Logo
WiadomościAktualnościFrancja sprawdzi co się dzieje z silnikami 1.2 Pure Tech. Wszczęli dochodzenie

Francja sprawdzi co się dzieje z silnikami 1.2 Pure Tech. Wszczęli dochodzenie

Opracowanie: 
  • Paweł Krzyżanowski

Francuski Departament Nadzoru Rynku Pojazdów i Silników rozpoczął oficjalne postępowanie dotyczące niezawodności trzycylindrowego silnika benzynowego 1.2 PureTech. Sprawa dotyczy szeroko stosowanego napędu, który od lat budzi kontrowersje wśród użytkowników. Dochodzenie może poskutkować nałożeniem dodatkowych "środków naprawczych" na koncern Stellantis.

Posłuchaj artykułu

00:00 / 00:00
Audio generowane przez AI (ElevenLabs) i może zawierać błędy
Silnik 1.2 Pure Tech
ACZ / Auto Świat
Silnik 1.2 Pure Tech
  • Silnik 1.2 PureTech jest montowany w wielu modelach Peugeota, Citroëna, DS i Opla
  • Użytkownicy zgłaszają problemy techniczne, takie jak nadmierne zużycie oleju i przedwczesne zużycie paska rozrządu
  • Francuski Departament Nadzoru Rynku Pojazdów i Silników zaczął prowadzić dochodzenie w tej sprawie
  • Dużo czytania, a mało czasu? Sprawdź skrót artykułu

Silnik 1.2 PureTech, produkowany przez PSA od 2012 r., jest montowany w wielu popularnych modelach Peugeota, Citroëna, DS oraz Opla. W samej Francji napęd ten znajduje się w około 500 tys. pojazdów.

Napęd ten jest bardzo "znany i popularny", z tym że głównie słynie ze swojej awaryjności. Można śmiało powiedzieć, że to jedna z największych wpadek koncernu Stellantis. Od dłuższego czasu jego użytkownicy zgłaszają poważne problemy techniczne, takie jak np. nadmierne zużycie oleju czy przedwczesne zużycie paska rozrządu.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Poznaj kontekst z AI

Jakie problemy zgłaszają użytkownicy silnika 1.2 PureTech?
Kiedy rozpoczęło się dochodzenie w sprawie silnika 1.2 PureTech?
Ile pojazdów we Francji ma silnik 1.2 PureTech?
Co może wyniknąć z dochodzenia prowadzonego przez SSMVM?

Francuski urząd prowadzi śledztwo w sprawie PureTecha. Dlaczego ten silnik jest aż tak zły?

W 2024 r. powstało stowarzyszenie "Victimes du PureTech", czyli "ofiary PureTecha", które zrzesza aktualnie 528 członków, uważających się za pokrzywdzonych przez zastosowanie tego właśnie silnika w ich samochodach i prowadzi aktywną działalność w mediach społecznościowych. Skupia też ponad 56 tys. osób w poświęconej tej kwestii grupie na Facebooku.

Silnik 1.2 PureTech - ma więcej zalet niż wad
Silnik 1.2 PureTech - ma więcej zalet niż wadAuto Świat

W październiku 2025 r. stowarzyszenie otrzymało oficjalne pismo od Catherine Bieth, kierującej Departamentem Nadzoru Rynku Pojazdów i Silników, informujące o wszczęciu dochodzenia. Celem postępowania jest ocena skali problemów związanych z silnikiem 1.2 PureTech oraz weryfikacja, czy działania naprawcze wdrożone przez Stellantis są adekwatne do zidentyfikowanych zagrożeń.

Śledztwo w sprawie PureTecha trwa. Jakie są tropy?

Stowarzyszenie Victimes du PureTech przekazało, że dochodzenie ruszyło w czerwcu 2025 r. po otrzymaniu 425 zgłoszeń od poszkodowanych oraz osób korzystających z platformy SignalConso. Sprawą zajmuje się SSMVM — organ powołany w 2021 r. po aferze Dieselgate, w którego skład wchodzi dziesięciu urzędników państwowych.

Na początku śledztwa SSMVM zażądał od producenta dokumentacji oraz szczegółowych danych technicznych dotyczących silnika. Jak wynika z ostatniej korespondencji szefowej SSMVM, na podstawie przekazanych materiałów udało się wskazać dwie potencjalne przyczyny awarii jednostki napędowej. Są to jednak wstępne hipotezy, które wymagają dalszych badań i potwierdzenia.

Silniki Stellantisa trafiły do laboratorium. Co z nimi jest nie tak?

Obecnie SSMVM prowadzi szczegółowe testy laboratoryjne, mające na celu potwierdzenie lub wykluczenie wad konstrukcyjnych silnika, zwłaszcza w zakresie nadmiernego zużycia oleju. Departament analizuje również dane zapisane w pojazdach, które doświadczyły awarii, we współpracy ze specjalistyczną firmą oraz stowarzyszeniem poszkodowanych. Badania mają określić, jak duży wpływ na wydajność i trwałość silnika ma problem ze zużyciem oleju. W przypadku potwierdzenia nieprawidłowości, SSMVM może zażądać od Stellantis wdrożenia dodatkowych działań naprawczych, wykraczających poza te, które zostały już wprowadzone w ramach platformy reklamacyjnej uruchomionej w styczniu 2025 r.

Opracowanie: 
  • Paweł Krzyżanowski
Posłuchaj artykułu
Posłuchaj artykułu
Przeczytaj skrót artykułu
Zapytaj Onet Czat z AI
Poznaj funkcje AI
AI assistant icon for Onet Chat
Skrót artykułu

To jest materiał Premium

Dołącz do Premium i odblokuj wszystkie funkcje dla materiałów Premium:

czytaj słuchaj skracaj

Dołącz do premium