużywa się znacznie szybciej, co prowadzi do poważnych awarii, a w skrajnych przypadkach – do uszkodzenia całego silnika. Koszt takich napraw często przewyższa wartość starszego samochodu, co skutecznie odstrasza potencjalnych kupców. Silnik ten dalej występuje w nowych silnikach, choć teraz ma być już poprawiony.

Jakie samochody są trudne w sprzedaży?

Niestety, były one montowane we wszystkich modelach Citroena, Peugeota, Opla czy marki DS. Zatem problem głównie dotyczy modeli:

  • Citroen: C3, C4, C4 Cactus, C4 Picasso, C5 Aircross, Berlingo
  • Peugeot: 208, 2008, 301, 308, 3008, 5008, Rifter
  • Opel: Crossland X, Grandland X, Corsa
  • DS Automobiles: DS 3, DS 3 Crossback, DS 4, DS 7 Crossback

Jak widać, nie jest to odosobniony przypadek, a na świece są miliony samochodów z tym silnikiem. Co gorsza, wszyscy ci producenci praktycznie całą swoją sprzedaż oparli na tym napędzie, więc zdecydowana większość samochodów na rynku wtórnym ma ten silnik. Dużo rzadziej zdarzają się niezłe diesle i auta elektryczne.

Silniki 1.2 PureTech mają dobre parametry i chwalone są za dynamikę oraz dość oszczędne obchodzenie się z paliwem. Niestety, mają poważną wadę fabryczną
Silniki 1.2 PureTech mają dobre parametry i chwalone są za dynamikę oraz dość oszczędne obchodzenie się z paliwem. Niestety, mają poważną wadę fabrycznąMaciej Brzeziński / Auto Świat

Czy warto kupić samochód z silnikiem 1.2 PureTech?

Reputacja silników PureTech odbiła się szerokim echem wśród mechaników i handlarzy samochodów. Wielu z nich otwarcie deklaruje, że nie przyjmie na sprzedaż modeli z tymi jednostkami napędowymi, chyba że wciąż są objęte gwarancją fabryczną. To wyraźny sygnał, że ryzyko związane z tymi samochodami jest zbyt duże, by opłacało się je podejmować.

Z drugiej strony jest to potencjalna okazja dla kogoś, kto jest świadomy problemów tego silnika, by kupić niezłe auto w dobrej cenie. Podczas oględzin trzeba jednak bardzo dokładnie zweryfikować stan silnika, a potem podczas eksploatacji częściej wymieniać pasek i robić dodatkowe czynności serwisowe, by utrzymać jednostkę napędową w dobrej kondycji.

Czy warto kupić samochód z silnikiem 1.2 PureTech?

Dla właścicieli oznacza to jedno: drastyczny spadek wartości ich pojazdów. Przykład? Peugeot 208 z 2015 r. w wersji o mocy 82 KM stracił aż 61 proc. swojej początkowej wartości i dziś jest warty średnio ok. 22 000 zł. Dla porównania Volkswagen Polo z tego samego rocznika ma spadek wartości na poziomie 48 proc., a model z silnikiem 1.2 TSI o mocy 90 KM warty jest ok. 27 000 zł. Jeszcze gorzej wygląda sytuacja Citroëna C3, który w ciągu dekady stracił aż 65 proc. wartości.

Posłuchaj artykułu
Posłuchaj artykułu
Przeczytaj skrót artykułu
Zapytaj Onet Czat z AI
Poznaj funkcje AI
AI assistant icon for Onet Chat

To jest materiał Premium

Dołącz do Premium i odblokuj wszystkie funkcje dla materiałów Premium:

czytaj słuchaj skracaj

Dołącz do premium
Skrót artykułu