Wiadomości Aktualności Nowy Jeep Cherokee debiutuje z nowym silnikiem Stellantis. Jest nadzieja dla Europy

Nowy Jeep Cherokee debiutuje z nowym silnikiem Stellantis. Jest nadzieja dla Europy

Opracowanie: 
  • Paweł Krzyżanowski

Choć auta koncernu Stellantis większości osób, które w jakimkolwiek stopniu interesują się motoryzacją kojarzą się z silnikami 1.2, które są niemal dosłownie wszędzie, to koncern korzysta także z jednostki 1.6 — silnika, który światło dzienne ujrzał niemal 20 lat temu. I jak się okazuje, koncern ma zamiar zastąpić go nowym silnikiem.

Jeep Cherokee 2026
Stellantis
Jeep Cherokee 2026
  • Nowy silnik 1.6 zadebiutuje w Jeepie Cherokee z hybrydowym układem napędowym
  • Układ hybrydowy Jeepa obejmuje dwa silniki elektryczne, akumulator 1,08 kWh i napęd na wszystkie koła
  • Nowa jednostka być może zastąpi starsze silniki w europejskich autach Stellantisa

Unifikacja podzespołów to w motoryzacji nic nowego. Bardzo często różne modele aut, niekoniecznie tej samej marki, ale pochodzące z tego samego koncernu motoryzacyjnego, napędzane są np. takimi samymi, albo bardzo podobny jednostkami napędowymi albo całymi układami napędowymi. Często producenci także współpracują ze sobą. W ten sposób np. jednostki Renault spotkać można w Dacii, w Nissanach, a nawet w Mercedesach.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Nowy Jeep z nowym silnikiem

Na tym tle wyróżnia się jednak koncern Stellantis. Z prostego powodu. Marek ma naprawdę dużo, więc siłą rzeczy auta te w mniejszym lub większym stopniu są ze sobą spokrewnione.

Poza tym, że koncern Stellantis znacznej części osób, które interesują się motoryzacją, kojarzy się z tym, że ma w swoim portfolio dużą liczbę różnych marek, to niemal równie często kojarzy się on z silnikiem o pojemności 1,2 litra, który znaleźć można w zasadzie w samochodach każdej z nich. I faktycznie coś w tym jest, bo 1.2 znaleźć można w autach sprzedawanych np. pod markami Peugeot, Opel, Fiat, czy Citroen.

Co więcej, to właśnie jednostka 1.2 jest w zasadzie jedyną bazą służącą do konstruowania napędów hybrydowych. Ale mimo wszystko, to nie jest jedyny silnik, jakim dysponuje koncern. Kolejnym, który służy do napędzania hybryd koncernu Stellantis jest jednostka 1.6. Ta jednak służy jako baza do jednostek plug-in. Można ją spotkać np. w Citroenie C5X Plug-in.

Sęk w tym, że silnik ten należy do serii Prince, która po raz pierwszy zadebiutowała prawie 20 lat temu. Nie jest więc już "najmłodsza" i w zasadzie bardziej należałaby się jej "emerytura" niż montaż w kolejnych samochodach. I jak się okazuje, taka jednostka właśnie powstaje, a raczej już powstała, bo nowy silnik 1.6 zadebiutować ma w przyszłym roku.

Skąd to wiadomo? Bo debiutuje on w nowym, właśnie zaprezentowanym Jeepie Cherokee. W Cherokee debiutuje nowy, 350-woltowy układ hybrydowy Stellantis, zaprojektowany specjalnie dla tego crossovera i jest to jak na razie jedyny napęd dostępny w nowym aucie.

Debiutuje nowy Jeep Cherokee

Jak donosi serwis Carscoops, moc ma w jego przypadku pochodzić właśnie z tej nowej jednostki — turbodoładowanego, czterocylindrowego silnika o pojemności 1,6-litra, który ma generować 177 KM (lub 179 KM, ja donoszą inne źródła) oraz moment obrotowy ok. 300 Nm.

Nowy silnik w Jeepie ma być połączony z układem hybrydowym, obejmującym dwa silniki elektryczne oraz bezstopniową skrzynię biegów. Akumulator litowo-jonowy tej hybrydy ma mieć pojemność 1,08 kWh. W sumie — systemowo ma to razem dawać moc na poziomie 210-213 KM oraz moment obrotowy 312 Nm. W przypadku nowego Jeepa, nowy układ napędowy "spięto" z napędem na wszystkie koła z odłączanym (albo dołączanym) napędem tylnej osi.

A tak wygląda nowy Jeep Cherokee:

Jeep ten raczej (prawie na pewno) nie będzie oferowany w Europie, ale ciekawszego jest coś zupełnie innego. Nowy silnik, skoro już "wystąpi" w głównej roli w nowym samochodzie koncernu Stellantis, to ma szansę zastąpić "wiekową" już jednostkę 1.6, która jest sercem hybrydowych układów napędowych typu plug-in, stosowanych w europejskich samochodach koncernu.

Nie byłoby złym pomysłem także, aby nowa jednostka znalazła się w klasycznych hybrydach, Stellantisa, które w tej chwili w większości napędzane są układami napędowymi opartymi o silnik o pojemności 1,2 litra.

Opracowanie: 
  • Paweł Krzyżanowski
Powiązane tematy: